چلسی چگونه به قهرمانی لیگ برتر انگلیس نزدیک شد؟

چلسی و آنتونیو کونته در حالی هفته به هفته قهرمانی در لیگ برتر انگلیس نزدیک می‌شوند که تغییر تاکتیک این مربی بعد از شکست برابر آرسنال در رسیدن به این عنوان بسیار حیاتی بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، چلسی می‌تواند بعد از کسب دو برد در پنج روز قهرمان لیگ برتر انگلیس شود و جشن قهرمانی خود را برگزار کند. با این حال هفت ماه پیش وقتی کسی چهره در هم آنتونیو کونته را بعد از شکست برابر آرسنال می‌دید و با یک تیم دگرگون شده آرسنال و خنده‌های آرسن ونگر روبرو شد، فکرش را هم نمی‌کرد در پایان فصل شرایط به طور کل تغییر کند. حالا ونگر و تیمش بین چهار تیم نخست هم قرار ندارند و چلسی با هدایت کونته در آستانه قهرمانی است.

در واقع کلید قهرمانی چلسی در این فصل، همان شکست سه بر صفر برابر آرسنال بود که باعث شد مردان کونته تغییر تاکتیک بدهند و بتوانند در صدر جدول خیمه بزنند.  آن بعد از ظهر تلخ که آنتونیو کونته خودش را در فوتبال انگلیس گم کرده بود، رقابت برای قهرمانی تغییر کرد ولی نه آنطور که آرسنالی ها فکرش را می‌کردند. 

آرسن ونگر بعد از آن بازی گفت: می‌خواهم اغوا شوم و  این را بگویم که این بازی یکی از بهترین نمایش‌های ما در این فصل بود. در طرف مقابل، کونته نتوانست خشم خود را نشان ندهد و گفت: فقط روی کاغذ تیم بزرگی هستیم نه روی زمین. دوست دارم این موضوع را به خوبی درک کنم که خوب نیست روی کاغذ تیم خوبی باشیم بلکه بهتر است روی زمین تیم خوبی باشیم.

چلسی در حالی در یک نیمه سه گل از آرسنال دریافت کرد که خیلی از بازیکنان این تیم از جمله برانیسلاو ایوانوویچ، گری کیهیل و حتی انگولو کانته در زمین عملکرد بدی داشتند. در نیمه دوم، کونته دست به یک تغییر زد و تیمش را با سیستم سه دفاعه به زمین مسابقه فرستاد. همان زمان گلن هادل، کارشناس تلویزیونی سوال کرد آیا چلسی در تمام بازی‌ها با همین شیوه به میدان خواهد رفت یا خیر.

 

آنتونیو کونته بعد از شکست ۳ بر صفر برابر آرسنال
آرسن ونگر بعد از برتری برابر چلسی

آنچه بعد از آن رخ داد یک نبوغ تاکتیکی فوق العاده از کونته بود که باعث شد چلسی به ۱۳ برد پیاپی در لیگ برتر دست یابد. حالا چلسی روز جمعه با برتری برابر وست برومویچ می‌تواند قهرمان شود. این در فصلی که پیش‌بینی می‌شد ژوزه مورینیو و پپ گواردیولا با تیم‌هایشان سرآمد سایر تیم‌ها باشند، دستاورد بزرگی است.

کسب ۱۳ برد پیاپی بعد از شکست برابر آرسنال

جوزپه کارتیسانو که کونته را به عنوان سرمربی به لچه آورد، یکی از افرادی است که هنوز هم با این مربی در ارتباط است. او درباره حضور کونته در چلسی گفت: سیستم مورد علاقه این مربی ۴-۲-۴ است. او می‌خواست این تفکر را در چلسی جا بیندازد ولی به همین خاطر بود که چلسی با ضعف در ابتدای لیگ مواجه شد. در ادامه این مربی روی به سیستم سه دفاعه آورد که موفق هم بود.

کارتیسانو همچنین درباره حضور این مربی روی نیمکت یوونتوس گفت: اوایل حضور آنتونیو در یووه، از او درباره سیستم بازی تیمش سوال کردم. او به من گفت با سیستم ۴-۲-۴ بازی خواهد کرد. در ادامه، باشگاه آندرا پیرلو را خرید. این سخت بود با حضور پیرلو تیم همین روش را بازی کند. او به من گفت حالا می‌خواهد با سیستم دیگری یعنی ۲-۵-۳ بازی کند. 

کونته زمان زیادی برای تمرین با بازیکنان چلسی داشت. حضور نداشتن این تیم در هیچ رقابت اروپایی خیلی به سود چلسی شده بود و کونته در طول هفته زمان کافی داشت تا با بازیکنان خود تمرین کند. این در حالی است که بقیه مدعیان غیر از لیورپول شرایط دیگری داشتند. 

ارکان قهرمانی 

ترکیب چلسی در این فصل طوری بود که مانند یک پازل همه به هم متصل بودند. سسک فابرگاس بعضی اوقات در دقایقی به میدان می‌آمد و می‌توانست در مواقع نیاز، بازی موثر خود را اجرا کند. دیگو کاستا و ادن هازارد نیز بار دیگر به دوران اوج برگشته بودند و خیال چلسی بابت گلزنی راحت بود. دو بازیکن به نام های انگولو کانته و مارکوس آلونسو اما تاثیر بسیار بالایی در این قهرمان داشتند. کانته با بازی‌های بی‌نقص خودش توانست بهترین بازیکن لیگ جزیره هم شود. او هر جا لازم بود حضور داشت. هم در دفاع و هم در حمله او را می‌توانستیم ببینیم. در این بین یک مدافع هافبک چپ که از فیورنتینا خریداری شد، یکی از باثبات‌ترین و بهترین عملکردها را داشت. مارکوس آلونسو با جنگندگی و سرعت بالای بازی خود توانست تاثیر بالایی در بازی‌های چلسی داشته باشد.

برد بعدی چلسی در لیگ برتر، ۳۰۰ برد آنها در این رقابت ها خواهد بود. تنها منچستریونایتد با ۳۴۷ برد و آرسنال با ۳۰۵ برد، بیش از چلسی توانستند در لیگ برتر برد کسب کنند. 

آنتونیو کونته

لئوناردو بونوچی درباره کار با کونته اظهار کرد: وقتی در تیمی هستید که کونته هدایت آن را بر عهده دارد و روز بازی فرا می‌رسد، شما حسی دارید که انگار بازی را انجام دادید. او آنقدر در تمرینات جدی است و به خوبی با شما کار می‌کند که شما حس می‌کنید همه جزئیات را درباره آن بازی می‌دانید.

کونته در انگلیس، فوتبالی با پرسینگ بالا و درگیرانه را به نمایش گذاشت که اکنون هم در لیگ ایتالیا نمونه آن دیده می‌شود. با این تفاوت که در ایتالیا ریتم بازی‌ها خیلی کند است ولی در انگلیس چلسی سرعت را نیز در کنار خود می‌بیند.  او در همان میانه‌های فصل تیم خود را کوچک‌تر هم کرد. رامیرس و اسکار راهی لیگ چین شدند. جان اوبی میکل نیز از جمع آبی‌های لندن جدا شد و در ادامه ایوانوویچ نیز راهی زنیت روسیه شد تا چلسی ترکیب جمع و جورتری داشته باشد.

آنتونیو کونته در دورانی که بازیکن فوتبال بود، زیر نظر افرادی چون کارلو آنچلوتی، مارچلو لیپی، جیوانی تراپاتونی و آریگو ساچی بازی کرد و اگر از هر کدام از این افراد یک پازل کوچک هم یاد گرفته باشد، اکنون می‌تواند به آن افتخار کند. در واقع آن نسل برای بازیکنان و مربیان ایتالیایی نسل طلایی بود.

قهرمانی آنچلوتی در بوندسلیگا

کارلو آنچلوتی بایرن مونیخ را قهرمان بوندسلیگا کرد، ماسیمیلیانو آلگری در آستانه قهرمانی در ایتالیا و لیگ قهرمانان است و حتی دستیار سابق کونته یعنی ماسیمو کاررا نیز با اسپارتاک مسکو قهرمان شده است. همچنین سال گذشته هم کلودیو رانیری توانست قهرمان لیگ برتر شود. افتخاری که قبلا برای آنچلوتی و روبرتو مانچینی، دیگر مربیان موفق ایتالیایی نیز رخ داده است. 

کونته درباره افتخار به مربیان ایتالیایی گفت: سال قبل وقتی رانیری در لستر قهرمان شد، خیلی از مردم ایتالیا خوشحال بودند. من هم او را حمایت و تشویق کردم. وقتی به لیگ انگلیس بیایید، باید تمام ذهنیت خود را تغییر بدهید. لیگ انگلیس سخت‌ترین لیگ دنیاست و فاصله زیادی با بقیه لیگ‌ها دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید