تاثیر تمرینات معلق بر تعادل و قدرت والیبالیست‌های دختر

تمرین‌های ورزشی سبب بهبود کیفی مهارت‌ها در ورزش‌های مختلف، از جمله ورزش والیبال می‌شود، اما علاوه بر مهارت‌ها، امروزه آمادگی جسمانی یکی از عوامل تعیین کننده در موفقیت یک بازیکن به شمار می‌رود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سمیه جمادشرف دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی گرایش امدادگر ورزشی در پایان نامه خود به بررسی "تاثیر هشت هفته تمرینات معلق بر تعادل، قدرت و توان انفجاری والیبالیست‌های دختر نخبه"پرداخت.

تمرین‌های ورزشی سبب بهبود کیفی مهارت‌ها در ورزش‌های مختلف، از جمله ورزش والیبال می‌شود، اما علاوه بر مهارت‌ها، امروزه آمادگی جسمانی یکی از عوامل تعیین کننده در موفقیت یک بازیکن به شمار می‌رود.

هم‌چنین، تعداد 24 دختر والیبالیست به صورت هدف‌دار انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه مساوی 12 نفر کنترل (میانگین±انحراف استاندارد سنی 46/3±18.75 سال؛ قد 3.66±168.83سانتی‌متر؛ وزن 7.04±55.91 کیلوگرم) و تجربی (میانگین±انحراف استاندارد سنی 2.56±17.25سال؛ قد 3.50±169.50سانتی‌متر؛ وزن 6.88± 56.91کیلوگرم) قرار گرفتند.

قبل و بعد از پروتکل تمرینی، تعادل ایستا (آزمون خطای تعادل BESS)، تعادل پویا (آزمون تعادلی Y)، قدرت اندام تحتانی (یک تکرار بیشینه، پرس پا) و توان انفجاری (تست سارجنت) ارزیابی شد. سپس گروه تجربی تمرین‌های خود را به مدت هشت هفته (سه جلسه در هفته) انجام دادند. برای آنالیز داده‌ها از روش آماری t وابسته و مستقل (تفاضل) استفاده شد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر یک دوره تمرینات معلق بر تعادل، قدرت و توان انفجاری والیبالیست‌های دختر نخبه بود.

یافته‌های این تحقیق نشان داد تفاوت معنی‌داری در تعادل ایستا (0.001=P)، تعادل پویا (0.001=P)، قدرت عضلانی (0.001=P) و توان انفجاری (0.001=P) قبل و بعد از تمرینات وجود دارد.

براساس یافته‌های این پژوهش می‌توان گفت که تمرینات معلق سبب بهبود تعادل، قدرت و توان انفجاری در والیبالیست‌های دختر می‌شود. لذا می‌توان از این نوع تمرین‌ها به عنوان عامل مهم در پیشگیری از آسیب‌های ورزشی در طراحی برنامه‌های تمرینی آنها استفاده کرد.

این پایان نامه با راهنمایی نادر رهنما در دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان دفاع شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید