نایب رئیس فدراسیون خبر داد؛

کشتی تا سال ۲۰۲۴ در المپیک ماندگار شد

نایب رئیس فدراسیون کشتی گفت: با تلاش‌هایی که صورت گرفته است رشته کشتی تا سال 2024 در المپیک ماندگار شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، کشتی ایران در حالی سیر صعودی خود را طی می کند که رفته رفته در بسیاری از کرسی های اتحادیه جهانی کشتی، نفراتی معرفی شده و به عضویت این اتحادیه در آمده اند که یکی از مهمترین حضور، انتخاب رسول خادم در هیأت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی بود، پس از آن در کمیته های مختلف نیروهای ایرانی به عضویت در آمدند. این اعتماد از سوی اتحادیه جهانی چند سالی است به وقوع پیوسته که کشتی ایران اسلامی با هدایت دکتر رسول خادم به عنوان رئیس فدراسیون و همکارانش به راه پیشرفت خود ادامه می دهند.به همین منظور گفتگویی تفصیلی با دکتر حمید بنی تمیم نایب رئیس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران داشتیم که شنیدن آن خالی از لطف نیست، با هم پی می گیریم.

بنی تمیم در خصوص تأثیر روند پیشرفت رو به رشد کشتی ایران بر جهان گفت: این تأثیرات را می توان به چند دسته تقسیم کرد. یکی اینکه عملکرد خود کشتی ایران است. تأثیراتی که فدراسیون و شخص آقای خادم به خاطر وجه مدیریت، خاکی بودن، قهرمان المپیک بودن، و... با آن عملکرد خوبی که داشتند یک جایگاه بسیار خالی در هیئت رئیسه بین سایر کشورها داشت ، تأثیرات این عملکرد را چند برابر بر روی کشتی دنیا داریم می بینیم ، فدراسیون کشتی با گرفتن میزبانی ها، با نحوه ی بهتر برگزار شدن مسابقات، برگزاری اردوهای مشترک، فراهم کردن امکانات برای حضور تیم ها در سایر رده های سنی و همچنین اعزام مربی، دعوت از مربیان برای شرکت در کلاس های آموزشی به هر شکل، یک نهالی را دارد در سایر کشورهایی که پتانسیل و علاقمندی این را دارند، می کارد و پیگیر روند رو به رشد کشتی در کشورهایشان هستند.

وی در مورد کمک به کشورها ادامه داد: ما به صورت مقطعی به بعضی از کشورها خدماتی را می دهیم که در نهایت ، استفاده آن را می بریم. به طور مثال، کشتی لبنان را اگر فعال کنیم و یا اگر با پنج، شش کشتی گیر در مسابقات حضور پیدا می کنند. وقتی ما چهار مربی شان را آموزش بدهیم این انتقال دانش طبیعتاً ماندگار خواهد شد در سایر کشورها که فکر می کنمچیزی قریب ده الی پانزده کشور آسیایی را در حال حاضر از لحاظ فنی پشتیبانی می کنیم.

بنی تمیم در خصوص هزینه مالی این برنامه ها و اثرات آن اظهار داشت: شاید خیلی از این برنامه ها برای ما هزینه مالی نداشته باشد و اگر هم باشد خیلی جزئی است، ولی می تواند برای ماندگاری کشتی در المپیک و برای قوی تر برگزار کردن مسابقات قاره ای و جهانی خیلی تأثیر گذار باشد.

وقتی رقابت های جهانی را با هشتاد کشور برگزار کنیم این یک برگ برنده است برای اتحادیه جهانی کشتی و این هم به دست نمی آید مگر با حرکتی که فدراسیون ما دارد بدست می آید. خیلی از کشورها هم خوب عمل می کنند که به تأثیر گذاری ایران بر می گردد، در این چند سال اخیر، روی حرکت رو به رشد کشتی، در رقبای ما نیز یک رقابت سالمی بوجود آمده است.

وی ادامه داد:روسیه هم دارد همان دیپلماسی با سایر کشورها را گسترش می دهد، آمریکا به همین شکل، جمهوری آذربایجان و ترکیه نیز به همین شکل حرکت رو به جلو را فعال کردند و فکر می کنم این رقابتی که به وجود آمده یک رقابت سالم و رو به رشدی هست برای ما.

بنی تمیم در خصوص تأثیرات عوامل فدراسیون و دیپلماسی ورزشی گفت: کمک هایی که خانواده کشتی از مربیان، مدرسان و داوران، رؤسای هیأت های ما، مربیان سازنده کشتی، داشته ، تمام این ها در تأثیرگذاری دخیل بوده اند و در خانواده بزرگ کشتی دستگاه های ورزشی و دیپلماسی ها، وزارتامور خارجه و ... بسیار تأثیرگذار بوده است ، به عنوان مثال، در مورد ورود تیم آمریکا در جام جهانی کرمانشاه تأثیر بسزایی داشت و در خیلی از جاها، انصافاً وزارت امور خارجه خیلی خوب به ما کمک کرده و می کند به غیر از وزات امور خارجه، وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک، شخص آقای کیومرث هاشمی به خوبی کمک کرده است. زمانی که دکتر سجادی معاونت محترم وقت ورزش قهرمانی را داشتند تا زمانی که روی کار بودند انصافاً خوب کمک کردند در حال حاضر وزیر محترم ورزش بسیار خوب از کشتی حمایت و پشتیبانی می کنند.

اما در بعد بین المللی، اتحادیه جهانی از ایده ها و افکار کشورهایی که صاحب نظر هستند دارد استفاده می کند، قطعاً آن همراهی اش توجه به حرف ها و ایده های تأثیرگذارایران و سایر کشورها از سوی اتحادیه جهانی می تواند برای گسترش کشتی در دنیا را چند برابر بکند.

بنی تمیم در مورد انتخابات اخیر که به عنوان دبیرکل غرب آسیا انتخاب شد اظهار داشت: ببینید! این اسم بنی تمیم نیست. خیلی از افراد هستند در خانواده کشتی که از بنی تمیم نوعی، توانمندتر هستند و لیاقت بیشتری نسبت به بنده دارند ، این قرعه به نام ما خورد و گرنه فکر می کنم هر شخص دیگری که در کنار آقای خادم قرار بگیرد به هر شکل آن اشعه و تابش نوری که از جانب آقای خادم منتشر می شود به اطراف و دوروبرش هم می رسد ، منتهی این را می خواهم عرض کنم وقتی که یک همچنین جایگاهی فدراسیون کشتی در بین کشورها پیدا می کند طبیعتاً. خواست این کشورها هست که از این پتانسیل ها و توانایی ایراناستفاده کنند و بعد به نفع خودشان بخواهند بهایش را بدهند.

وی در ارتباط با اعضای کنفدراسیون کشتی آسیا گفت: وقتی رئیس کنفدراسیون کشتی غرب آسیا آقای زعیم که عراقی هست و مدت زیادی است ارتباط تلفنی با هم داریم و به موضوعات مختلف می پردازیم ، چون از یازده کشور غرب آسیا ده کشور غیر از ایران عرب هستند ، ما هم بر حسب اتفاق زبان عربی را داریم وباعث افتخار من ایرانی که عرب زبان هستم

آقای زعیم به خاطر عرب بودنم از من دعوت کرد، وقتی من با آقای خادم مشورت کردم ، گفتیم شاید خوب نباشد وقتی دبیر کل کنفدراسیون کشتی آسیا هستی، بخواهی بیایی دبیر کل غرب آسیا بشوی. قرار شد فرد دیگری را پیشنهاد بدهیم. آقای زعیم و بقیه برادرانی که در جلسه بودند گفتند اصرار ما بر این است که ایران اینجا حضور داشته باشد و به ما کمک بکند. به آقای خادم گفتم که دوستان خیلی اصرار دارند که خود بنده در کنار آنها باشیم و این مسئولیت را بپذیریم که آقای خادم گفتند بپذیر. می خواهم عرض کنم کشتی ایران به جایی رسیده که ما رایزنی نکردیم واقعا آنها خواستند.

بنی تمیم در مورد انتظارش از دولتمردان در خصوص دیپلماسی ورزش افزود: فکر می کنم این جایگاه واقعا برای ایران خیلی قابل احترام است و امید دارم که همه دولتمردان که به شاخه ورزش ربط دارند تأثیر این کار را بدانند و این دیپلماسی ورزش می تواند تأثیر خودش را نشان دهد و ما واقعا با بعضی از این کشورها صحبت می کنیم می بینیم که حلقه اتصال وجود دارد و پل های ارتباطی را کامل خراب نکنیم، در بحث دیپلماسی فکر می کنم ورزش در چنین جاهایی نقش خودش را خوب انجام بدهد.

وی در مورد انتخاب آقای خادم در هیأت رییسه اتحادیه جهانی گفت: اگر خدماتی به کشورها دادیم فقط خدمات فنی بوده و هر کمکی کردیم کمک مشاوره ای بوده اینکه مثلا آذربایجان به اتحادیه کمک مالی می کند. و نفر آنها عضو اتحادیه جهانی کشتی می شود با حضور امثال خادم فرق می کند.

ببینید یک رشته ورزشی مشابه کشتی، که المپیکی نیست مثلا کاراته که ما تقریباً در آن قوی هستیم چقدر فدراسیونشان حضور دارند و یا وزارت ورزش ما حاضر هستند هزینه کنند که این رشته المپیکی شود؟ من فکر نمی کنم با میلیاردها دلار بشود چنین اتفاقی را رقم زد. خوب حال اگر کشتی از المپیک حذف شود، آیا فدراسیون کشتی و شخص آقای خادم را با اینکه شاید خیلی نقشی ندارد، ایشان را مورد خطاب قرار نخواهیم داد که چرا فعالیتی نکردید برای ماندن کشتی در المپیک ؟!

نایب رئیس فدراسیون کشتی در مورد تثبیت کشتی در المپیک اظهار داشت: علیرغم اینکه ما وظیفه ای در این قضیه نداریم ولی شخص آقای خادم بسیار تلاش کرد در برگزاری مسابقاتنمادین و کارهایی که انجام شد واقعا تأثیر خودش را به خوبی نشان داد و نظرش را تثبیت کرد و برگزاری کشتی تا المپیک 2024 هم تثبیت شد، این از اتفاقات خوبی بود و زحماتی که مجموعه فدراسیون کشتی انجام داد و به جرأت می خواهم بگویم اگر هزینه ای هم شده بسیار بسیار ناچیز است و قطعا به جا بوده، وقتی کشتی از المپیک حذف بشود برای روسیه که ابرقدرت است در کشتی، هر رشته ای را می تواند جایگزین کند هر ورزشکاری چه آقا چه خانم می روند در سایر رشته های دیگر، اما ما چنین ظرفیتی را نداریم. من معتقدم و امیدوارم روی سایر رشته ها که ظرفیت و پتانسیل داریم کار کنیم ، ولی این به این معنی نیست که جلو دیپلماسی ورزشی کشتی را با چشم اندازی که فدراسیون کشتی برای خودش ترسیم کرده در تمام حوزه های داخلی و بین المللی، بخواهیم یک جانبه یکی را حذف کنیم و تنها در یکی فعال باشیم.

بنی تمیم ادامه داد:من شنیده ام می گویند چرا هزینه هایی که در برنامه های بین المللی می شود در برنامه های داخلی نمی شود؟ می خواهم سؤالی از خانواده ی بزرگ کشتی بپرسم، اگر خدشه ای به کشتی وارد شود و خدشه ای بالاتر از این نداریم که کشتی از المپیک حذف شود، حال بخواهیم کشتی را درون خودمان گسترش بدهیم در تمام شهرها و بهترین سالن ها و روی بهترین تشک ها تمرین کشتی انجام بدهیم ولی کشتی جایگاه خودش را از دست بدهد، چه فایده ای خواهد داشت، اگر همین الان در همه شهرهایمان کشتی را داریم برای این است که کشتی رشته ای المپیکی است.

اگر به بیست مربی خارجی در بیست کشور آموزش کشتی می دهیم ، این مربی می رود در لبنان در فلسطین در سوریه در پاکستان و کشورهای همجوار، این ها یک نهالی است که ماندگار خواهد بود.

و این نهال ثمر خودش را خواهد داد و به قول معروف این بعنوان یک باقیات و صالحات ماندگار خواهد ماند.

بنی تمیم در خصوص کمک به هیأت های استان ها گفت: البته ناگفته نماند و به جرأت می گویم کارهایی که این فدراسیون در بحث تجهیزات تشک و تجهیزاتی که به استان هایش کمک کرده و بحث مالی، به مراتب نسبت به سال های گذشته بیشتر بوده است و با قبل قابل قیاس نیست.

شما ببینید یک تشک کشتی که در دوره های گذشته که بنده اطلاع دارم سه تا چهار میلیون تومان بوده، حالا ما این تشک را تا بیست و هفت میلیون تومان هم خریدیم و به هیأت هایمان اهدا کردیم، و این به آن معنی نیست که اگر در دیپلماسی های سایر کشورها کمک کردیم. در خدمات داخلی مان کم گذاشته ایم و نباید فراموش کنیم که سایر دستگاه ها در کنار فدراسیون کشتی وظیفه دارند، اداره کل ، هیأت کشتی ، شهرداری ها ، شورای شهرها و سایر نهادهای اجتماعی هستند و وظیفه دارند به ورزش اول کمک کنند و در این برهه از زمان هم فکر می کنم این وظیفه پررنگ تر هست.

نایب رئیس فدراسیون در مورد انتخاب علیرضا حیدری که بسیار مثبت بوده اشاره کرد: سال های سال است که کشتی پهلوانی به دنبال این است که جایگاهی در سطح بین المللی پیدا کند، من فکر می کنم وقتی یک فرد شاخصی همچون: علیرضا حیدری که هم قهرمان به نامی بوده و چهره شاخصی هست در بعد اقتصادی کشورمان و کسی هست که در دنیا حرفی برای گفتن دارد، خوش فکر است و ایده های بسیارخوبی دارد. طبیعتا حضور ایشان می تواند روند رو به جلو را بیشتر و بیشتر بکند برای ورزش پهلوانی ما، امیدوارم این همراهی نیز از سایر دوستان نیز اتفاق بیفتد.

بنی تمیم در مورد افراد دیگر عضو کمیته های اتحادیه جهانی کشتی گفت: ما توانستیم در غرب آسیا نیز خانم مختاری را در کمیته اجرایی داشته باشیم، درست است که یک کمیته است اما در آنجا نیرو داریم. خانم پناهی زاده را هم به همین شکل در اتحادیه جهانی کشتی عضو هستند ما بانوان را معرفی می کنیم تا آن اتهامی که بر علیه کشتی است و می گویند شما بانوانتان را درگیر نمی کنید اما بر عکس ما نشان دادیم در همه قسمت ها نیرو داریم اما در مسئله کشتی، ما یکسری مسائل شرعی اسلامی داریم و با آن مواجه هستیم وقتی کشورهایی که اسلامی هم نیستند ولی با این نحوه پوشش مشکل دارند و ما به عنوان یککشور اسلامی و صاحب نام در کشتی، خودمان ایده داریم و نظر دادیم که مورد موافقت اتحادیه جهانی نیز قرار گرفت و از این بابت خوشحالیم که هر طرحی دادیم مورد موافقت این اتحادیه قرار گرفته است.

 

دیدگاه تان را بنویسید