هشدار دکتر قراخانلو درباره آینده سلامت جسمانی کشور

رئیس سابق کمیته ملی المپیک درگفتگو با جی پلاس: ورزش ایران از نبود یک برنامه ملی رنج می برد

رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم با هشدار نسبت به آینده سلامت جسمانی کشور گفت: ورزش ایران مسائل حل نشده زیادی دارد و از نبود یک برنامه ملی محوری رنج می برد.

لینک کوتاه کپی شد

دکتر رضا قراخانلو در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام خمینی (س) درباره طرح های پژوهشی پیرامون ورزش جوانان، اظهار کرد: جامعه ما و جوانان به طور خاص، از جنبه های مختلف علاقمند به ورزش هستند. اما این روزها به ورزش از موضع صنعت و ایجاد اشتغال توجه زیادی می شود و ما هم در پژوهشگاه علمی و ورزشی به همین مسائل پرداخته و سعی می کنیم طرح های پژوهشی مفیدی را به ویژه از حیث مشارکت بخش خصوصی و ایجاد اشتغال در این زمینه پی گیری کنیم.

 

** باید فکری به حال سالمندان بیشمار آینده، کرد!

 

وی افزود: مردم ما در حال حاضر نمی دانند در چه وضعی از سلامتی قرار دارند آیا فقر جسمانی دارند یا خیر؟ به همین دلیل ما طرح ملی فعالیت بدنی را هم فعال کرده ایم. همینطور که عنوان می شود مثلا ایرانی ها چه میزان کتاب می خوانند و ... باید این تشخیص ها در زمینه سلامت جسمانی و ورزش کردن هم وجود داشته باشد. ورزش می تواند ارتباط مستقیمی با رفع نیازهای جامعه داشته باشد؛ به طور مثال ما یک دوره تربیت مربیان ورزشی سالمندان را داشتیم چرا که جامعه ما سال به سال دارد به سمت سالمندی پیش می رود و باید فکری کنیم تا سالمندان زیاد دچار بیماری نشوند.

قراخانلو ادامه داد: ورزش کردن در حفظ سلامت مغز بسیار موثر است اما این روزها سکته های مغزی زیاد است. ما "کارگروهی" داریم که روی این مسئله کار می کنند. همینطور برنامه ملی توسعه فناوری های ورزشی هم داریم و با نهاد عالی ریاست جمهوری هم در ارتباط هستیم. این حوزه بسیار وسیع است و بسیاری از تجهیزات را از خارج وارد می کنیم اما شک نکنید که توانایی تولید زیادی از آنها را خودمان در داخل داریم.

** از نبود یک برنامه محوری و ملی در ورزش رنج می بریم

رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی وزارت علوم در ارزیابی اش از تغییرات مدیریتی در وزارت ورزش و جوانان و نتایج آن در آینده ورزش کشور نیز به جی پلاس گفت: ورزش، مسائل زیادی دارد که حل نشده، باقی مانده است. این به نداشتن یک برنامه محوری و ملی باز می گردد که از نبود آن رنج می بریم. تغییرات در دولت ها هم یک امر عادی و طبیعی است. با توجه به نگاه و همسویی دولت و رییس جهور و همینطور مجلس شورای اسلامی در این زمینه، بهتر است به این تغییرات خوشبین باشیم. بسیاری از افراد سیاسی چنین تحلیل می کنند که تغییرات انجام شده برای 4 سال و 8 هشت ماه بوده نه فقط 8 ماه که این امیدوار کننده است. من در برنامه ها و نوع ورود سلطانی فر به وزارت ورزش و جوانان چند نکته دیدم که قابل توجه است. ظاهرا ایشان می خواهد طرح جامع ورزش را اجرا کنند و از تمام ظرفیت های ملی استفاده کنند که از دید بنده بسیار شایسته است.

دیدگاه تان را بنویسید