یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

کانال تلگرامی آیت الله صانعی

در ماه رجب، به جنگ خدا نرویم!

در این ماه یک مقدار به خودمان بیاییم. یک مقدار در خودمان و اعمالمان بنگریم.

به گزارش جماران، در کانال تلگرامی آیت الله العظمی یوسف صانعی طی یادداشتی با عنوان « در ماه رجب، به جنگ خدا نرویم!» آمده است:


بسم الله الرحمن الرحیم

رجب از ماه‌های حرام است. جنگ را مردم بت پرست و جاهلیّت در ماه‌های حرام ممنوع می‌دانستند و با دشمنانشان به احترام ماه رجب و ماه‌هاى حرام نمی‌جنگیدند. سیّد بن طاووس(قدّس سرّه) در اقبال می‌گوید: آیا خوب است ما ماه رجب به جنگ خدا برویم؟! آنهایى که مشرک و بت‌پرست بودند با هم نمی‌جنگیدند، سزاوار است ما هم با معصیت‌ها با خدا درگیر نشویم، خداى مهربان، خداى رئوف، خداى منّان، بعد هم فایده‌اى ندارد چون که با گناهانمان ما هستیم که ضرر می‌کنیم. ما را چه شده که براى این دنیا و براىِ این چهار روز زندگى، خداى نا‌خواسته گناه کنیم آن هم در ماه رجب، آن هم در ماهى که جنگ حرام بوده است. در ماه رجبى که به او «رجب الاَصَب» گفته‌اند، یعنى رحمت‌ها می‌ریزد، و هم «رجب الاَصَم» گفته‌اند، یعنى در میان ماه‌هاى دیگر در فضیلت شبیهى ندارد.[1] و در بعضى از روایات رجب «شهر اللّه» معرفى شده است. شعبان شهر پیغمبر معرفى شده و رمضان شهر امّت معرفى شده است[2] .

در ماه رجبى که «مَلِک داعى» است، ملک داعى مال ماه رجب است. در هیچ یک از ماه‌ها ما ملک داعى نداریم. در ماه رجب است که «مَلِک داعى» مرتب فریاد می‌زند، 
آیا توبه کننده‌اى هست که بیاید توبه کند،
آیا ملتمسى هست که بیاید التماس کند؟
آیا گناه‌کارى هست که بیاید از گناهان خودش بر گردد؟ 

بالاتر از این، آیا ما در ماهى گناه کنیم، و در ماهى عبادت نکنیم که خداوند عظیم‌ترین رحمت و نعمتش را براى ما در این ماه قرار داده است؟! 

بالاترین نعمت در روز 27 ماه رجب بعثت رسول‌اللّه(صلی الله علیه و آله و سلم) است: 
( لَقَدْ مَنَّ اﷲُ عَلَى الْمؤمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنفُسِهِم[3] 
«به یقین خدا بر مومنان منت نهاد که پیامبری از خودشان در میان آنان بر انگیخت». 
این نعمتى که نعمت کثیر است و بالاتر از او فرض نمی‌شود، در ماه رجب آمده است.

در این ماه یک مقدار به خودمان بیاییم. یک مقدار در خودمان و اعمالمان بنگریم. گاهى اگر توانستیم روزه بگیریم، ادعیه این ماه را بخوانیم. بنا بگذاریم حدّاقل ماه رجب گناه نکنیم. روز سوّم ماه هم که روز شهادت امام على‌النقى، امام هادى(علیه السلام) است، اظهار عزا کنیم. روزهاى دیگرش را هم محترم بداریم، 13 رجب روز ولادت آقا امیرالمؤمنین(علیه السلام). امّا همین نکته را از سیّد بن طاووس می‌خواستم نقل کنم که: «ماهى که جنگ در آن حرام است ما با خدا نجنگیم، با خلق خدا هم نجنگیم».

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

—------------------------------------------—

1. نک : ثواب الاعمال ، ص54

2. زاد المعاد، ص 12.

3- آل عمران(3)، 164.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.