استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: قالیباف می خواهد به سرنوشت احمدی نژاد دچار نشود.

به گزارش جماران صادق زیباکلام خلاصه مصاحبه خود با نامه نیوز در مورد نامه اخیر محمد باقر قالیباف را در کانال تلگرام خود منتشر کرده است که در پی می آید:

 

قالیباف نمی‌تواند ازنظر سیاسی تبدیل به رئیس جریانی به نام نواصولگرایی شود. درواقع هیچ شخصیت کت‌وشلواری نمی‌تواند چنین جایگاهی را در جریان اصولگرا احراز کند چون همچنان شیخوخیت اصولگرایی روحانیت است. جامعه روحانیت و جامعه مدرسین پدرخوانده جریان اصولگرایی محسوب می‌شوند. جریان اصولگرا به آن درجه از تکامل اجتماعی نرسیده که یک چهره غیرروحانی بتواند برای جریان اصولگرا جریان سازی کند. 

قالیباف می‌خواهد که یک جایی برای خودش در سپهر سیاسی ایران به وجود بیاورد و می‌خواهد به سرنوشت احمدی‌نژاد دچار نشود. چون به‌هرحال می‌داند اگر بخواهد به جریان اصولگرایی بچسبد هیچ جایگاهی ندارد؛ یعنی او نه در بین اصولگرایان جایگاهی دارد نه بیرون جریان بیرون جریان اصولگرایی

درعین‌حال قالیباف درست می‌گوید اصولگرایی به آخر خط رسید. معتقدم اصولگرایی نه امروز که در دوم خرداد۷۶ به آخر خط رسید. منتهای مراتب آن ۸سالی که احمدی‌نژاد آمد آن ۸ سال به‌نوعی اصولگرایان را گول زد. درواقع آن ۱۷میلیون رأی احمدی‌نژاد در تیر۸۴ اصولگرایان را به این نتیجه رساند که حیات سیاسی قابل‌توجهی در ایران دارند. آنچه اصولگرایان مدت‌هاست متوجه نشدند این است که مردم در سال‌های۹۲،۹۴ و۹۶ به آن‌ها نه گفتند. اگر اصولگرایان در انتخابات مجلس رأی می‌آورند به‌واسطه ردصلاحیت‌هایی است که شورای نگهبان انجام می‌دهد اما هرگاه در انتخابات مجلس کوچک‌ترین جایی برای رقابت اصلاح‌طلبان بود اصولگرایان هیچ شانسی نداشتند. معتقدم بزرگ‌ترین دشمن اصولگرایی، امریکا نبود بلکه دانشگاه‌های مملکت بودند که باعث شدند خیلی‌ها دیگر به لحاظ سیاسی اصولگرایان را قبول نداشته باشند.

قالیباف دست‌وپا می‌زند که در روزهای آخر شهرداری تهران جایگاهی را برای خودش مهیا کند. حالا یک تعابیر انقلابی را هم به کار می‌برد ولی همان‌طور که گفتم جریان اصولگرایی تمام شده است و دست‌کم اگر امیدی به جریان اصولگرایی باشد، این امید را باید به روحانیون دگراندیشی داشت که در آینده ظهور می‌کنند تا باز بتوانند با اسلام سیاسی یک حرکتی را به وجود بیاورند.

حرکت قالیباف در راه‌اندازی نواصولگرایی نمایشی-تبلیغاتی است. اگر از نگاه قالیباف نگاه کنیم می‌بینیم او نزدیک ۱۲سال شهردار بوده، قبلش نیز رئیس پلیس بود، الآن هم آن‌قدر پیر نشده که برود بازنشسته شود بنابراین خیلی سخت است که قدرت را رها کند و دیگر در قدرت نباشد ولی درعین‌حال می‌داند هیچ شانسی ندارد حتی بعید است بتواند نماینده مجلس شود. به همین دلیل آقای قالیباف به درودیوار می‌زند تا شاید یک فضا و جایگاه سیاسی را برای خودش به وجود آورد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.