یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشتهای شهید مطهری:

امر به معروف و نهی از منکر و مطبوعات

اثر مطبوعات و وظیفه مطبوعات تنها نشر اخبار نیست، یعنی نشر اخبار آنقدر اهمیت ندارد که مطبوعات را رکن چهارم به شمار آورد، بلکه از نظر انتقاد از قوه مقننه و مجریه و قضائیه

آیت الله شهید مرتضی مطهری که حضرت امام خمینی(س) آثار وی را بی کم و کاست تایید می کنند، مهمترین نقش مطبوعات را نظارت و انتقاد از قوای حاکمیتی می داند.

به گزارش جماران ، در بخشی از یادداشتهای آیت الله مرتضی مطهری آمده است:

▪️اکثر خیال می‌کنند که دولت باید، هم هادی مردم باشد و هم مراقب. اما حقیقت این است که مردم در درجه اول باید هم هادی دولتها باشند و هم مراقب آنها. اصل امر به معروف و نهی از منکر اصل هدایت و مراقبت است. 

▪️ امر به معروف و نهی از منکر که از فروع دین شمرده شده و خودش رکنی از ارکان دین به شمار آمده، نظیر همان است که مطبوعات رکن چهارم مشروعیت به شمار رفته است.

▪️حالا باید دید اثر مطبوعات و نقش مطبوعات در ترقی یک کشور چیست؟ اثر مطبوعات و وظیفه مطبوعات تنها نشر اخبار نیست، یعنی نشر اخبار آنقدر اهمیت ندارد که مطبوعات را رکن چهارم به شمار آورد، بلکه از نظر انتقاد از قوه مقننه و مجریه و قضائیه ـ و البته انتقادهای صحیح و منطقی ـ و از نظر راهنماییهای فرهنگی و مقالات علمی و از نظر هدایت مردم به زندگانی صحیح، بیدار کردن و آگاه کردن اذهان و افکار عمومی و در جریان گذاشتن آنها، آشنا کردن مردم به مسائل روز و نشان دادن راه ترقی و تعالی کشور و شناساندن خدمتگزار و خیانتکار به مردم و آشنا کردن مردم به علوم و مسائل علمی جدید، اینها همه وظیفه مطبوعات است. 

▪️ از نظر اسلام انجام این وظایف به وسیله مطبوعات، امر به معروف و نهی از منکر نامیده می‌شود.


یادداشتهای استاد مطهری، ج 10 / ص 283-284

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.