با فواید ماساژ آشنا شوید

فواید ماساژ به قدری فراوان و عالی هستند که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. از افزایش تحمل درد و احیای عضلات تا کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس تنها بخشی از فواید ماساژ درمانی است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر احمد باقری‌مقدم متخصص پزشکی ورزشی هیئت پزشکی ورزشی اصفهان گفت: ماساژ شامل کار و اقدام در بدن با فشار ثابت یا در حال حرکت و یا لرزش، و کمک به حرکات مکانیکی بدن است که با دست، انگشتان، آرنج، زانو، ساعد، و پاها انجام می شود. بافت هدف ماساژ شامل عضلات، تاندونها، رباطها، فاسیا، پوست، مفاصل، یا سایر بافت همبند، و همچنین رگهای لنفاوی، یا اندامهای دستگاه گوارش است

ماساژ در پوست باعث بهترشدن گردش خون و نیز باز شدن مجاری غدد چربی و عروقی شده که این امر در نتیجه کنده شدن بخش قشری پوست صورت می گیرد همچنین سبب بهبود تنفس پوستی و عملکرد تراوش آن می شود، پوست گرم شده و به همین سبب خاصیت الاستیکی و ارتجاعی پوست افزایش یافته و در نتیجه باعث کاهش درد ناشی از کشیدگی پوست هم شده و در نهایت اینکه کمک به دفع سریع تر مواد زاید متابولیکی و از بین رفتن چسبندگی های مزمن می شود.

 

ماساژ همچنین باعث کمک به برگشت خون و لنف از اندام ها و عضلات به قلب می شود و برای رسیدن به هدف فوق یعنی کمک به برگشت خون باید جهت ماساژ از اندام ها بطرف مرکز بدن یا قلب باشد در هنگام انجام دادن ماساژ روی مویرگ ها و عروق خونی فشار وارد می شود و همین فشار باعث کمک به برگشت مواد و خون از عضلات به سمت قلب می شود و در نتیجه از توقف مواد زاید همراه با خون و لنف جلوگیری به عمل می آید. از طرف دیگر در اثر فشاری که بر روی بافت ها وارد می شود بطور رفلکسی مویرگ ها اتساع پیدا می کنند و مقدار خونی که بین بافت ها مبادله می شود افزایش می یابد.

از طرفی انجام ماساژ باعث بهبود خاصیت ارتجاعی تارهای عضلانی شده، به انقباض عضله کمک می کند و کاهش آتروفی عضلات را به همراه دارد و باعث افزایش مقدار اکسیژن موجود در عضله شده، همچنین موجب بهبود جریان اکسیداسیون و احیاء و نیز بهبود عملکرد جذب مواد غذایی در فیبرهای عضلانی می شود و نیز موجب تجدید قوای تحلیل رفته ناشی از خستگی عضلات می شود. در مجموع ماساژ در بدست آوردن توان از دست رفته عضلات خسته کمک مؤثری می کند و عضلات را به حالت استراحت بر می گرداند. همچنین ماساژ باعث بهبود جریان گردش خون مفاصل و بافت های اطراف آن ها شده و موجب تسریع در جذب تراوشات مفصلی (مایع سینویال) گردیده و تقویت کپسول مفصلی و لیگامنت های مفاصل و نیز بهبود تحرک مفاصل را به همراه دارد.

دکتر احمد باقری مقدم  عضو هیات پزشکی ورزشی اصفهان درباره تأثیرات ماساژ روی درد اظهار داشت:شاید یکی از پرکاربردترین فواید ماساژ کاهش درد باشد چون ماساژ از یک طرف با بر طرف نمودن مواد زاید در بافت ها موجب کاهش درد و ناراحتی می شود(یعنی در اثر افزایش گردش خون عوارضی مانند کوفتگی عضله را کاهش می دهد) وازطرف دیگر باعث بالا رفتن آستانه درد گیرنده های عصبی می شود زیرا چنانچه حرکات ماساژ را بصورت ملایم شروع کنیم و به تدریج بر شدت حرکات آن اضافه نماییم امکان دارد در نتیجه این عمل، حساسیت گیرنده های درد کاهش یابد و آستانه درد بالا رود.

 

وی درباره خستگی عضلات توضیح داد:با توجه به وجود استرس ها و هیجان های ناشی از زندگی روزمره که یک امر طبیعی به شمار می آید، عضلات خسته و سفت می شوند و قرار گرفتن درمحلی ساکت و آرام و دراز کشیدن بر روی تخت راحت و برخورد ملایم و آرام ماساژ، همگی باعث ایجاد آرامش در فرد می شوند. همچنین چنانچه درد و ناراحتی فرد متعاقب حرکات ماساژ بر طرف گردد تأثیر بسیار مهمی از نظر روحی و روانی بجای می گذارد.

متخصص پزشکی ورزشی همچنین در خصوص بررسی های ماساژ در علم پزشکی بیان کرد:بررسی ها نشان می دهد ماساژ درمانی در رفع بسیاری از دردها تأثیر دارد. از جمله می تواند برای درمان کمر دردهای مزمن بسیار مؤثرتر از سایر روش های درمانی در طب جایگزین و مکمل باشد. این روش همچنین در سردردهای شدید پس از ضربه های روحی تکاندهنده مؤثرتر از روش های درمانی رایج است. ماساژ دادن، مغز را به تولید آندروفین تحریک می کند و اعتماد به نفس بیماران را با تشویق آنها برای مقابله مؤثر با درد افزایش می دهد.

باقری مقدم همچنین در مورد زمان انجام ماساژ اظهار داشت:انجام ماساژ قبل و بعد از تمرین های ورزشی خطر صدمات و آسیب های حین ورزش را کاهش می دهد و بازسازی و احیای عضلات خسته را تسریع می کند. یک ماساژ می تواند فشارهای عصبی و عضلانی را کم و نشاط زندگی را در شما تقویت کند. ماساژ یک روش درمانی است و بسیاری از مشکلات روزمره جسمی و روانی از این طریق تسکین می یابد و التیام می پذیرد

وی بیان کرد:ماساژ به دلیل افزایش اندروفین در بدن ضددردی قوی محسوب می‌شود و به دلیل خونرسانی به بافت‌های مختلف بدن و تحریک سیستم خونرسانی برای گسترش شبکه مویرگی جهت تغذیه و تبادل گازهای موجود در خون و بافت هدف یک مکمل درمانی محسوب شده و در بسیاری از موارد باعث کاهش طول درمان می‌شود.

متخصص هیات پزشکی ورزشی اصفهان همچنین در خصوص ماساژ درمانی گفت:ماساژ نقش مهمی در پیشگیری از ناهنجاری‌های جسمی و روحی روانی هم دارد و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، ماساژ برای بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی نیز بسیار مفید است و در مواردی بنا به توصیه پزشک جهت بعضی بیماران مبتلا به سرطان توصیه می‌شود.

ماساژدرمانی، تنش و اضطراب را کاهش می‌دهد و گره‌های چربی حبس شده در اندام‌های بدن را باز کرده و جریان آزاد مایعات را در نسوج میسر و مواد زائد را از سیستم بدن خارج می‌کند.

 باقری مقدم افزود:ماساژ برای کاهش اضافه وزن مفید است، با ماساژ، می‌توان شادابی، طراوت پوست و جوانی خود را حفظ کرد چراکه گردش خون را بهبود می‌بخشد و ذخیره‌ای از اکسیژن را به پوست و سلول‌ها می‌رساند و برای داشتن پوستی نرم، با طراوت و شاداب سودمند است. از آنجا که ماساژ، گردش خون را تحریک می‌کند و بهبود می‌بخشد، درنتیجه مواد زائد به راحتی از بدن دفع می‌شوند که این عمل برای کاهش اضافه وزن نیز موثر خواهد بود.

متخصص هیات پزشکی ورزشی اصفهان در پایان خاطر نشان کرد:بعضی از تکنیک‌های ماساژ برای بیمارانی که در تخلیه لنف دچار مشکل هستند یا در جراحی‌ها قسمتی از این بافت تخلیه شده و بانوانی که جراحی سینه انجام داده‌اند (به شرط متخصص بودن شخص در تکنیک‌های لنفی) بسیار مفید بوده و از درد و مشکلات این گروه می‌کاهد. همچنین به دفع بسیاری از سموم، پروتئین‌ها و چربی‌های زاید کمک می‌کند و به همین دلیل است که پس از گرفتن یک ماساژ فرد تمایل بیشتری به نوشیدن آب و مایعات دارد تا این مواد را کامل دفع کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید