یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

کانال تلگرام؛

راز و رمز ماندگاری امام خمینی

 

بیش از نیم‌قرن از شروع نهضت انقلاب اسلامی حضرت امام ( ره) می‌گذرد. در این  ۵۴ سالی که از آن واقعه مهم تاریخی می‌گذرد تحولات مهمی به وقوع پیوسته که مداقه در آن رسالتی بزرگ برای همه دلدادگان به امام و انقلاب است. زندگی حضرت امام سرشار از نکته‌ها و پندها برای ماست. از میان همه این نکات  اجمالاً به دو مورداشاره می‌کنم. 

بر این باورم که حضرت امام ( ره) در تمام دوره حیات مبارکشان چه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران سخت مبارزه و چه بعد  از پیروزی انقلاب و حکمرانی الهی گونه‌اش بر ۲ محور اساسی استوار بود. محورهایی که به‌مثابه دو رکن رکین مکتب امام خودنمایی می‌کند و رمز کامیابی و پیروزی‌هایش را  می‌توان در دو محور خلاصه کرد؛  

محور اول- «اسلام به‌مثابه ایدئولوژی کارآمد»: امام خمینی به‌عنوان مجتهدی مسلم و فقیهی مبرز  بر این اعتقاد بود که «اسلام و حکومت اسلامی پدیده‌ی الهی است که با به‌کاربستن آن سعادت فرزندان خود را در دنیا و آخرت به بالاترین وجه تأمین می‌کند و قدرت آن دارد که قلم سرخ بر ستمگری‌ها و چپاولگری‌ها و فسادها و تجاوزها بکشد و انسان‌ها را به کمال مطلوب خود برساند... و از هیچ نکته ولو بسیار ناچیز که در تربیت انسان و جامعه و پیشرفت مادی و معنوی نقش دارد فروگذار ننموده است و موانع و مشکلات سر راه تکامل را در اجتماع و فرد گوشزد نموده و به رفع آن کوشیده است». ( وصیت‌نامه الهی سیاسی امام).

دراین‌باره اجماع وجود که، اسلام موردنظر امام از سازوکاری چون اجتهاد نو  که در آن عنصر زمان و مکان  نقش مهمی در استنباط احکام اسلامی ایفا می‌کنند برخوردار بود. در دیدگاه حضرت امام ، فقیه بدون توجه به شرایط زمانی/ مکانی نمی‌تواند به کنه حکم اسلام پی ببرد و جامعه را راهبری نماید. البته باید گفت که، توضیح این مهم خود مجالی دیگر می‌طلبد.

محور دوم- مردمی بودن؛ حضرت امام( ره) از بدو شروع نهضت تا پیروزی انقلاب اسلامی و تا آخرین لحظات عمر مبارکشان بر این طریق گام برداشت که بدون حضور مردم و همراهی مردم هیچ حرکتی به پیروزی نخواهد رسید. با مردم بودن و مردمی بودن رمز واقعی موفقیت‌های امام در فائق آمدن بر بحران‌ها بود.. بدون تردید اگر حضور مردم و همراهی آنان نبود هیچ‌کدام از تحولات سرنوشت‌ساز این سالها رقم نمی‌خورد. همان‌گونه که می‌فرمود: اگر مردم پشتیبان یک حکومتی باشد، آن حکومت سقوط ندارد. (صحیفه نور/ جلد ۷ ،ص ۲۵۳).

مردم ما با دستان خالی اما نگاه‌های پر از امید و قلب‌های سرشار از ایمان در همه صحنه‌های حساس به دفاع از سرزمین و نظام نوپای اسلامی پرداختند و همواره به دشمنان این پیام را داده‌اند که اجازه تعدی و دخالت به هیچ قدرت بیگانه‌ای را نخواهد داد. مشارکت حداکثری مردم در انتخابات اخیر و انتخاب دوباره خادمان خویش نیز حاوی چنین پیامی برای همه بود.

در تمامی این سال‌ها هر زمان که اعوجاجاتی در سیستم سیاسی و اداری کشور به وجود آمده و یا مردم عزیزمان متحمل هزینه‌های اجتماعی نابجایی شده‌اند رد پایی از غفلت از اصول فکری و فراموشی سیره عملی آن پیر طریقت را می‌توان مشاهده کرد. 

اینک که بیست و هشتمین سالروز عروج آن رهبر الهی را پشت سر می‌گذاریم باید بر این نکته تأکید نماییم که رمز پیروزی امام و راز ماندگاری‌اش تمسک به دو منبع گران‌سنگ یعنی «اسلام و مردم» بود و این درس آموزنده‌ای برای همه به‌ویژه مسئولین است.

در پایان درود می‌فرستم بر روان پاک آن یگانه دوران و سپاس میگویم ایزد منان را که در بحبوحه فراق آن امام عزیز با سکان‌داری خلف صالحش حضرت آیه الله خامنه‌ای که یکی از نزدیک‌ترین شخصیت‌های انقلاب به سیره آن حضرت است راه آن امام سفرکرده را تداوم بخشیده و اینک پس از قریب به ۳ دهه همچنان شاهد حرکت مقتدرانه و روبه‌جلو ملت ایران در منطقه‌ای پرتلاطم هستیم.

در تمام این ۲۸ سال شاهد تأکید مقام معظم رهبری بر همین دو عنصر اسلام و مردم بوده‌ایم. اصرار و ابرام معظم له بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی و مشارکت آحاد مردم در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی ناشی از آموزه‌های اصیل بنیان‌گذار جمهوری اسلامی است.

در عرصه سیاسی حضور حداکثری مردم با همه اختلاف‌سلیقه‌هایی که دارند و در عرصه اقتصادی نیز با ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ آنچه مطمح نظر ایشان است حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی و تکیه‌بر ظرفیت‌های داخلی است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.