رضایی: آیین‌نامه ورزشکاران جانباز و معلول نیاز به تجدید نظر دارد

مدیر تیم‌های ملی والیبال نشسته زنان و مردان از اعزام این تیم‌ها به رقابت‌های قهرمانی آسیا در اواخر خرداد به شانگهای چین خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، هادی رضایی درباره برنامه‌های تیم‌ ‌ملی والیبال نشسته زنان و مردان در سال آینده، افزود: این تیم در سال آینده با رویدادهای زیادی مواجه است که از جمله حضور تیم‌ ‌ملی والیبال نشسته زنان و مردان در رقابت‌های شانگهای چین که اواخر خردادماه برگزار می‌شود. این رقابت‌ها برای کسب سهمیه ورودی به مسابقات ۲۰۱۸ هلند و بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا اندونزی است. البته تیم‌ ‌ملی مردان به خاطر قهرمانی در بازی‌های پارالمپیک ریو این دو سهمیه را کسب کرده و ما در قهرمانی آسیا تنها به دنبال کسب سهیمه در بخش زنان خواهیم بود.

او درباره وضعیت تیم‌ ‌ملی زنان در این تورنمنت و این که تصور می‌کنید بتوانید به جایگاه بهتری نسبت به بازی‌های پارالمپیک در چین دست پیدا کنیم، خاطرنشان کرد: در بازی‌های پارالمپیک ریو تیم‌ ‌ملی والیبال نشسته زنان به جایگاه پنجم دست پیدا کرد، اما در چین هدف بر این است که حداقل تا مرحله فینال پیش برویم و بتوانیم سهمیه ورودی مسابقات جهانی ۲۰۱۸ هلند و جاکارتا اندونزی را به دست آوریم.

مدیر تیم‌های ملی والیبال نشسته زنان و مردان از مشخص شدن کادر فنی تیم‌ ‌ملی والیبال نشسته زنان در هفته‌ آینده خبر داد و گفت‌: برای این که بتوانیم هر چه‌ سریع‌تر تیم‌ ‌ملی والیبال نشسته زنان را به یک ساماندهی لازم برسانیم، هفته‌ آینده کادرفنی این تیم مشخص خواهد شد تا فروردین سال آینده اولین اردوی تیم‌ ‌ملی والیبال نشسته زنان و مردان را برگزار کنیم. در پایان این اردو ۱۲ نفر از برترین‌های والیبال نشسته زنان و مردان برای حضور در چین مشخص خواهند شد.

رضایی با بیان این که هیچ تضمینی برای حضور نفرات حاضر در بازی‌های  پارالمپیک در مسابقات قهرمانی آسیا چین نیست، افزود: بعد از برگزاری اولین اردوی تیم‌ ‌ملی ما سعی خواهیم کرد بهترین نفرات را از بین کسانی که در بازی‌های پارالمپیک پیراهن تیم‌ ‌ملی را بر تن داشتند و نفرات جوان که در اردوی تیم‌ ‌ملی حضور دارند شناسایی و ترکیب اصلی چین را مشخص کنیم. بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد که والیبالیست‌هایی که در پارالمپیک حضور داشتند در چین نیز پیراهن تیم‌ ‌ملی را بر تن کنند.

وی زمان برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا چین را ۲۷ خرداد تا پنجم تیرماه عنوان کرد.

رضایی هم‌چنین درباره وضعیت تیم‌ ‌ملی والیبال نشسته مردان در مسابقات قهرمانی چین، یادآور شد: تیم ایران یکی از قدرتمندترین تیم‌ها در دنیاست و همواره توانسته قهرمانی خود را در رقابت‌های مختلف و به ویژه‌ پارالمپیک ثابت کند. ما باید در چین نیز از قهرمانی خود دفاع کنیم و انتظاری بیش‌تر از این وجود ندارد. البته در تیم‌ ‌ملی والیبال نشسته مردان نیز ما سعی داریم تلفیقی از جوانان و با تجربه‌ها را عازم چین کنیم تا بتوانیم کم کم به سمت جوان‌گرایی در تیم‌ ‌ملی والیبال نشسته مردان حرکت کنیم.

مدیر تیم‌های ملی والیبال زنان و مردان در پاسخ به این سوال که آیا جوایز تیم‌ ‌ملی والیبال نشسته مطابق با آیین‌نامه‌ وزارت ورزش  و جوانان بود یا خیر؟ تصریح کرد: ما طبق آیین‌نامه‌ بازی‌های پارالمپیک جوایز خود را دریافت کردیم و هیچ مشکلی وجود نداشت. البته انتقادی که در این زمینه  وجود دارد، این است که ما با توجه به این که موفق به کسب طلای پارالمپیک شدیم، اما به دلیل این که در رقابت‌های تیمی شرکت کردیم تعداد سکه‌های والیبالیست‌ها ۱۵۰ سکه بود. در صورتی که به اعتقاد من کار در یک رقابت تیمی بسیار سخت‌تر از انفرادی است. به هر صورت باید طبق گفته معاون ورزش حرفه‌یی و قهرمانی در آینده تغییراتی در آیین‌نامه‌ صورت بگیرد تا حق ورزشکاران تیمی به این شکل پایمال نشود. این مساله سبب شده حتی صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان نیز به بهانه آیین‌نامه‌ حقوق ورزشکاران معلول را نسبت به افراد سالم تقریبا نصف مدال‌های آن‌ها محاسبه کند و این شرایط منصفانه‌ای نیست.

رضایی در پایان خاطرنشان کرد: ما در اجرا هیچ مشکلی نداریم،‌ بلکه تنها مشکل تجدید نظر در قوانین آیین‌نامه‌ است. حتی کسانی که در رقابت‌های قهرمانی آسیا یا جهان موفق به کسب مدال می‌شوند، چون رقابت‌ها سطح‌بندی می‌شود حق ورزشکار برخلاف آن چیزی که انتظار دارد، به درستی اعمال نمی‌شود. به‌ هر حال این مشکل آیین‌نامه‌ای است نه شرایط پرداخت جوایز. اگر در آینده آیین‌نامه‌ درست اجرا شود و ورزشکار ‌دقیقا متوجه این قضیه شود که برای حضور در هر رقابت طبق آیین‌نامه‌ چه مبلغ جوایزی دریافت خواهد کرد دیگر اعتراضی بعد از پرداخت جوایز از سوی ورزشکار صورت نمی‌گیرد. ضمن این که معتقدم آیین‌نامه‌ باید شفاف‌سازی شود تا ورزشکار در جریان میزان جوایز خود در آیین‌نامه‌ قرار بگیرد. حال دیگر ورزشکار خود تصمیم می‌گیرد که آیا در آن رقابت حتی اگر به منزله کسب سهمیه باشد، شرکت کند یا خیر.

 

دیدگاه تان را بنویسید