کمیته اهدا کننده جایزه صلح نوبل وظیفه دارد از تک تک برندگان این جایزه بخواهد به وظیفه اخلاقی خود در قبال جایگاه و اعتباری که به آنها اعطا می کند متعهد بمانند.

کامبیز نوروزی در کانال تلگرامی خود از انتشار نامه ای خطاب به دست اندرکاران جایزه صلح نوبل از سوی جمعی از روزنامه نگاران ایرانی در خصوص فجایع میانمار خبر داد.

به گزارش جماران ، در این نامه آمده است: 


ریاست محترم کمیته جایزه صلح نوبل

با احترام ، ما امضا کنندگان این نامه، روزنامه نگاران ایرانی  هوادار صلح، دموکراسی، و حفظ حقوق بشر توجه جهانیان را به  خشونت و کشتار و رفتار غیرانسانی در  میانمار بویژه نسبت به قوم مظلوم روهینگیا جلب می کنیم و به این وسیله خواهان توقف فوری آن و کمک به آسیب دیدگان و هر اقدام لازم برای تضمین پایان آن هستیم. در اثر درگیری های خونین سالهای اخیر درجنوب شرقی  این کشور هزاران خانواده فقیر روستایى از قومیت های مختلف دچار آسیب های جدی شده اند. در این درگیری ها که متأسفانه  برگرفته از تحریک نفرت دینی و نژادی رخ داده  تعداد پرشماری از روستاها به اتش کشیده شده تا روستاییان ناچار به کوچ اجباری شوند .متاسفانه اخبار از تعقیب آوارگان و کشتار آنان در حین آوارگی خبر می دهد حتی هولناک تر خبر از سوزاندن پیکر بی جان پناهجویانی می رسد که در پی یافتن سرپناه و مأمن، راه رودخانه و دریا در پیش می گیرند. هرچند که بعضا هیچگاه به ساحل نجات هم نمی رسند !
  با افزایش این  خونریزی ها و خشونت ها ، در شرایطی که افکار عمومی جهان  و مدافعان حقوق بشر در سراسر دنیا منتظر اقدامی از سوی خانم "آنگ سان سوچی" در جایگاه یک مقام مسؤل در همان کشور برای جلوگیری از این فاجعه مداوم انسانی هستند، متاسفانه تا کنون از سوی ایشان هیچ اقدام قاطعی صورت نگرفته  تا مانع این فجایع شود.  نخستین اعلام موضع رسمی ایشان (در سفر اخیر به هند)  دلبستگان حقوق بشر و صلح را غافلگیر و حیرت زده کرده است! او  تصاویر  سیل آوارگان کودک ، زن ، مرد، پیر و جوان زخمی و گرسنه ای را  که پس از اخرین موج حملات در اواخر ماه گذشته انتشار یافته ، صرفا تبلیغات تروریست ها خوانده است ! این موضع گیری دعاوی دولتمردان  غیرمسئول را تداعی می کند و با تعهد ایشان به عنوان مدافع حقوق بشر سازگار نمی نماید چرا که  برنده جایزه صلح  ، باید فارغ از هرگونه تبعیضی اعم از رنگ یا نژاد یا دین  برای رفع  ستم مبارزه کند و این مهم را بر اقتضاآت مسؤلیت های دیگر خویش برتری دهد. از این رو ما روزنامه نگاران ایرانی ضمن محکوم کردن هر نوع خشونت أعم از دینی یا نژادی  و هرشکلی از اشکال تروریزم و مداخله ناموجه غیر انساندوستانه و سوء استفاده از بحرانهای مزمن برای مطامع سیاسی، اعلام می کنیم  کمیته اهدا کننده جایزه صلح نوبل وظیفه دارد از تک تک برندگان این جایزه بخواهد به وظیفه اخلاقی خود در قبال جایگاه و اعتباری که به آنها اعطا می کند متعهد بمانند و اولویت آنرا نسبت به دیگر تعهدات و محذورات خود محفوظ دارند تا در صورت تخطی ، آنها را از آن اعتبار ساقط کند. 

با احترام
گروهی از روزنامه نگاران صلح طلب ایران

اسامی روزنامه نگاران در انتهای نامه آمده است 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.