فساد در اعطای میزبانی المپیک ۲۰۱۶

فرانسوی‌ها مدعی شدند در اعطای میزبانی بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ تقلب صورت گرفته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، طبق گزارشی که روزنامه «لوموند» فرانسه منتشر کرده، محققان فرانسوی بر این باورند که در اعطای میزبانی بازی‌های المپیک 2016 به برزیل تقلبی بزرگ صورت گرفته است. بر اساس ادعای این محققان، یک تاجر برزیلی چند روز پیش از انتخاب میزبان بازی‌های المپیک 2016، مبلغ 1.5 میلیون دلار به پسر یکی از اعضای وقت و تأثیرگذار کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) پرداخت کرده است.

دادگستری فرانسه مظنون به این شده که این پول در ارتباط با تأثیرگذاری بر روی رأی‌هایی که تعیین‌کننده میزبان بازی‌های المپیک 2016 بوده، پرداخت شده است. این در حالی است که مسئولان برگزاری مسابقات بازی‌های المپیک 2016 می‌گویند رأ‌ی‌گیری مشکلی نداشته و سالم بوده است.

روزنامه «لوموند» مدعی شد این رقم توسط یک تاجر برزیلی به حساب یک کمپانی هلدینگ که توسط پاپا ماساتا دیاک تأسیس شده، واریز شده است. پاپا ماساتا، پسر لامین دیاک از اعضای پیشین IOC است که به دلیل فساد در ورزش دو و میدانی به صورت مادام‌العمر محروم است و توسط پلیس اینترپل تحت تعقیب است.خود لامین دیاک نیز در حال حاضر در فرانسه به دلیل اتهاماتی که به وی وارد است، تحت نظارت است.

تاجر برزیلی که روزنامه «لوموند» از آن نام برده، پس از پیروزی ریو در کسب میزبانی بازی‌های المپیک 2016، برنده چندین مزایده ساختمانی در ایالت ریو در ارتباط با پروژه‌های زیرساختی بازی‌های المپیک ریو شد.

شهر ریو در مرحله پایانی رأی‌گیری برای اعطای میزبانی بازی‌های المپیک 2016 با کسب 66 رأی موفق به شکست مادرید اسپانیا شد که تنها 32 رأی را به خود اخصاص داد.

 

دیدگاه تان را بنویسید