داورزنی: پس از لیگ درباره سرخابی‌ها تصمیم می‌گیریم

معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش با بیان اینکه آیین‌نامه انتخابات نیاز به چکش‌کاری دارد، درباره شرایط هیئت مدیره پرسپولیس و استقلال و اساسنامه فدراسیون تیراندازی با کمان توضیحاتی ارائه کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، محمدرضا داورزنی درخصوص اینکه با استعفای جهانیان از ریاست  هیئت مدیره استقلال، اعضای هیئت مدیره این باشگاه به سه نفر تقلیل پیدا کرده و چه زمانی قرار است دو نفر دیگر به اعضای هیئت مدیره اضافه شوند، اظهار داشت: استقلال دو بازی دیگر در لیگ دارد و بازی‌های مهمی نیز در لیگ قهرمانان در پیش دارد و بعد از این بازی‌ها در مورد ترکیب هیئت مدیره استقلال تصمیم‌گیری خواهیم کرد. پرسپولیس دیگر نماینده کشورمان نیز شرایط حساسی در لیگ قهرمانان آسیا دارد و پیش از همه چیز این دو تیم احتیاج به آرامش دارند و در صورتی که نیاز باشد بعد از بازی‌ها درخصوص سرخابی‌ها تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

هر کاندیدا یک سری حداقل‌ها را باید داشته باشد و پس از آن وارد انتخابات شود

وی در مورد اینکه آیین‌نامه انتخابات فدراسیون‌ها ورزشی اصلاح و به تازگی به فدراسیون‌ها ابلاغ شده، تاکید کرد: به دنبال بهبود شرایط در فدراسیون‌ها هستیم و هرچه قدر جلوتر می‌رویم اگر در آیین‌نامه مشکلاتی وجود داشته باشد آن را برطرف می‌کنیم. یکی از مشکلات این بود که علی القاعده تعداد زیادی از هیئت‌های استانی در صورت کاندیدا شدن اعضای هیئت رئیسه،  امضاها را برای آنها ارسال خواهند کرد و بدین ترتیب سایر کاندیداها کار مشکلی برای گرفتن 5 امضا برای ورود به انتخابات دارند. ما این موضوع را تصحیح کردیم که اعضای هیئت رئیسه فدراسیون که شامل رئیس، دبیر و نایب رئیس یک فدراسیون نیز می‌شود برای حضور در انتخابات نیاز به گرفتن 5 امضا از اعضای مجمع ندارند. از طرفی گرفتن 5 امضا را برای کاندیداها اجباری کردیم که دیگر کاندیداهای صوری وارد انتخابات نشوند. در گذشته شاهد بودیم کسانی وارد انتخابات می‌شدند که اعضای مجمع و بدنه آن فدراسیون اصلا آنها را نمی‌شناختند.

داورزنی تصریح کرد: این آیین‌نامه شرایطی را فراهم می‌کند که هر کاندیدا باید یکسری حداقل‌ها داشته باشد و پس از آن وارد انتخابات شود. مطمئنا این آیین‌نامه باز هم نیاز به اصلاحات و چکش‌کاری دارد و هر چه قدر جلوتر برویم، مشکلات آن کمتر و به دموکراسی نزدیکتر خواهد شد.

موضوع کشتی پهلوانی کمی پیچیده شده است

داورزنی درخصوص حذف کشتی پهلوانی از مسابقات کشورهای اسلامی در آذربایجان تصریح کرد: کمیته ملی المپیک پیگیر این موضوع است و نامه نگاری‌های زیادی را با طرف آذربایجانی انجام داده است. اتحادیه جهانی کشتی و کمیته بین‌المللی المپیک مکاتباتی با آذربایجان داشتند و باعث شدند این رشته از بازی‌ها کنار گذاشته شود. همکاران ما در کمیته پیگیر این موضوع هستند.

معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: از طرفی فدراسیون بین‌المللی زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی که مقر آن در ایران است، خود را متولی این رشته می‌داند و اتحادیه جهانی کشتی نیز همین دیدگاه را دارد. فدراسیون بین‌المللی زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی که در بیش از 80 کشور حضوری فعال دارد و مسابقات برون‌مرزی زیادی را نیز انجام داده، مقرش در ایران است و با حضور یک ایرانی کارهای خوبی در این حوزه انجام داده است. از طرفی هم IOC اتحادیه جهانی کشتی را به رسمیت می‌شناسد و اتحادیه هم  فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی را قبول دارد. همین تفاوت دیدگاه‌ها باعث شده مشکلاتی برای این رشته بوجود بیاید که باید با یک تدبیر مناسب این مشکل را حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید تعامل مناسبی بین اتحادیه جهانی کشتی و فدراسیون بین المللی زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی درخصوص این رشته ورزشی صورت بگیرد. وجود اختلافات باعث می‌شود که به این رشته آسیب برسد. باید با تدبیر حرکت کنیم و جلو بروی، خودمان اختلافات را حل و کاری کنیم تا نهادهای خارجی وارد این مسئله نشوند. اختلاف نظرات و دیدگاه‌ها را می‌توان با تدبیر و در آرامش حل کرد، چراکه این اختلافات در آینده مطمئنا به کشتی پهلوانی ضربه خواهد زد.

داورزنی افزود: باید تعامل مناسبی ایجاد شود و دوستان کمیته ملی المپیک نیز پیگیر این موضوع هستند. موضوع با توجه به ورود نهادهای بین‌المللی کمی پیچیده شده ولی در تلاشیم  این مشکل را برطرف کنیم.

اساسنامه فدراسیون تیراندازی با کمان مصوبه هیئت دولت را ندارد و باید اصلاح شود

معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان  درخصوص اساسنامه فدراسیون تیراندازی با کمان و زمان انتخابات این فدراسیون گفت: فدراسیون تیراندازی با کمان در گذشته اساسنامه‌ای را به تصویب رسانده که مصوب هیئت دولت را نداشته و باید این موضوع اصلاح شود. صحبتی با رئیس فدراسیون (شجاعی) هم داشته‌ایم و به وی اطلاع دادیم که مجمع انتخاباتی فدراسیون را زمانی می توانیم برگزار کنیم که اساسنامه آن به تائید هیئت دولت رسیده باشد. وی نیز در پروسه اصلاح اساسنامه و به دنبال اخذ نظر مثبت فدراسیون جهانی برای این کار است تا تغییراتی در اساسنامه داده شود و سپس مراحل تصویب در هیئت دولت را در پیش بگیریم.

 نباید به بهانه تعلیق فدراسیون، نظارت از دولت گرفته شود

داورزنی خاطرنشان کرد: اگر قرار است در چارچوب منشور المپیک حرکت کنیم و در چارچوب حاکمیت نیز قدم برداریم باید تعامل مناسبی صورت بگیرد و اساسنامه مورد تائید فدراسیون جهانی، در هیئت دولت تصویب شود. نباید این گونه باشد که فدراسیون‌ها تمامی امکاناتشان از حاکمیت باشد و بودجه خود را از دولت بگیرند ولی زمانی که مورد سوال از سوی وزارت ورزش قرار می‌گیرند، عنوان کنند که ما مستقل هستیم و زیرنظر فدراسیون جهانی کار می‌کنیم و جلوی نظارت فدراسیون را بگیرند.

وی تصریح کرد: با اصل دخالت در امور فدراسیون‌ها هم ما و هم دولت مخالف هستیم ولی باید این را بپذیریم که فدراسیون‌ها همه امکانات خود را از دولت می‌گیرند و طبیعی است وقتی مورد سوال قرار می‌گیرند باید جواب بدهند. پاسخگوی هر اتفاقی در ورزش، وزیر ورزش است و عملکرد جزیره‌ای در فدراسیون‌ها مورد تائید هیچ کسی نیست. اگر قرار باشد جزیره‌های متعددی داشته باشیم مطمئن باشید که نمی‌شود ورزش کشور را اداره کرد. در چارچوب سیاست‌های کلان، فدراسیون‌ها باید همراه باشند و وقتی جواب دادن با وزیر ورزش است، ایشان نیز باید اختیاراتی داشته باشند تا بتواند وقتی سوالی از وی پرسیده می‌شود، پاسخ دهد. باید اساسنامه فدراسیون‌ها طوری تنظیم شود که هم چارچوب‌های فدراسیون‌های جهانی را رعایت کند و هم چارچوب حاکمیت در آن لحاظ شده باشد و در عین حال به استقلال فدراسیون‌ها نیز ضربه‌ای نخورد. به قول قدیمی‌ها نه از این ور بام بیفتیم و نه از آن ور بام.

داورزنی گفت: فدراسیون‌ها باید در راستای چارچوب کلی برنامه‌های دولت حرکت کنند ولی استقلال خود را نیز حفظ کنند. حق نظارت برای وزارت ورزش به عنوان متولی ورزش کشور باید محفوظ باشد. نباید به بهانه تعلیق احتمالی فدراسیون، نظارت از دولت گرفته شود. با تعامل می‌توان مشکلات را حل کرد و باید فدراسیون‌ها به گونه‌ای عمل کنند که هم منشور کمیته بین‌المللی لحاظ و هم قوانین کشورمان رعایت شود.

مشکل خاصی با اسپانسر فدراسیون والیبال نداریم

داورزنی درخصوص اینکه گفته می‌شود فدراسیون والیبال هنوز با اسپانسر خود به توافق نهایی نرسیده و قراردادی امضا نشده، خاطرنشان کرد: با دوستان خود در سازمان گردشگری به تفاهم رسیده‌ایم و از ابتدای سال تمامی پیراهن‌های تیم ملی در همه رده‌ها با لوگوی این اسپانسر بوده است. مسئله این است که ما به تفاهم کلی در این مورد رسیده‌ایم ولی سر این جزئیات که قرارداد را با هلدینگ گردشگری امضا کنیم یا با یکی از زیرمجموعه‌هایش که بانک گردشگری است، هنوز درحال رایزنی هستیم. مشکل خاصی وجود ندارد و در این چند روزه این مسئله حل خواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید