داستان های تاریخ فوتبال

نخستین قهرمانی جام ملت‌های آفریقا به مصر رسید

نخستین دوره از رقابت های جام ملت‌های آفریقا با قهرمانی مصر به پایان رسید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، فدراسیون فوتبال آفریقا در سال ۱۹۵۶ در سودان تاسیس شد. بلافاصله پس از ایجاد این سازمان رقابت‌های قهرمانی در قاره آفریقا برگزار شد. نمی‌توان گفت این اتفاق موفقیتی برای آفریقایی‌ها محسوب می‌شد چون تنها مصر، اتیوپی و سودان در این بازی‌ها حضور داشتند. جام قهرمانی به مصر رسید چون نسبت به دیگر تیم‌های قاره، فوتبال پیشرفته‌ای داشت. مصر پیش از آن در سال ۱۹۳۴ فرصت حضور در جام جهانی را داشت اما نتوانست از سد مجارستان  عبور کند و چهار بر دو مغلوب شد.

نخستین دوره جام ملت‌ها از لحاظ شرکت کننده با موفقیت روبه‌رو نشد اما نخستین گام برای پیشرفت در این قاره بود. در ابتدا تیم‌های شمالی آفریقا  بر این رقابت‌ها حمکرانی می‌کردند اما غنا با دو قهرمانی پیاپی در سال‌های ۱۹۶۰ به این قدرت مطلق پایان داد. پس از آن رقابت جدی بین تیم‌های شمال و جنوب کویر صحرا به وجود آمد. این دو بخش قاره از لحاظ فرهنگی نیز کاملا با یکدیگر فرق داشتند. این رقابت جام ملت‌ها را جذاب‌تر کرد و باعث حضور تیم‌های بیشتری در این بازی‌ها شد. سپس مسابقات به صورت گروهی برگزار شد و از چهار تیم در سال ۹۲ به ۱۲ تیم  و در سال ۹۶ به ۱۶ تیم رسید.

در این شرایط حضور بازیکنان آفریقایی در اروپا بیشتر شد و جام ملت‌های آفریقا در سال‌های اخیر مورد توجه اروپایی‌ها قرار گرفت. تعداد بازیکنان حاضر در اروپا در سال‌های ۵۰ تا ۷۰  خیلی کم بود اما به مرور زمان بیشتر شد. پس از مهاجرت بازیکنانی همچون بن بارک، ریاحی، کیتا و زکی بادو به اسپانیا، اوزه بیو و کولونا به پرتغال، ده‌ها بازیکن از قاره آفریقا به اروپا رفتند. این موضوع برای جام ملت‌ها مشکل ساز شد و به همین خاطر آفریقایی‌ها تصمیم گرفتند مسابقات را در ژانویه برگزار کنند. در این زمان اکثر تیم‌ها در تعطیلات زمستانی به سر می‌بردند و به همین دلیل بازیکنان آفریقایی با مشکلات کمتری روبه‌رو می‌شدند. در اسپانیا تعطیلات وجود نداشت و رقابت‌های جام حذفی برگزار می‌شد و شرکت بازیکنان آفریقایی در جام ملت‌ها روی برخی از تیم‌ها تاثیر می‌گذاشت.

حضور بازیکنان آفریقایی در اروپا باعث جذاب‌تر شدن جام ملت‌ها شد و تلویزیون برای پخش این بازی‌ها اقدام کرد. کنفدراسیون آفریقا از حق پخش بهره زیادی برد. جام ملت‌های آفریقا که در سال ۱۹۵۷ شروع شد اکنون یکی از جذاب‌ترین رقابت‌های جهان فوتبال است. در فرانسه این بازی‌ها بیشتر پیگیری می‌شود چون بازیکنان آفریقایی زیادی در این کشور بازی می‌کنند.

با این حال جام ملت‌ها مشکلاتی را به وجود آورده است. در رقابت‌های سال ۲۰۰۰ دیکتاتور ساحل عاج بازیکنان تیم ملی کشورش را به خاطر ناکامی در صعود از مرحله گروهی در پایگاه نظامی حبس کرد. جام ملت‌های سال ۲۰۱۰ نیز با تراژدی همراه شد. تیم ملی توگو با حمله تروریستی رو به رو و منجر به لغو این بازی‌ها شد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید