سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلستان به تشریح یک اصطلاح رایج در فضای سیاسی این روزهای ایران پرداخت.

به گزارش جماران، حمید بعیدی نژاد در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

"با توجه به طرح بحثهایی در خصوص تشکیل "دولت سایه در فضای سیاسی ایران، برخی اطلاعات شاید مفید باشد:

١- اصطلاح دولت سایه در فرهنگ سیاسی، مختص نظام سیاسی انگلستان است که نظامی پارلمانی است.

٢- در انگلیس در کنار احزاب کوچک، دو حزب محافظه کار و کارگر جریان اصلی سیاسی کشور را در دست دارند و پارلمان ترکیبی از نمایندگان مورد انتخاب مردم از میان این دو حزب است. هر کدام از این دوحزب اکثریت را داشته باشند، نخست وزیری و مسئولیت تشکیل دولت را برعهده میگیرند. 

٣- اما چون حزب دیگر که اکثریت را ندارد تعداد قابل ملاحظه نمایندگان منتخب در پارلمان دارد، نقش بسیار مهمی در جریان قانونگذاری و سیاسی کشور ایفا میکند. نکته ی بسیار محوری در نظام پارلمانی انگلیس اینست که تمامی وزیران "دولت در قدرت" که از حزبی که اکثریت را در اختیار دارد انتخاب میشوند، حزبی بوده و خود نماینده پارلمان میباشند. در نظام سیاسی انگلیس بین قوه ی مجریه و قوه مقننه آن تفاوتی که در نظامهای ریاستی وجود دارند دیده نمیشود. 

٤-در واقع کارکرد نظام سیاسی انگلیس حاصل تلاشهای دو حزب اصلی انگلیس در مجلس میباشد. دو حزب تحت رهبری متمرکز در خصوص هر پیش نویس قانون یا ابتکار عمل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وارد بحثهای مستقیم و دامنه داری میشوند و نهایتا با توسل به رأی گیری در پارلمان تصمیم نهایی اتخاذ میشود. ابتکار عمل بحثها و تصمیمات در دست دو حزب اصلی است.

٥- بر این اساس حزب اقلیت برای تمرکز هر چه بیشتر در بحثها و امکان چالش تصمیمات دولت در قدرت، خود کابینه ای تحت عنوان"دولت در سایه" میدهد، بنحویکه اعضای آن در پارلمان درست روبروی اعضای "کابینه بر سر قدرت" می نشیند و رهبری بحث در خصوص هر موضوعی را بدست میگیرد. 

٦- مثلا اگر دولت ابتکاری را برای تصویب در حوزه ی صنعت به پارلمان بیاورد، وزیر کابینه استدلالهای دولت را توضیح میدهد و سپس این وظیفه ی وزیر صنعت در دولت در سایه است که باید نظرات و توضیحات حزب مخالف را ارائه نماید. 

٧- با این مقدمات روشن میگردد که بحث تشکیل دولت در سایه در یک نظام پارلمانی و نظامی که وزیران، خودشان نماینده مجلس باشند معنا پیدا می کند.

 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.