جی پلاس،

استقلال درست می گوید یا سازمان لیگ!؟

یک سوتفاهم در نحوه تعیین قهرمان در پایان فصل، منجر به ایجاد تنش هایی شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ مصطفی معدنی ثانی: سخنان روز گذشته سهیل مهدی درباره نحوه تعیین قهرمان در پایان فصل منجر به ایجاد حاشیه هایی شده است. در شرایطی که استقلالی ها تا پیش از این گمان می کردند به واسطه تساوی 1-1 در دیداری که قانونی میهمان محسوب می شده اند، دست بالا را دارند، مهدی از لغو امتیاز گل زده در خانه حریف گفت تا نگرانی استقلالی ها بیشتر شود.

پس از صحبت های مهدی بود که استقلالی ها سازمان لیگ را متهم به تغییر قانون کردند. آنها مدعی شدند، سازمان لیگ پیش از این اعلام کرده بود بازی روددرو ملاک است و حالا حرف دیگری می زند.

بخشی از ادعای استقلالی ها درست است. سازمان لیگ پیش از این اعلام کرده بود که در تعیین تیم قهرمان (برای جلوگیری از احتمال تبانی در هفته های پایانی) بازی مستقیم را به جای تفاضل گل ملاک قرار می دهد. اما این بخش از ادعای استقلال که سازمان لیگ قانون را عوض کرده، صحیح نیست. قانون بازی رودررو تغییری نکرده و همچنان در صورت تساوی دو تیم در پایان فصل بازی رودررو قهرمان را مشخص می کند.

تفاوت نسبت به گذشته در نحوه ارزیابی نتایج رودررو است. در گذشته در صورت تساوی در دو دیدار رفت و برگشت، تیمی که در خانه حریف گل بیشتری زده بود، برتر ارزیابی می شد، اما در شرایط فعلی تساوی در دو دیدار رفت و برگشت با هر نتیجه ای، به معنای تساوی در بازی های رودررو خواهد بود و دیگر گل زده در خانه حریف برتری محسوب نمی شود.

این که سهیل مهدی به این نکته اشاره کرد که در صورت تساوی امتیاز پرسپولیس و استقلال، تفاضل گل مورد محاسبه قرار می گیرد، به معنای این نیست که دیگر بازی مستقیم ملاک قرار نمی گیرد. بلکه دلیلش این است که هر دو دربی این فصل مساوی شده و بازی مستقیم نمی تواند حکم به برتری هیچ کدام بدهد از این رو کار به ملاک بعدی یعنی همان تفاضل گل کشیده خواهد شد. کما این که اگر یکی از دو تیم پرسپولیس و استقلال در مجموع دو دربی پیروز می شد، همچنان به لطف برتری در دربی می توانست در پایان فصل (در صورت تساوی امتیازها) قهرمان شود.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید