اگر خودمان را در موقعیت مردم غزه تصور کنیم و به دنیا آمدن و زیستن در یک زندان روباز و تحت محاصره همه و تحریم همه جانبه در پس آن زندان را تخیل کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که مقاومت نکردن، تهاجم نکردن و نکوبیدن به دیوار زندان است که غیرطبیعی محسوب می‌شود و نه مقاومت برضد اشغالگری به عنوان یک حق بدیهی بشری. روح جمعی توده‌های ایرانی همیشه نوعی هم‌سنخی با طبع روشنفکری جهانی داشته است مانند مقابله با استعمار، نژادپرستی، آپارتاید و....

به گزارش جماران؛ علی ربیعی وزیر پیشین کار در یادداشتی نوشت:

روح آزادیخواهی جدایی پذیر و قابل تفکیک در موضوعات مختلف نیست. من معتقدم روح جامعه ایرانی نوعی ایستادن در سمت مظلوم و آزادیخواهی را در خود نهادینه کرده است.

موضوع فلسطین و اسراییل از بدو تشکیل دولت اسراییل، خارج از مباحث قومیتی بلکه جهت همراهی با مظلوم، همواره دغدغه و مسئله ایرانی‌ها بوده است‌.

اگر خودمان را در موقعیت مردم غزه تصور کنیم و به دنیا آمدن و زیستن در یک زندان روباز و تحت محاصره همه و تحریم همه جانبه در پس آن زندان را تخیل کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که مقاومت نکردن، تهاجم نکردن و نکوبیدن به دیوار زندان است که غیرطبیعی محسوب می‌شود و نه مقاومت برضد اشغالگری به عنوان یک حق بدیهی بشری.

روح جمعی توده‌های ایرانی همیشه نوعی هم‌سنخی با طبع روشنفکری جهانی داشته است مانند مقابله با استعمار، نژادپرستی، آپارتاید و....

به خاطر دارم ایرانیان در خصوص آپارتاید آفریقای جنوبی نیز همواره موضع داشتند و این امر در مورد جهانگشایی‌های آمریکایی و سرکوب‌گری‌های روسی هم صادق است. مسئله اسراییل در همین راستا قابل تبیین و ارزیابی است.

 در سالهای اخیر، بنابرعللی که ریشه در نارضایتی نسبت به سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی و همچنین سیاست خارجی مثلا برجام آسیب‌زننده به معیشت مردم در داخل کشور دارد باعث نوعی زاویه‌گیری نسبت به سیاست‌های خارجی و منطقه‌ای مطرح شد که عده‌ای تلاش کردند با صداگذاری بر روی نارضایتی، آن‌چنان جلوه دهند که حساسیت روح جامعه ایرانی را تضعیف شده و کم‌رنگ جلوه دهند.

 متاسفانه سیاست‌های انگ‌زنی و اتهام‌زنی توسط جریان‌های قدرت در داخل کشور برای از میدان به در کردن و حذف عقاید مخالف خود به نام مقابله با ظلم‌های آمریکا مانند تحریم و نسل‌کشی اسراییل همگام با جریان‌های بدخواه خارجی بر این وضعیت دامن زدند.

اسراییل امروز، نه تنها خاک بلکه شخصیت ایرانی را مورد هجوم قرار داده است.  باید برای حفظ تمامیت ارضی و تعرضی که از سوی اسراییل نسبت به هویت ایرانی صورت گرفته، یکپارچه بایستیم. 

 بدون تردید به رغم همه اظهارنظرها و نقدها و تلاش برای اصلاحات در داخل، با تفکیک قائل شدن، باید در مقابله با این دست‌اندازی رژیم اسراییل هویت و یکپارچگی ملی را نشان دهیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.