اگر کوهنورد هستید، به این نکات توجه کنید

استقبال از ورزش‌های زمستانی به اوج خود رسیده و در این میان مساله ایمنی افراد حاضر در این مراکز اهمیت بیشتری پیدا کرده است، موضوعی که سخنگوی سازمان ْآتش‌نشانی شهر تهران توصیه‌هایی را درباره آن داده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، سید جلال ملکیدراین‌باره گفت:  در شهر تهران تقریباً تفرجگاه‌های شهری در مناطق کوهپایه‌ای و دامنه کوه‌های البرز مرکزی قرار دارد و بسیاری از افراد حتی برای چند ساعت به ارتفاعات رفته و افرادی نیز به‌صورت حرفه ای اقدام به صعودهای چند روزه می کنند که قطعاً این اقدام نیازمند برنامه ریزی مفصل است.

وی با بیان اینکه رفتن به کوهستان درصورت بی احتیاطی می‌تواند حوادث ناراحت کننده‌ای را رقم بزند، گفت: گم شدن یا گرفتار شدن در کوهستان از جمله حوادثی است که در این ایام به دفعات اتفاق می‌افتد.

سخنگوی سازمان ْآتش‌نشانی شهر تهران با بیان اینکه همه ساله با شروع فصل زمستان حوادث کوهستان نیز افزایش پیدا می کند، گفت: متاسفانه بعضی از این حوادث نیز ختم به خیر نمی شود و مواردی بوده که افراد در اثر سقوط از ارتفاع، گرفتار شدن زیر بهمن، سقوط اشیاء و سنگ از ارتفاع، گم شدن در مسیرهای ناشناخته، برخورد با کولاک و جبهه هوای نامناسب جان خود را از دست داده و حتی در بعضی از این موارد مدت ها بعد جنازه منجمد شده آنان پیدا شده است.

ملکی ادامه داد:‌در همین راستا لازم است افراد برای استفاده مطلوب از این مناطق، توصیه های ایمنی را به‌کار بگیرند و البته این توصیه ها برای تمامی افرادی است که به کوهستان عزیمت می کنند.

وی با بیان اینکه هیچگاه نباید تنها به کوه رفت، گفت: در کوه از پرتاب کردن و غلطاندن سنگ پرهیز شود و نباید پیش از توان فیزیکی یا توان فنی و دیگران برنامه ریزی کرد.

سخنگوی سازمان ْآتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران  با بیان اینکه اصول اساسی حمل بار، بخشی از ایمنی در کوهستان است و نباید بیش از توان فیزیکی بار با خود برد، گفت: کوهنوردان همواره در مسیرهای مشخص شده و تائید شده حرکت و از تردد در مسیرهای ناشناخته و بیراهه اجتناب کنند. قبل از سفر نیز برنامه ریزی لازم انجام شود و دقیقا طبق برنامه عمل شود.

وی از کوهنوردان خواست که دوستان و نزدیکان خود را از مسیر انتخاب شده برای کوه پیمایی آگاه کنند تا درصورت تاخیر در بازگشت، دیگران محل و مسیر حرکتشان را بدانند و درصورت تغییر در مسیر، حتماً آنان را از مسیر جدید آگاه کنند.

ملکی با بیان اینکه کوهنوردان باید قبل از تاریک شدن هوا کوه را ترک کرده و پایین بیایند، گفت: همیشه باید وقت اضافی برای اتفاقات پیش بینی نشده در کوه را درنظر گرفت. باید همواره کروکی یا نقشه مسیر را به همراه داشت.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران  با بیان اینکه بی اعتنایی به خطرات کوهستان یک نوع جان باختن برای هیچ است، گفت: کوهنوردان باید توجه داشته باشند که اگر گم شدند در پایین آمدن از کوه عجله نکنند و با مشورت و تفکر، بهترین راه را پیدا کرده و درصورت عدم یافتن راه مناسب، بلافاصله مراتب را به سامانه 125 آتش نشانی و یا اکیپ های امدادی اطلاع دهند و توجه داشته باشند که نباید مکان اعلام شده خود به آتش نشانی را تغییر دهند.

وی خاطرنشان کرد: کوهنوردان باید از  حرکت پراکنده خودداری کنند.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید