دشمنان کوشش دارند از هر فرصتى براى ضربه زدن به شرایط امن سرمایه گذارى در ایران استفاده کنند و مدیران مربوط در دستگاه هاى حکومتى هوشیارانه مراقبت نمایند که ترفندهاى دشمنان به ثمر نرسد.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری ایران با اشاره به مشکل بیکاری گفت: در یک سال اخیر با حرکت مثبت اقتصاد ایران دولت توانست 700هزار شغل در کشور ایجاد کند.

به گزارش جماران، اکبر ترکان آورده است: 

بیکارى مشکل بزرگى است که خانواده ها با آن دست به گریبان هستند، روزى نیست که مسئولان کشور با تعداد بیشمارى تقاضاى کار موجه نشوند و شرمنده از اینکه پاسخ ها کافى نیست...

اما قدرى شرح مساله؛ اگر چه به حل مساله کمک نمى کند ولى حق مردم است که بدانند:

در یک سال اخیر با حرکت مثبت اقتصاد ایران و به برکت رشد صادرات نفت و کوشش هاى دولت در بازپس گیرى سهمیه ایران در اوپک و در نتیجه افزایش درآمد ارزى رشد اقتصادى خوب بود و کشور توانست 700هزار شغل ایجاد کند.

از سوى دیگر تعداد افراد متقاضى ورود به بازار کار در همین سال یک میلیون و دویست هزار نفر بوده است، یعنى برغم ایجاد 700هزار شغل 500هزار نفر به تعداد بیکاران کشور اضافه شده است. قطع نظر از اینکه مشاغل ایجاد شده چقدر پایدار مى باشند، تعداد شغل بوجود آمده کافى نیست.

متقاضیان ورود به بازار کار در سال هاى آینده هم هر سال بیش از یک میلیون نفر خواهد بود و همه آنهایى که در مقاطع تحصیلات عالى و غیر آن از فهرست متقاضیان بازار کار بیرون بودند در حال وارد شدن به بازار کار هستند که بیشتر آنان فارغ التحصیلان دانشگاهى بخصوص خانم ها خواهند بود.

تجربه گذشته اقتصاد کشور هم در اوج دوره اصلاحات هیچگاه ایجاد بیش از 700هزار شغل در سال را نشان نداده است. و اگر روندها همان باشد که تاکنون بوده است، متاسفانه هر سال برغم ایجاد اشتغال هاى جدید اما به تعداد بیکاران نیز اضافه مى گردد.

این شاید بزرگترین دغدغه دولت باشد و باید راهى نو گشود؛

از همه اقتصاددانان و کارآفرینان باید دعوت نمود تا بیاندیشند و راه هاى رشد با اشتغال بیشتر را بگشایند.

غیر از بهبود بهره ورى که اجتناب ناپذیر است به ایجاد ظرفیت هاى اقتصادى جدید با سرمایه داخلى یا سرمایه ایرانیان مقیم خارج یا سرمایه خارجى پرداخت. تحقق این امر هم مستلزم فراهم نمودن شرایط بهتر براى امنیت سرمایه گذارى است.

دشمنان کشور کوشش دارند از هر فرصتى براى ضربه زدن به شرایط آرام و امن سرمایه گذارى در ایران استفاده کنند و مدیران مربوط در دستگاه هاى حکومتى هوشیارانه مراقبت نمایند که ترفندهاى دشمنان به ثمر نرسد.

شاید بدلیل اهمیت بسیار زیاد موضوع باید کارهاى دیگر را با محور بودن این موضوع بررسى کرد. سیاست گذارى داخلى و خارجى و امنیتى همه با ملاحظه این مهم باشد.

اکبر ترکان

پانزدهم بهمن ماه1395

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.