از اینکه دادگاه رسماً قرار غیرعلنی بودن محاکمه را اعلام کرده است یا نه اطلاعی نیست ولی وقتی اجازۀ حضور خبرنگار در دادگاه داده نمی شود در عمل دادگاه غیر علنی بوده است.

به گزارش جماران؛ کامبیز نوروزی، کارشناس رسانه و حقوقدان نوشت:

امروز، چهارشنبه 27 دی 1402 اولین جلسۀ محاکمه قاتلان داریوش مهرجویی و همسرش در دادگاه کیفری یک در استان البرز تشکیل شد. این محاکمه، که با توجه به شخصیت مقتول و کیفیت وقوع قتل یکی از محاکمه های تاریخی محسوب می شود.

 به گزارش رسانه ها از حضور خبرنگاران در این جلسه جلوگیری شد. طبعاً اجازۀ حضور تماشاچی در دادگاه نیز داده نشده است. 

از اینکه دادگاه رسماً قرار غیرعلنی بودن محاکمه را اعلام کرده است یا نه اطلاعی نیست ولی وقتی اجازۀ حضور خبرنگار در دادگاه داده نمی شود در عمل دادگاه غیر علنی بوده است.

این محاکمه هیچ یک از شرایط مادۀ 352 قانون آئین دادرسی کیفری را ندارد. موضوع محاکمه نه از امور خانوادگی یا جرائم منافی عفت است، نه از موارد مخل به امنیت عمومی. حتی افغانستانی بودن متهمان نیز توجیهی برای بستن در دادگاه به روی افکار عمومی نیست. 

 

کامبیز نوروزی

 

  جلوگیری از حضور خبرنگاران و ممانعت از دسترسی مردم به مذاکرات دادگاه با اصل علنی بودن محاکمات مغایر است.

  قتل داریوش مهرجویی به عنوان یک کارگردان معتبر و معروف و همسر او از مهمترین حوادث و معماهایی جنایی سالهای اخیر بود. 

   بعد از این واقعه معمایی اخباری که در مورد آن منتشر شد سؤالهای متعددی را در افکار عمومی ایجاد کرد که هنوز بی پاسخ مانده اند.

   دادگاهی که عملاً غیر علنی برگزار می شود نمی تواند به پرسشهای مهم و اساسی مربوط به این قتل تاریخی فجیع و عجیب پاسخ بدهد. بلکه تردیدها در مورد دلایل و انگیزه ها و عوامل این جنایت هولناک را بیشتر می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.