افتتاح زودهنگام خط هفت مترو و زیر بار بردن چند ایستگاه بدون تکمیل زیرساختهای ایستگاهی سؤالاتی را برای افکار عمومی در پی داشت که طبق معمول ازسوی شهرداری بی پاسخ(گو) رها شد. از جمله عدم تکمیل بیش از هفتاد و پنج درصد جت فنهای تونل خط هفت که از تجهیزات مهم جریان هوا در تونل و ایستگاه می‌باشد.

به گزارش جماران؛ علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و مجمع نمایندگان تهران در یادداشتی نوشت:

اتصال فرودگاه امام خمینی به شبکه مترو تهران تحول بزرگی در حوزه حمل و نقل شهری تهران و دسترسی سریع و ارزان به فرودگاه امام بشمار میرود.

 

افتتاح زودهنگام مترو فرودگاه امام اولین افتتاح شتابزده در پروژه های شهرداری تهران نیست اگر چه امیدواریم آخرین آن باشد (بلحاظ شتابزدگی در افتتاح).

 افتتاح زودهنگام خط هفت مترو و زیر بار بردن چند ایستگاه بدون تکمیل زیرساختهای ایستگاهی سؤالاتی را برای افکار عمومی در پی داشت که طبق معمول ازسوی شهرداری بی پاسخ(گو) رها شد. از جمله عدم تکمیل بیش از هفتاد و پنج درصد جت فنهای تونل خط هفت که از تجهیزات مهم جریان هوا در تونل و ایستگاه می‌باشد.

 

برابر نظر کارشناسان پس از نصب حداقل ۸۵ درصد جت فنهای پروژه و تونل امکان بهره‌برداری و افتتاح خط مترو وجود دارد اما خط هفت در حالی به همراه  تبلیغات آغاز بکار کرد که کمتر از ۲۰ درصد جت فنهای آن نصب شده بود.

 اکنون نیز افتتاح خط ۳۲ کیلومتری مترو فرودگاه امام در حالی قبل از افتتاح رسمی، رسانه ای میشود که بیشتر از پیام رفاه شهروندان و مسافران، موج رسانه ای و تبلیغاتی آن از قرارگاه شهرداری به شهر مخابره می‌شود.

 

 پس از حمله تروریستی خرداد ماه به مجلس، حفاظت از امنیت جان شهروندان بویژه در اماکن عمومی در دستور جلسات مراجع مختلف مسئول در حوزه های  امنیتی انتظامی شهری و حمل و نقل قرار گرفت.

 

کمیسیون امنیت ملی هم یک جلسه مبسوط با موضوع امنیت مترو با حضور مقامات ارشد سپاه، ناجا، شهرداری تهران و شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه برگزار کرد.

پیش بینی الزامات ایمنی و امنیتی خطوط مترو با هدف حفاظت از سلامت و جان مسافران بویژه در وضعیت‌های بحرانی از ضرورتهای حیاتی چنین پروژه هایی است.

 

بویژه مسیرهایی که خطوط ریلی از روی زمین طراحی و احداث می‌شوند نیازمند مراقبت بیشتری هستند. (حادثه قطع برق در مسیر خط مترو صادقیه -- کرج در ماه گذشته هشداری مهم برای مدیران مترو خصوصا در بخش الکتریکی و سیگنالینگ بود).

صرفنظر از شائبه های شدید سیاسی که عموما در افتتاحیه های زودهنگام پروژه ها وجود دارد (که غالبا هم از چشم مردم پنهان نمی‌ماند) براساس وجدان کاری حاکم بر مناسبات انسانی و استانداردهای متعدد مدیریتی، امنیت  جان انسانها در مسیر ارائه سرویس‌های رفاهی به آنان از اولویت حتمی برخوردار است.

 

معطوف به قاعده بابا این پرسش مطرح است:

آیا در افتتاح زودهنگام خط مترو فرودگاه امام الزامات ایمنی در حفاظت از جان مسافران پیش بینی و رعایت شده است؟

آیا ایستگاههای مربوط از همه تجهیزات و  استانداردهای ایستگاهی برخوردار شده اند؟

 ممکن است در پاسخی فرافکنانه مسئولین شهرداری تهران و مترو اعلام کنند که ما مسئول تامین امنیت نیستیم اما برای شهروندان رفاه توام با امنیت ملاک قضاوت است نه رفاه بریده از امنیت و بی امان.

 

باتوجه به توجیهات امنیتی و حفاظتی و همچنین مسئولیت قانونی شرکت حمل کننده (شرکت بهره برداری مترو تهران)، تامین سلامت سفر و ایمنی مسافران از مسئولیتهای مدنی مستقیمی است که برابر قانون متوجه شرکت مترو و بالتبع شهرداری تهران می‌باشد و نمیتوان به بهانه نداشتن مسئولیت امنیتی با کشیدن مرز میان امنیت و سفر، سلامت جان مسافران را رها کرد و پاسخگو نبود.

شورای شهر چهارم هنوز یکماه تا پایان عمر خدمت خود فرصت دارد که وظیفه نظارتی اش را در جهت منافع مردم و حفاظت از سلامت و جان شهروندان اعمال کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.