پورعلی گنجی: جو ورزشگاه آزادی باعث ترس و وحشت السد شد

مرتضی پورعلی گنجی درباره بازی السد مقابل استقلال گفت: تماشاگران خیلی به استقلال کمک کردند تا این تیم در دیدار مقابل تیم ما به پیروزی برسد، آنها در واقع بازیکنان ما را ترساندند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مدافع ایرانی السد را باید از چهره‌های خاص فوتبال ایران قلمداد کنیم؛ بازیکنی که با وجود جوانی این فرصت نصیبش شده است تا در تیمی قطری در کنار یکی از بهترین های فوتبال جهان فوتبال بازی کند.

پورعلی‌گنجی هفته گذشته همراه با ژاوی، ستاره اسپانیایی به ایران آمد تا در دیدار پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا رو در روی استقلال قرار بگیرد. صحبتهای پورعلی گنجی را ادامه بخوانید.

 * وضعیت خودت در لیگ قطر چطور است. به نظر می‌رسد بعد از مصدومیتی که داشتی دوباره به روزهای آرمانی بازگشته‌ای؟

وضعیتم خداراشکر خوب است. پس از دو هفته مصدومیت از لحاظ بدنی به آمادگی رسیده‌ام و توانستم دوباره در ترکیب السد قرار بگیرم.

* در صدر جدول جنگ قهرمانی بین السد و لخویا است. چقدر امسال برای السد شانس قهرمانی قائل هستی؟

 فقط سه امتیاز با لخویا در صدرجدول فاصله داریم که این موضوع هم برمی‌گردد به بدشانسی و سهل‌انگاری بازیکنان در یکی، دو دیدار که در نهایت باعث شد تا امروز سه امتیاز از حریفمان در صدر جدول عقب بمانیم. البته هنوز ۶ هفته تا پایان رقابت‌ها باقی مانده و اصلاً مشخص نیست که چه تیمی قهرمان می‌شود. چون بازی‌ها نزدیک به هم دنبال می‌شود ضمن اینکه دیدارهای پایانی فصل خیلی سخت است چون تیم‌های پایین جدول نمی‌خواهند سقوط کنند و تیم‌های بالای جدولی هم برای باقی ماندن در کورس به راحتی امتیاز از دست نمی‌دهند. به همین دلیل امیدوارم طی ۶ دیدار آینده تمام امتیازات ممکن را کسب کنیم و امیدوار باشیم که لخویا در یکی، دو دیدار ناکام بماند تا بتوانیم در پایان فصل جشن قهرمانی بگیریم. سال گذشته واقعاً با بدشانسی قهرمانی از دستمان پرید و امسال هم به نحوی در چند دیدار با بدشانسی مواجه شده‌ایم اما امیدوارم در انتهای فصل همه چیز بر وفق مراد ما باشد و بتوانیم قهرمانی لیگ ستارگان قطر را به دست بیاوریم.

* به نظر می‌رسد السد ناکام همیشگی دیدارهای حذفی ای است که در نهایت به ضربات پنالتی می‌کشد، چون ناکامی در مقابل استقلال در ضربات پنالتی برای سومین بار پیاپی برای تیمتان تکرار شد.

بله واقعا؛ سال گذشته و در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا دروازه‌بان الجزیره عملکرد درخشانی داشت و به واقع او پنالتی‌گیر بود و همه پنالتی‌ها را مهار کرد. البته بهترین بازیکنان جهان هم پنالتی‌های خود را هدر می‌دهند چون پنالتی، شانسی است اما به هر حال ضربات پنالتی هم جزئی از فوتبال است و امسال دقیقاً دومین سالی بود که در ضربات پنالتی ناکام مانده و از رسیدن به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا بازماندیم ضمن اینکه یک بار هم در امیرکاپ در ضربات پنالتی ناکام بودیم. امیدوارم از این پس شانس با ما یار باشد و بتوانیم شرایط را به خوبی پیش ببریم.

* روز گذشته هم تصاویر و فیلم‌هایی از حضور شما در یک مراسم منتشر شد که برای همدردی با نابینایان با چشمان بسته فوتبال بازی کردید.

این مراسم با دعوت باشگاه و حضور چند تن از بازیکنان از جمله من و ژاوی و دو بازیکن دیگر برگزار شد. حضور در این مراسم تجربه خوبی برایمان بود و توانستیم هم از کودکان نابینا انرژی گرفته و هم این که متقابلاً به آنها روحیه بدهیم.

* به نظر می‌رسد این روزها رابطه‌ات با ژاوی گرمتر شده است.

به نظر من ژاوی انسان بی‌نظیری است و شخصیتی مثل او در دنیا کم داریم. شما می‌توانید با او حرف بزنید و بخندید اما نمی‌توانید از یک حدی بیشتر به او نزدیک شوید یعنی به خودتان اجازه نمی‌دهید، چرا که او یک انسان باشخصیت و جنتلمن است. 

* درست است که حدود یک هفته از دیدار با استقلال گذشته اما در این مدت صحبت خاصی را درباره این دیدار انجام ندادی. تجربه سفر به تهران و بازی با یک تیم قطری مقابل یک تیم ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا برای تو چطور بود؟

-در این دیدار صد هزار نفر در ورزشگاه حاضر شدند و من یک جو فوق‌العاده را در ورزشگاه آزادی که بارها در آن به میدان رفته‌ام تجربه کردم. از سوی دیگر ژاوی هم بارها اذعان داشت که از این جو و تشویق هواداران استقلال لذت برده است. این بازیکن اسپانیایی تعجب کرده بود که کشور ایران تا این اندازه فوتبالدوست دارد و تعجب کرده بود که چگونه ورزشگاه آزادی بدون حضور حتی یک زن، مملو از جمعیت شده است و همواره می‌پرسید که اگر حضور زنان در ورزشگاه آزاد بود تا چه اندازه بانوان در ورزشگاه برای تماشای فوتبال حاضر می‌شدند! البته توضیحاتی را درباره فضای ورزشگاه و اینکه فقط مردان می‌توانند برای تماشای فوتبال بیایند به او دادم و حتی تأکید کردم که به اندازه‌ای در ایران بانوان طرفدار فوتبال هستند که اگر قرار باشد آنها هم بیایند باید ورزشگاهی با سه برابر گنجایش ورزشگاه آزادی ایجاد کنیم تا آنها هم بتوانند در ورزشگاه حاضر شوند. 

* حضور پرشور هواداران تا چه اندازه در پیروزی استقلال تأثیرگذار بود؟

تماشاگران خیلی به استقلال کمک کردند تا این تیم در دیدار مقابل السد به پیروزی برسد. آنها در واقع بازیکنان ما را ترساندند و جوی را ایجاد کردند که استقلال بتواند در نهایت به مرحله گروهی صعود کند. 

* ارزیابی‌ات از حضور تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا، چیست و چه سرنوشتی را برای آنها در فصل جاری پیش‌بینی می‌کنی؟

-امیدوارم هر چهار تیم استقلال،‌ پرسپولیس،‌ استقلال خوزستان و ذوب آهن با کسب امتیازات لازم در گروه‌های خود به مرحله حذفی صعود کرده و حتی به مراحل بالاتر نیز راه پیدا کنند. امیدوارم یکی از این چهار تیم امسال بعد از بیش از دو دهه بتواند عنوان قهرمانی آسیا را به خود اختصاص دهد هر چند که حضور در جمع چهار تیم برتر هم می‌تواند برای تیم‌های ایرانی بسیار خوب و مطلوب باشد. 

* به تازگی از عکس‌های دیوید بکام در صفحه پروفایل شخصی‌ات در فضای مجازی استفاده می‌کنی و انگار این بازیکن به نوعی الگوی توست؟

-اگر دقت کرده باشید عکس بکام را به همراه خانواده‌اش روی پروفایلم گذاشتم چون خانواده‌های پرجمعیت را دوست دارم و بکام هم با ۴۵ سال سن چهار فرزند دارد و من هم علاقه دارم در آینده خانواده پرجمعیتی را درست کنم. 

* تو در حال بازی در کنار یکی از ستارگان فوتبال جهان یعنی ژاوی هستی. فوتبال بکام را بیشتر دوست داری یا ژاوی؟

-من هر دو بازیکن را دوست دارم البته یکی از آنها از فوتبال خداحافظی کرده است. با این حال این حرف را به خاطر اینکه در کنار ژاوی بازی می‌کنم نمی‌زنم چون واقعاً به هر دو بازیکن علاقمندم اما با توجه به شناختی که از ژاوی پیدا کرده‌ام می‌توانم بگویم که او یک فرشته است و به خاطر شناختی که از این بازیکن دارم او را به بکام ترجیح می‌دهم. 

* گویا طرفدار رئال مادرید هستی و ژاوی هم یک بارسایی اصیل است.  ناراحت نمی‌شود اگر بفهمد تو از رئال طرفداری می‌کنی؟

خیر این طور نیست و اتفاقاً ما با هم کری می‌خوانیم. وقتی ایران بودیم بازی بارسلونا و اتلتیکو مادرید که با تساوی به پایان رسید را با جواد نکونام و رضا عنایتی و در جمعی که ژاوی هم حضور داشت با هم تماشا کردیم. در این دیدار هر زمانی که اتلتیکو حمله می‌کرد من داد و فریاد می‌کردم و دوست داشتم بارسا ببازد که ژاوی با دیدن این صحنه‌ها می‌خندید! ما با هم همیشه کری داریم. 

* به نظر می‌رسد قبل از بازی با استقلال هواداران ایرانی که البته اذعان داشتی ژاوی از آنها خیلی تعریف کرده است، این بازیکن را خسته و عصبی کرده بودند و این موضوع موجب ناراحتی این بازیکن شده بود.

-ژاوی بازیکن بزرگی است و همه دوست دارند با او عکس بگیرند و بازیکن بزرگ در سطح این بازیکن به ایران نیامده است. البته بازیکنان بزرگ آمده‌اند اما بعد از خداحافظی از فوتبال و منظورم این است که در سطح ژاوی که هنوز فوتبال بازی می‌کند کسی به ایران نیامده اما این بازیکن تا دو سال پیش در بارسلونا بازی می‌کرد و تمام کاپ‌های بزرگ دنیا را بالای سر برده است. خیلی‌ها او را دوست داشتند و علاقه داشتند که با ژاوی عکس یادگاری داشته باشند و من به این علاقه و دوست داشتن مردم حق می‌دهم اما او از این ناراحت بود که نمی‌توان به قیمت از دست رفتن سلامتی با همه عکس انداخت! خود من در حدود ۱۴ ماهی که در السد هستم به خود اجازه نداده‌ام که ۴ تا عکس با او بگیرم. بنابراین به واقع سلامتی این بازیکن مهمتر از هر چیزی بود چون دو، سه نفر از هواداران گردن او را محکم گرفته بودند و چون ژاوی جثه قدرتمندی هم ندارد نزدیک بود که یک بلایی سرش بیاید! ژاوی به همین دلیل از برخی برخوردها ناراحت بود اما از سوی دیگر از احترامی که مردم به او می‌گذاشتند خیلی خوشحال بود و از این موضوع لذت می‌برد. 

* در جایی گفته بودی با سفر به ایران ژاوی را به مازندران می‌برم تا زیبایی‌های ایران را به او نشان بدهم.

اگر بتوانم حتماً این کار را یک روزی خواهم کرد تا قشنگی‌های کشور ایران و به خصوص شمال را به این بازیکن نشان دهم تا بداند بهشت روی زمین همان شمال خودمان است.

* به تیم ملی برسیم؛ گفته می‌شود کی‌روش از تیم ملی فوتبال ایران رفتنی شده و به نظر می‌رسد که کار او با تیم ملی به پایان رسیده است این موضوع چقدر تو را ناراحت می‌کند و چقدر روی فوتبال ایران تأثیر می‌گذارد.

کی‌روش با تلفیقی از جوانان و باتجربه‌ها یک تیمی ساخته که به طور واقعی تیم است. امیدوارم او بماند و به کارش ادامه دهد چون کارنامه‌اش در فوتبال ایران قابل قبول است و خودش نیز انسان بزرگی محسوب می‌شود. کی‌روش جوانان زیادی را به سطح عالی رسانده و به فوتبال ایران معرفی کرده است و خودم به شخصه فوتبالم را مدیون این سرمربی پرتغالی هستم و به نظرم در این شرایط تیم ملی همچنان با کی‌روش به کارش ادامه دهد بهتر است. معتقدم فدراسیون باید اجازه دهد کی‌روش کارش را بکند تا بتوانیم همراه با او دومین جام جهانی پیاپی را تجربه کنیم. 

* یک لجبازی بین برانکو و کی‌روش در نهایت کار را به اینجا کشاند. تو در این دعوا حق را به چه کسی می‌دهی؟

در این مورد نمی‌توانم نظری بدهم چون در حیطه کاری من نیست و بزرگترها باید کارشناسی کنند. امیدوارم فدراسیون فوتبال یک تصمیم خوب بگیرد و یک همکاری بین باشگاه‌ها و تیم ملی انجام شود تا هم تیم ملی موفق باشد و پرچم ایران به اهتزاز در بیاید و هم باشگاه‌ها بتوانند به اهدافی که دارند برسند. در واقع حل این مشکل یک تعامل و همکاری بین دو طرف را می‌خواهد. 

* در حال نزدیک شدن به بازی سرنوشت‌ساز با تیم ملی قطر هستیم. چقدر این بازی برای تو که در قطر فوتبال بازی می‌کنی خاص است و از برنامه قطری‌ها در فاصله حدود یک ماه مانده به بازی با ایران بگو. 

 قطری‌ها بعد از دو هفته دیگر حدود یک ماه لیگ کشور خود را برای دیدار با تیم ملی ایران تعطیل می‌کنند. تیم ملی قطر از اول مارس اردوی خود را برای دیدار با ایران آغاز کرده و یکی، دو دیدار تدارکاتی را هم برگزار می‌کند و بازیکنان تیم ملی این کشور در اختیار سرمربی این تیم و کادر فنی خواهند بود تا برای دیدار با ایران بهترین آماده‌سازی را داشته باشند. 

* الان کی‌روش اصرار دارد که دیگر از اردوهای بلندمدت خبری نباشد و فقط برای آماده‌سازی بازی‌ها به روزهای فیفادی بسنده کنیم.

 معتقدم که باید باشگاه‌ها و تیم ملی با هم همکاری کنند و این مسائل با صحبت کردن حل می‌شود، در هر صورت امیدوارم ما هم یکی، دو هفته مانده به دیدار با قطر بتوانیم اردویی را برگزار کنیم و برای این مسابقه آماده شویم. امیدوارم ابتدا قطر را در خاک این کشور شکست داده و سپس با اتکا به هواداران خودی بتوانیم در تهران مقابل تیم ملی چین نیز به پیروزی رسیده تا به این واسطه ۹۰ درصد صعودمان به جام جهانی قطعی شده باشد. با درخشش در جام جهانی نیز بسیاری از بازیکنان تیم ملی می‌توانند به فکر حضور درخشان در تیم‌های مطرح اروپایی باشند. 

* گفته می شود تو پرسپولیسی هستی و قبل از دربی هم با انتشار یک عکس با لباس قرمز این شایعه را قوت بخشیدی.

من برای هر دو تیم پرسپولیس و استقلال احترام و ارزش قائلم و بیشتر با انتشار عکس فوق آرزوی سلامتی و موفقیت برای هر دو تیم را داشتم.

 

دیدگاه تان را بنویسید