کانال خبری درس و عبرت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی و خبری مقام معظم رهبری در سالروز تیرباران سید مجتبی نواب صفوی و تنی چند از یارانش عکسی از لحظاتی قبل و بعد از اعدام شهید نواب صفوی منتشر کرده است که عکس بعد از اعدام برای اولین بار منتشر می شود.

کانال درس و عبرت متعلق بهKHAMENEI.IR  در سالروز تیرباران سید مجتبی نواب صفوی و تنی چند از یارانش عکس مربوط به لحظاتی قبل و بعد از اعدام شهید نواب صفوی منتشر کرده است که عکس بعد از اعدام برای اولین بار منتشر می شود.

به گزارش جمارانt 27 دی ماه سالروز تیرباران سید مجتبی نواب صفوی و چند تن از اعضای گروه فداییان اسلام  در سال 1334 است. فداییان اسلام در اعتراض به پیوستن ایران به پیمان بغداد، حسین علاء نخست‌وزیر وقت را در آستانه سفر به بغداد جهت شرکت در اجلاس این پیمان در روز ۲۵ آبان ۱۳۳۴ توسط مظفر ذوالقدر ترور  کردند، اما وی جان سالم به در برد و ضارب دستگیر شد و به دنبال آن نواب صفوی و دیگر اعضای مؤثر فدائیان در اول آذر آن سال بازداشت گردیدند. آنان تحت شکنجه‌های شدید قرار گرفتند و در دی همان سال در دادگاهی نظامی محاکمه شدند. سرانجام پس از چند جلسه، دادگاه، نواب صفوی به همراه مظفر ذوالقدر، خلیل طهماسبی و محمد واحدی به اعدام محکوم شد. حکم دادگاه در بامداد ۲۷ دی ۱۳۳۴ به اجرا درآمد. پیکر آنها را پس از مرگ ابتدا در مسگرآباد تهران به خاک سپردند. اما بعداً با اجازه مرعشی نجفی و با اقامه مجدد نماز میت توسط او، به قم منتقل و در قبرستان وادی‌السلام این شهر خاکسپاری شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.