حرف های سعید عزت الهی درباره مقایسه شدنش با شماره 6 فوتبال ایران

هافبک تیم ملی فوتبال کشورمان که در تیم آنژی روسیه حضور دارد می‌گوید انتخاب تیم جدیدش را به بعد از رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸ موکول کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سعید عزت‌اللهی که این روزها در تیم آنژی مورد توجه قرار دارد، می‌گوید فراز و نشیب‌هایی که در این تیم داشت علت‌های متفاوتی از جمله مصدومیت و محرومیت را در بر می‌گیرد. هافبک جوان تیم ملی که حالا در لیگ برتر روسیه به یک بازیکن با تجربه تبدیل شده  از دغدغه‌هایش، سبک بازی‌اش که مورد توجه قرار گرفته، وضعیتش در لیگ برتر روسیه، تیم ملی و همچنین مقایسه شدن با شماره شش‌های فوتبال ایران صحبت کرد.

در آنژی تا به اینجا فراز و نشیب زیادی داشتی. مصدومیت، محرومیت و چنین مسائلی باعث شد در چند بازی غایب باشی یا نیمکت نشین شوی، اما در بازی‌هایی که به میدان رفتی مانند بازی با تومسک مورد تمجید هم قرار گرفتی. از وضعیتی که تاکنون در آنژی داشتی راضی هستی؟

همانطور که می‌دانید یک مقدار بدشانسی داشتم و چند بازی را به دلیل مصدومیت و محرومیت نبودم. با این حال خدا را شکر می‌کنم در بازی‌هایی که برای تیم بازی کردم، مؤثر بودم. همین که هواداران از من راضی باشند، کلی موفقیت است چون همیشه سعی می‌کنم برای تیمم مؤثرم بازی کنم. یک بازی را به دلیل کارت قرمز از دست دادم و یک بار هم به دلیل حضور در اردوی تیم ملی دیر به اردوی آنژی رسیدم و قاعدتاً چون ریکاوری نداشتم، نمی‌توانستم بازی کنم. کادرفنی به این دلیل که مصدوم نشوم به من استراحت داد و برای بازی با زنیت هم مربی‌مان چون در آستانه محرومیت بودم و بازی بعدی‌مان مهم بود، تشخیص داد روی نیمکت باشم تا کارت نگیرم. در نهایت دقایقی بازی کردم، کارت گرفتم و دوباره محروم شدم.

بعد از بازی با ترک در تمرین به مچ پای من ضربه خورد و نتوانستم تمرین کنم، اما با این حال کنار تیم بودم و شب قبل از بازی با آمپول و قرص توانستم خودم را به بازی برسانم و در آن بازی مصدومیتم تشدید شد. بازهم با تیم تمرین نداشتم تا بازی با تومسک که یک تمرین سبک انجام دادم و وقتی شرایط‌مان سخت شد به زمین رفتم، خدا را شکر می‌کنم توانستم گره‌ای از کار باز کنم و نباختیم تا شرمنده هواداران نشویم. اتفاقاتی که برای من افتاد بدشانسی بود و حتی مربی‌ام با من جلسه داشت و گفت در بازی‌هایی که می‌توانستم کمکی کنم، بدشانسی آوردم، اما امیدوارم در بازی‌های آینده بتوانم شرایط خوبی داشته باشم تا به تیم کمک کنم.

فصل کم کم به پایان می‌رسد و قرارداد تو هم با آنژی قرضی و تا پایان فصل است. چون وضعیت تو در آنژی خوب است، اینطور احساس می‌شود که شاید دوباره بخواهی در این تیم بمانی. برنامه‌ات برای فصل آینده مشخص شده که در این تیم می‌مانی یا به روستوف بر می‌گردی؟

این به سیاست‌های باشگاه باز می‌گردد. من با روستوف قرارداد دارم و مسئولان این باشگاه باید تصمیم اولیه را در این خصوص بگیرند. باید فصل تمام شود و دو باشگاه با هم مذاکره می‌کنند تا ببینیم به چه نتیجه‌ای می‌رسند. تمرکزم روی بازی‌های باقی مانده است تا بتوانیم بهترین نتایج را بگیریم.

درباره سبک فوتبال تو کمتر صحبت می‌شود. اینکه باوجود حضور در پست هافبک دفاعی، فانتزی بازی می‌کنی. یعنی علاوه بر کارهای دفاعی، بازیسازی، دریبل زدن، تلاش برای گلزنی و پاس‌های فانتزی هم در بازی‌ات داری.

تا حدودی این صحبت درست است. چون تکنیک ذاتی را دارم و فوتبال هجومی را هم دوست دارم. اینکه بیشتر در کارهای هجومی شرکت داشته باشم و فانتزی بازی کردن و بازیسازی را بلدم. فکر می‌کنم این را هم مدیون پدرم هستم که فانتزی بازی کردن را در بچگی به من یاد داده است.

این سبک بازی کردن باعث می‌شود مربیانی اقبال بیشتری برای بازی دادن به تو داشته باشند. چون بازیکنی در پست هافبک دفاعی که بازیسازی کند و گل بزند کمتر پیدا می‌شود. فکر می‌کنی این مسئله به تو کمکی کرده است؟

قطعاً همینطور است و در بازی مقابل تومسک هم من به زمین رفتم، همین دلیل را داشت. ما نیاز به گل داشتیم و مهاجم هم روی نیمکت بود، اما مربی به دلیل قدرت تهاجمی من و بازیسازی از من استفاده کرد. این مسئله تأثیرگذار است که یک هافبک دفاعی به تیمش ریتم بدهد و قدرت دریبل زنی و درک فوتبال خوبی داشته باشد. اینها در کنار کار تدافعی امتیاز محسوب می‌شود، اما فکر می‌کنم من کامل نیستم و باید بیشتر کار کنم تا خودم را تقویت کنم.

خودت از این اتفاق و انتظار خوشحالی یا اینکه فشار روی تو بیشتر می‌شود؟

از یک طرف خوب است که بازیکن توانایی داشته باشد تا مربیان روی او حساب کنند، اما از یک طرف هم باید تمرینات را زیاد کرد تا قوی شوی که جواب اعتماد را بدهی. به نظرم خوب است و شاید فشار روی بازیکن می‌آید، اما به هر حال باید برای تیم زحمت کشید و کار کرد.

در این مدت که در اروپا بازی کردی به اندازه‌ای که خارج از فضای فوتبال ایران بودی پیشرفت کردی، از حد انتظار عقب‌تر هستی یا جلوتر؟ خودت فکر می‌کنی چقدر پیشرفت کردی؟

فکر می‌کنم خدا را شکر خوب بوده و در پیشرفت من تأثیر گذاشته است. در سن کم خدا خواست که لیگ قهرمانان و بازی‌های اروپایی را تجربه کنم، با اعتماد کی‌روش بازی در تیم ملی را تجربه کردم و امیدوارم خدا بخواهد در همین سن پایین حضور در جام جهانی را هم تجربه کنم. به نظرم خوب بوده است.

از هدفت برای رفتن به تیم‌ها یا لیگ‌های بزرگ‌تر همیشه صحبت کردی، اما هنوز در لیگ روسیه حضور داری و شاید خیلی‌ها منتظر هستند و می‌خواهند ببینند که سعید عزت‌اللهی بالاخره کجا را انتخاب می‌کند. خودت ترجیح می‌دهی همچنان در روسیه بمانی و بعد از جام جهانی تیم بهتری را انتخاب کنی یا فکر می‌کنی همین فصل شرایط رفتن به تیم بهتری را داری؟

در حال حاضر تمرکز من روی بازی‌های باقی مانده آنژی است. بیشتر تمرکزم این روی است در این مدت که بازی‌های مقدماتی جام جهانی باقی مانده بتوانم به تیم ملی بیشتر کمک کنم تا با شرایط خوبی به جام جهانی برسیم. همه این مسائل را به بعد از جام جهانی موکول کرده‌ام، چون فکر می‌کنم این مسابقات ویترین خوبی است و به نظرم از آنجا بزرگ‌ترین اتفاقات برای هر بازیکنی ممکن است رقم بخورد.

تو جزو بازیکنانی بودی که جام جهانی نوجوانان را تجربه کردی و آن رقابت‌ها ویترین خوبی برای تو بود. کمی بعد از آن دوره به اتلتیکومادرید رفتی و پس از آن به فوتبال روسیه رفتی. با تجربه‌ای که کسب کردی، معیارها و سبک بازی خودت فکر می‌کنی بعد از جام جهانی حضور در کدام لیگ می‌تواند برای تو ایده‌آل باشد؟

این تجربه را دارم که بعد از جام جهانی به باشگاه خوبی منتقل شوم. همه چیز دست خداست و همیشه توکلم به او بوده و است. هر شرایطی که خدا برایم رقم بزند راضی هستم و فقط به راهم ادامه می‌دهم. با این حال فکر می‌کنم همینطور باشد و جام جهانی ویترین خوبی برای بازیکنان جوان محسوب می‌شود.

می‌گویند سعید عزت‌اللهی با سن کمی که دارد می‌تواند به مطمئن‌ترین شماره ۶ تیم ملی تبدیل شود. خودت به این مسئله فکر کردی و آن را قبول داری؟ چون شماره شش‌هایی که در تیم ملی بودند همه جزو بهترین بازیکن‌های زمان خودشان محسوب می‌شدند.

من همیشه سعی کردم برای تیم ملی از جان و دل مایه بگذارم. خوشحالم که توانستم اعتماد مردم را جلب کنم که تا این اندازه به من لطف داشته باشند و این صحبت‌ها را درباره من انجام می‌دهند. مهم‌ترین مسئله همین رضایت مردم از من است و اینکه توانسته باشم سهم کوچکی در خوشحالی آنها با صعود تیم ملی در جام جهانی داشته باشم. سعی می‌کنم که تلاشم را ادامه بدهم و آنها را ناامید نکنم.

به نظر خودت می‌توانی خاطره شماره شش‌های تیم ملی را زنده کنی؟

هیچ وقت خودم را با بزرگانی که این شماره را قبل از من پوشیدند مقایسه نمی‌کنم، اما قطعاً سعی و تلاشم را خواهم کرد تا بتوانم فوتبالیستی باشم که جواب اعتماد مردم و مربیانش را بدهد.

تیم ملی در آستانه صعود به جام جهانی قرار دارد و اگر ازبکستان را در بازی روز ۲۲ خرداد شکست دهیم، جشن صعود می‌گیریم. هم درباره این بازی و شرایط تیم ملی صحبت کن و هم اینکه اگر صعود قطعی شود در جشن صعود شادی خاصی را با بچه‌های تیم ملی انجام می‌دهید و برنامه‌ریزی دارید؟

قطعاً اگر به جام جهانی برویم همه ایران خوشحال می‌شوند و این جشن همگانی خواهد بود. ما همه تلاش می‌کنیم این کار را انجام بدهیم و همین که مردم خوشحال بشوند، برای ما بهترین اتفاق است. هنوز هم فکری برای شادی خاصی نکردیم، اما شاید نزدیک مسابقه که شدیم در این باره هم برنامه‌ریزی کنیم.

الان تیم ملی ما اطمینان خاطر زیادی دارد و مردم تا حدود خیلی زیادی خیال‌شان از این تیم راحت است. با این شرایط بحث تمدید قرارداد کی‌روش تا جام ملت‌های آسیا هم به میان آمده. نظرت در خصوص این مسئله چیست؟

به نظرم به این سؤال همه می‌توانند جواب بدهند. وقتی یک مربی با تیمی خیلی خوب نتیجه می‌گیرد، قاعدتاً همه دوست دارند ادامه همکاری بدهد. به نظرم با نتایج خوبی که آقای کی‌روش گرفته و تحولات مثبتی که ایجاد کرده، باید قرارداد او تمدید شود تا فوتبال ما و تیم ملی پیشرفت کند. باید به هدف بزرگ‌تر برسیم و اگر این دوره هم به جام جهانی برسیم، قطعاً هدف کی‌روش و تیم ملی صعود به مرحله بعدی است و می‌خواهیم از گروه‌مان بالا بیاییم.

در روسیه که هستی، هوادارها یا فوتبالی‌هایی که آنجا هستند نظری درباره حضور تیم ملی ایران در جام جهانی می‌دهند و در این خصوص پیش‌بینی خاصی دارند؟

خیلی‌ها درباره تیم ملی ایران می‌پرسند و حتی دنبال می‌کنند. چون ما هم جزو معدود تیم‌هایی هستیم که شانس صعود زودهنگام به جام جهانی را داریم، برای خیلی‌ها جالب است. آنها بیشتر از قدرت تیم ملی ایران صحبت می‌کنند و این برای من جای خوشحالی دارد.

خودت دوست داری در صورت صعود به جام جهانی با روسیه که میزبان جام جهانی ۲۰۱۸ است، همگروه شویم و باتوجه به حضورت در روسیه این بازی برای تو جذاب و هیجان‌انگیز خواهد بود؟

راستش را بخواهید خودم هم دوست دارم این اتفاق رخ دهد و با روسیه همگروه شویم. هم جذاب است و از طرفی دوست دارم یک کری خوانی هم با بازیکنان تیم ملی روسیه داشته باشم.

 

دیدگاه تان را بنویسید