در پی گزارش های هشدارآمیز در نگرانی از "آزادی"!

مدبر: استادیوم ملی ما پایدار است و ریزش ندارد

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی گفت: با برآوردهایی که انجام شده است می‌توانیم بگوییم که سازه استادیوم آزادی پایدار است و هیچ ریزشی در آن نداریم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مدر پی انتشار اخبار و گزارش های هشدار آمیز درباره خطرناک بودن سازه استادیوم آزادی که ناشی از فرسودگی و مسقف نبودن آن در معرض بارش ها بود و اخیر گزارشی در همین رابطه در سایت خبری تحلیل "جی پلاس" نیز تهیه و با عنوان "ورزشگاه خسته است، پا روی آن نکوبید!" منتشر شد. مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی امروز (شنبه) با برگزاری نشست خبری، به ابهام ها و سوالات خبرنگاران پیرامون این موضوع، پاسخ داد.

مصطفی مدبر در این نشست ابتدا اظهار کرد: ما امروزی نشستی را با کارشناسان فنی داشتیم و یک بار دیگر تمام مشکلات و مسائل مربوط به کاسه ورزشگاه را بررسی کردیم. نگرانی‌هایی در اخبار و رسانه‌ها داشتیم که باید مراقبت بیشتری از این استادیوم داشته باشیم.

وی ادامه داد: حادثه پلاسکو یک زنگ خطر بزرگ بود که در جاهایی که چنین تجمع‌هایی وجود دارد باید مراقبت را چند برابر کنیم. درباره سازه استادیوم آزادی می‌توانیم با اطمینان بگوییم که این سازه در برابر مسائلی مانند نشست، آسیبی نداریم و همچنین هیچ لرزشی نامانوسی در سازه نداشتیم و نداریم. بنابراین سازه پایدار است و کارشناسی هم انجام شده اما مشکلاتی وجود دارد در واقع این سازه مریضی دارد و باید آن را برطرف و درمان کنیم تا نیازی به جراحی وجود نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی افزود: باید کارهایی را در خصوص مقاوم‌سازی ورزشگاه آزادی انجام دهیم که این کار نیز شروع شده است تا با رفع نواقص و مشکلات بتوان از این استادیوم برای سال‌های سال استفاده شود. در چنین سازه‌هایی نشست یک مسئله طبیعی است اما باید مقاوم‌سازی انجام شود، ما در سال‌های گذشته گزارش‌هایی را داشتیم و بیش از 300 جلد کار کارشناسی و فنی انجام شده است که در آنها معایب‌ را عنوان کرده‌اند. مشکلی که الان داریم یک مسئله طبیعی است که در هر سازه‌ای رخ می‌دهد و ما باید این مکان را به روز کنیم و با برطرف کردن معایب شرایط را به شکلی کنیم که این مشکلات بیشتر نشود. 

مدبر عنوان کرد: امروز که اینجا هستیم این مشکل وجود ندارد که نگران ناپایداری و ریزش باشیم ما امیدواریم با بودجه مناسبی که در سال‌های آینده اختصاص می‌یابد بتوانیم مشکلات را برطرف و سازه را مقاوم کنیم تا حداقل برای 50 سال آینده از این مکان استفاده شود. تنها عیبی که ممکن است ما را دچار مشکل کند درخصوص زلزله است اما درباره حضور جمعیت هیچ مشکلی وجود ندارد. این مسئله در بازی استقلال و السد و همچنین پرسپولیس و تراکتورسازی که جمعیت زیادی به ورزشگاه آمده بودند وجود داشت وهمه دیدند که مشکلی وجود ندارد. 

وی خاطرنشان کرد: اخیرا فیلمی در فضای مجازی منتشر شده که به نظر می‌رسد سازه ورزشگاه در حال تکان خوردن است در حالی که چنین چیزی نیست و این حرکت مربوط به تکان خوردن دوربین است نه حرکت سازه، ممکن است در سازه‌های فلزی حرکتی انجام شود اما در سازه‌های بتنی همچون ورزشگاه آزادی چنین حرکتی غیرممکن است. 

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی درخصوص بودجه مورد نیاز برای مقاوم‌سازی، بهسازی و به‌روزرسانی ورزشگاه آزادی گفت: ما برای این کار نیاز به 160 میلیارد تومان داریم و این درخواست را داده‌ایم که برای 2 سال متوالی این پرداخت صورت بگیرد چون نیاز به 2 سال زمان برای کار مقاوم‌سازی و به‌روزرسانی داریم.  این مبلغ در دولت تصویب و به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز اعلام شده است حتی مسئولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بازدیدی از این استادیوم داشتند و امیدواریم در سال 96 بخش اول این پرداخت انجام شود. باید به بازدید وزیر ورزش و جوانان از استادیوم نیز اشاره کنم که سلطانی‌فر دستور داد بازسازی به صورت بخش به بخش انجام شود و ما این کار را نیز شروع کرده‌ایم. 

مدبر در ادامه نشست خبری اظهار داشت: ما در ساخت ورزشگاه در کشور تجربه خوبی داریم و تقریبا در این بخش به روز هستیم. برای بازسازی‌ نیز از آخرین تکنولوژی‌ها استفاده خواهیم کرد تا مشکلات به حداقل برسد. 

وی با اشاره به ظرفیت این استادیوم تصریح کرد: 78 هزار و 116 صندلی در استادیوم آزادی نصب شده است. ما دوست داریم که حتی پذیرای جمعیت بیش از این باشیم اما هر مکانی یک ظرفیت خاص دارد و هر زمان که جمعیت بیشتر از ظرفیت شود آسیب‌هایی را به آن مکان وارد می‌کند. به هر حال متولیان امر و کسانی که مسئولیت کنترل ورود تماشاگران را دارند، باید کارشان را خوب انجام دهند تا حوادثی که ممکن است در صورت حضور بیش از اندازه جمعیت رخ دهد به وجود نیاید. 

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در ادامه این موضوع گفت: فروش بلیط و آوردن جمعیت و حتی رایگان کردن تماشای بازی که منجر به حضور بیش از اندازه تماشاگران خارج از ظرفیت ورزشگاه شود خوب نیست و در چنین شرایطی نمی‌توانیم در حوادث احتمالی جوابگو باشیم. بنابراین از مسئولان مربوطه خواهش داریم که در این بخش و در کنترل ورود تماشاگران دقت بیشتری را داشته باشند، خوشبختانه همه صندلی‌ها شماره‌گذاری شده است و فروش بلیط‌ها می‌تواند براساس همین شماره صندلی‌ها باشد، این گله‌مندی وجود دارد که متولیان زیادی برای حضور تماشاگران و کنترل آنها وجود دارد و هماهنگی‌ها نیز باید بیشتر باشد که گاهی اوقات این هماهنگی‌ها دیده نمی‌شود، به نظر ما اگر یک بخش متولی اصلی باشد می‌توان با کمک سایر نهادها این موضوع را به خوبی انجام داد. 

مدبر با تاکید بر اینکه استادیوم آزادی پایدار است خاطرنشان کرد: برآوردهایی که انجام می‌دهیم نشان می‌دهد که سازه ورزشگاه پایدار است و ریزشی نداریم اما تاکید می‌کنم که ما نیاز به مقاوم‌سازی داریم و باید روی این سازه تقویت صورت بگیرد. 

وی در پایان در خصوص شرایط پیست‌های اسکی شمشک و دیزین گفت: در خصوص پیست شمشک مسائلی مربوط به سازمان استاندارد وجود داشت که با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته بود بهره‌برداری از این پیست متوقف شده بود اما مشکلات در ادامه برطرف شد تا مشکلی برای بهره‌برداری از آن وجود نداشته باشد. البته برخی از مشکلات هست که باید در فصول دیگری غیر از زمستان برطرف شوند. بهره‌برداری از این پست از روز پنجشنبه آغاز شده و با نظارتی که انجام می‌شود باقی‌مانده کارها را نیز انجام می‌دهیم. در دیزین هم شرایط به همین گونه بود. آنجا نیز مشکلاتی وجود داشت که برطرف کردیم و امیدواریم با هماهنگی با سازمان استاندارد بتوانیم بهره‌برداری کاملی را نیز داشته باشیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید