یک رونالدوی متفاوت!

بررسی عملکرد رونالدوی ۲۰۱۷ با رونالدویی که از سال‌های قبل به خاطر داریم، نتایج جالبی در پی داشته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سال 2016 برای کریستیانو رونالدو سالی خاص بود. او با رئال مادرید قهرمان لیگ قهرمانان و با پرتغال قهرمان یورو 2016 فرانسه شد. همچنین در ماه نوامبر قرارداد جدید او با رئال مادرید امضا شد و بعد هم چهارمین توپ طلا دوران فوتبالی‌اش را در ماه دسامبر دریافت کرد و در نهایت با باشگاهش قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان را تجربه کرد.

او تلاشش را می‌کند تا در سال 2017 هم با همین روش ادامه دهد و در حال حاضر هم در بازی‌های لالیگا رئال مادرید با 2 بازی کمتر از تیم دوم جدول رده‌بندی و یک امتیاز بیشتر از آن در صدر قرار دارد. همچنین این تیم به دنبال کسب دومین قهرمانی پشت سر هم در لیگ قهرمانان هم هست.

رونالدو روز یکشنبه 32 ساله شد اما رکورد گلزنی‌اش در 3 سال اخیر نشان می‌دهد که او هنوز هم برای مادرید مهره مهمی است. از ابتدای فصل 15-2014 او 96 گل برای مادرید زده و این یعنی از نفر دوم بعد از خودش 11 گل بیشتر زده است.

در بازی‌های این فصل تا اینجای کار البته رونالدو در جدول بهترین گلزنان پشت سر مسی و سوارس قرار دارد که به ترتیب 13 و 16 گل زده اند، البته که این چیزی از توانایی‌هایش کم نمی‌کند و آمار گل‌های زده‌اش نشان می‌دهد که رونالدو در گلزنی فاکتور مهمی دارد که کمتر بازیکنی آن را دارد و آن هم گلزنی مداوم است. مطمئنا او بیش از این هم گل می‌زند، اما نگاهی عمیق‌تر به نقش این بازیکن نشان می دهد ستاره پرتغالی تغییراتی هم داشته است.

همکاری او با بازیکنان دیگر تیم دیگر مثل قبل نیست، از طرفی سن روی توانایی های فیزیکی او هم تاثیر گذاشته است. برای مثال نگاهی داشته باشید به قدرت دریبل‌زنی او از میانگین 6.5 دریبل در 90 دقیقه در اولین فصل حضور در مادرید حالا میانگین او به 2 دریبل در 90 دقیقه رسیده است. یعنی توانایی رونالدو برای از پیش رو برداشتن بازیکن مستقیم نسبت به زمانی که تازه از منچستر آمده بود افت کرده است، اما این روزها بیشتر از این که در پست یک بازیکن که در کناره‌ها بازی می‌کند باشد، پست یک شماره 9 را دارد.

به خاطر قدرت فیزیکی‌اش او نسبت به قبل نزدیک‌تر به دروازه حریفان بازی می‌کند، زیاد در بازی خودش را درگیر نمی کند و دوندگی ندارد، این یعنی منطقه و ناحیه تاثیرگذاری او در زمین هم با کاهش مساحت رو به رو بوده است.

یعنی او این روزها کمتر از قبل برای بازی با توپ وقت می گذارد، مثل مجموع دریبل هایش، آمار پاسکاری‌هایش هم افت داشته است. او در اولین فصل حضورش در برنابئو به طور میانگین در هر 90 دقیقه 40 پاس می داد، حالا اما میانگین او به کمتر از 30 پاس رسیده است.

در رابطه با ایجاد موقعیت هم همین شرایط وجود دارد. او در 5 فصل از فصل هایی که در لالیگا بوده تعداد پاس گل‌هایش را دو رقمی کرده است، اما در شرایطی که حدود نیمی از بازی های این فصل گذشته او تنها 3 پاس گل داده است. البته که رونالدو در این زمینه همیشه ضعیف بوده است و پیش از این میانگین پاس گل بیش از 2 در 90 دقیقه را داشته، اما این روزها میانگین او به 0.9 رسیده است.

همچنین آمار نشان می‌دهد او دیگر به اندازه‌ای که قبلا تهاجمی بازی می‌کرد به سمت دروازه حریفان هجوم نمی‌برد. حتی در بعضی از بازی‌ها دیده شده برخی از هواداران رئال مادرید او را هو کرده‌اند، البته او قربانی این موضوع شده که عملکردهای خوب خودش در گذشته باعث شده انتظارات از او بسیار بالا باشد. یعنی او نسبت به خودش افت کرده است، نه نسبت به دیگر مهاجمان. مقایسه میانگین گل‌های زده او در هر بازی با دیگر مهاجمان مطرح اروپا این موضوع را تائید می‌کند.

همان‌طور که می‌بینید تنها 4 بازیکن از این بازیکنان، ادینسون کاوانی، الکساندر لاکازت، پیره امریک اوبامیانگ و لیونل مسی در بازی‌های این فصل تا اینجای کار میانگین گل زده در هر بازی بیشتر از رونالدو دارند.

رونالدو دیگر آن بازیکنی که در فصول گذشته بود، نیست، اما متخصص گلزنی‌های سرضرب یا با دو تماس توپ با پایش شده است به همین دلیل هم رئال مادرید که به دنبال تکرار موفقیت‌ها در سال 2017 است، روی توانایی جدید او حسابی ویژه باز کرده است.

منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید