چالش هایی که علی کریمی در نفت تهران با آن مواجه است

همه منتظر شروع لیگ برتر هفدهم فوتبال و دیدن عملکرد کریمی در قواره یک سرمربی‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، به نظر می رسد علی کریمی دست به یک ریسک بزرگ زده است و در این تیم با چند چالش مهم روبرو است.

نداشتن بازیکن

مشکلات نفت تهران موجب شد تا اکثر بازیکنان این تیم کوچ کنند. نفت باید خودش را به آب و آتش بزند تا با جذب بازیکن از لیگ برتر و لیگ دسته یک فهرستش را تکمیل کند. با توجه به بضاعت مالی این باشگاه نمی تواند به دنبال بازیکنان ممتاز باشد. بستن یک تیم خوب یک چالش سخت برای کریمی خواهد بود.

نداشتن وقت کافی

در فاصله ۲۶ روز مانده به شروع لیگ برتر نفت تهران تنها تیمی است که هنوز تمرینات خود را شروع نکرده است. کریمی حتی اگر موفق شود تا پایان هفته هم تیمش را جمع و جور کند و با نفرات اصلی استارت لیگ هفدهم را بزند بازهم دو، سه هفته‌ای از دیگر تیم ها عقب است. این در حالی است که نفت نسبت به سایر تیم های بیشترین تغییرات را داشته و هماهنگ کردن این نفرات کار بسیار سختی است.

تجربه اول

لیگ هفدهم اولین تجربه سرمربی گری جادوگر است. شروع کار برای هر مربی ای سخت است. هنوز عیار مربی گری کریمی مشخص نشده است. معلوم نیست او با فشار سرمربی گری چگونه می تواند کنار بیاید. آیا مانند علی دایی و علی پروین شروع موفقی خواهد داشت یا مثل یحیی گل محمدی شروعش در ابتدا چندان موفق از آب در نمی آید اما در ادامه با کسب تجربه به یک سرمربی کامل تبدیل می شود.

نداشتن شناخت از بازیکنان

بی تجربگی کریمی از یک ناحیه دیگر هم می تواند به او ضربه بزند. کریمی چون در لیگ، کمک مربی هم نبوده طبیعتا نه شناخت دقیق از بازیکنان تیم خودش دارد و نه از بازیکنان حریف. برخی مربیان تازه وارد پیش از سرمربی‌گری چند سال کمک بودند و در شناخت بازیکنان مشکلی ندارند اما کریمی در اینجا هم کار سخت‌تری نسبت به همکارانش دارد. مربی‌ای مثل برانکو دو سال و نیم است بالای سر بازیکنان پرسپولیس قرار دارد وبه توانایی های بازیکنان خود اشراف دارد. مربیانی مثل جلالی و قلعه‌نویی بیش از ۱۰ سال است در لیگ مربی گری می کنند و شناخت خوبی از بازیکنان لیگ دارند. این شناخت هم در خرید بازیکن به آنها کمک می کند و هم در حین بازی ها. کریمی البته می تواند با انتخاب دستیاران و مشاوران مناسب این خلا را پر کند.

 متعهد به دوستی‌ها

از نظر نزدیکان علی کریمی او فردی به اصلاح با معرفت است. این متعهد بودن به دوستی‌ها می تواند در مربی گری یک نقطه ضعف باشد. همین الان فهرستی که از بازیکنان مدنظر کریمی منتشر شد نشان می دهد او برای جذب بازیکن، رابطه‌اش با بازیکنان را ملاک قرار داده است. این موضوع می تواند برای هر تیمی یک شمشیر دو لبه باشد. از یک طرف این رفاقتها به همدلی تیم کمک می کند و در طرف دیگر باعث می شود تصمیمات سرمربی بر پایه احساس باشد نه صلاح تیم.

بی‌پولی نفت

نفت تهران یکی از بدهکار ترین باشگاه لیگ ایران است. در این دو سال ده ها بدهکار به جا گذاشته است. از طرفی مدیریت کنونی باشگاه در فصل قبل موفق نشد سر موقع حقوق بازیکنان را پرداخت کند. احتمال اینکه در این فصل هم این باشگاه درگیر مشکلات مالی باشد کم نیست. مشکلاتی که فصل قبل چندباری بازیکنان را به اعتصاب کشاند. اگر قرار باشد مشکلات فصل قبل تکرار شود کریمی باید علاوه بر مسائل فنی درگیر این مشکلات پیچیده هم شود.

انتخاب دستیار

مربیان و سرمربیان باتجربه در طول فعالیت خود در فوتبال به این نتیجه رسیدند که با کدام افراد برای تشکیل کادرفنی هماهنگ تر‌اند. علیرضا منصوریان مدت هاست با همین دستیاران کار می کند. زوج گل محمدی-حسینی یک زوج ایده آل است. کریمی اما باید برای انتخاب دستیار هم وسواس زیادی به خرج بدهد. او با هرکسی کارش را شروع کند یک تجربه اول است و مانند یک هندوانه دربسته مشخص نیست حاصل این همکاری چه می شود.

علی دایی

کریمی در این دو سال هر کاری کرد تا با علی دایی روبرو نشود. حالا فرصت رودررویی رسیده‌است. دیدار نفت تهران و سایپا تقابل این دو چهره مطرح فوتبال ایران است. جادوگر اگر بخواهد همچنان بر اختلافش بر دایی تاکید کند شاید تقابل با سرمربی سایپا برای او و تیمش حاشیه ایجاد کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید