در تولید نفت مهمترین چالش فناوری در بخش بالادستی، افزایش ضریب بازیافت نفت از مخازن است.

به گزارش جماران؛ محسن حاجی میرزایی، دبیر هیات دولت در کانال تلگرامی خود نوشت:

بخشی از جلسه امروز (یکشنبه) هیئت وزیران به ارایه گزارش امیدبخش وزارت نفت از عملکرد آینده این صنعت در کشور اختصاص یافت. 

* اگر کل ذخایر نفت ایران را 3 بدانیم، آنچه از ابتدای پیدایش نفت تاکنون در ایران استخراج شده است، برابر یک است و دو برابر آن هنوز وجود دارد. 

در شرایطی که عربستان با 266.7 میلیارد بشکه ذخیره اثبات شده نفت روزانه 10.4 میلیون بشکه، آمریکا با 48 میلیارد بشکه ذخایر اثبات شده روزانه 8.9 میلیون بشکه تولید دارند و ایران با 158.4 میلیارد بشکه تنها روزی 3.8 میلیون بشکه نفت تولید میکند

* افزایش صادرات نفت خام از 970 هزار بشکه در روز در 5 ماهه نخست سال 92 به 2128 هزار بشکه در روز در 5 ماهه نخست سال 96. 

* در تولید نفت مهمترین چالش فناوری در بخش بالادستی، افزایش ضریب بازیافت نفت از مخازن است. وزارت نفت در مرحله اول قراردادهای نفتی میدان هائی را انتخاب کرده است که با تکنولوژیهای جدید در پرتو قراردادهای مشترک با شرکتهای بزرگ نفتی میزان بازیافت آن افزایش یابد و از تولید 528 هزار بشکه به یک میلیون و 700 هزار بشکه در روز ارتقا یابد که تولید تجمعی آن در طول زمان اجرای قرارداد از حدود 2 میلیارد بشکه به 12 میلیارد بشکه ارتقا می یابد که با احتساب هر بشکه 50 دلار، 600 میلیارد دلار افزایش درآمدهای کشور را از محل افزایش ضریب بازیافت را در پی خواهد داشت.

* در ساختار جدید قراردادهای نفتی اشتغالزایی از طریق لغو محدودیت واگذاری درصدی از ارزش طرحهای قابل واگذاری به شرکتها و سازندگان داخلی پیش بینی شده که گام مهمی در کمک به افزایش اشتغال در داخل است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.