گزارش جی پلاس

فوتبال ایران در 1402| پابرهنگان در بهشت؛ چمنی ها غرق ناکامی!

در این گزارش به اتفاقات مهم فوتبال ایران در سال 1402 می پردازیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، شبنم روحی: فوتبال ایران در سال 1402 مسابقات مختلفی را در رده ملی و باشگاهی پشت سرگذاشت و تقریبا می توان گفت به جز سومی ارزشمند و مهم ساحلی بازان در جام جهانی،  توفیق دیگری به دست نیامد و همه چیز ناکامی بود و شکست.

در ادامه به تعدادی از اتفاقات مهم فوتبال ایران در سال گذشته می پردازیم:

حذف ایران از جام ملت های آسیا

تیم ملی فوتبال ایران با امید فراوان برای شکستن طلسم پای به قطر گذاشت. در دور گروهی از نظر نتیجه همه چیز مطابق انتظار پیش رفت. سه پیروزی مقابل هنگ کنگ، فلسطین و امارات ایران را به عنوان صدرنشین راهی دور بعد کرد اما در بازی با سوریه بازی ایران گره خورد و با اخراج طارمی و کشیده شدن بازی به وقت اضافه و پنالتی کار برای شاگردان قلعه نویی سخت شد. به هرشکل با درخشش بیرانوند ایران به دور بعد رسید و حریف ژاپن شد. در یک چهارم نهایی ایران بازی قابل قبولی مقابل شاگردان موریاسو و با تک گل ثانبه های پایانی جهانبخش که با پنالتی به دست آمده از سوی کنعانی زادگان کسب شد، 2 بر 1 ژاپن را شکست داد و به نیمه نهایی رسید.

با برد مقابل ژاپن همه ایران را شانس اصلی قهرمانی دانستند اما در نهایت همه چیز همان گونه شد که در نیم قرن اخیر بود. بازی با میزبان با گل زودهنگام سردار آزمون همراه شد اما قطر توانست بازی را 3 بر 2 به سود خود به پایان برساند و ایران را به خانه بفرستد! 

با وجود اینکه برد ژاپن انگیزه و امید زیادی به ملی پوشان و حتی مردم داد تا ناکامی عدم صعود به فینال و قهرمانی در جام ملت ها به پایان رسد اما اینگونه نشد و یکی از پرامید ترین تیم ها و به قول خود بازیکنان نسل طلایی از کسب افتخار بازبماند.

کامبک روایی نوجوانان مقابل غول فوتبال دنیا و در نهایت خداحافظی از جام!

تیم ملی نوجوانان ایران با هدایت حسین عبدی، جام جهانی را با یک نتیجه خیره کننده آغاز کرد. ایران در بازی اول در حالی که مقابل برزیل پرافتخارترین تیم جهانی 2 بر 0 عقب بود اما در نهایت توانست در یک کامبک به یادماندنی 3 بر 2 به پیروزی برسد و یک برد جذاب و تاریخی را کسب کند. در بازی دوم نیز ایران مقابل انگلیس یکی از شانس های قهرمانی با 1 گل پیش افتاد اما این بار نوبت کامبک خورد ایران بود که در نهایت منجر به شکست 2 بر 1 شاگردان عبدی شد. ایران در بازی سوم 5 بر 0 نیوکالدونیا را شکست داد و به عنوان تیم سوم راهی دور بعد شد.  در یک هشتم نهایی مراکش حریف ایران بود و در این بازی هم تیم ملی از حریف پیش افتاد اما در لحظات پایانی گل تساوی را خورد و در نهایت با نتیجه 4 بر 1 در ضربات پنالتی باخت و حذف شد.

فوتبال ساحلی سوم جهان

بازهم ساحلی بازان فوتبال ایران را از ناکامی محض نجات دادند و در حالی که شایسته حضور در فینال و حتی قهرمانی بودند اما در نهایت به عنوان سومی بسنده کردند. شاگردان علی نادری در بازی اول اسپانیا را در یک بازی هیجان انگیز که در بیشتر دقایق بازی عقب بودند شکست داد. این بازی با تساوی پرگل 6-6 به پایان رسید و در ضربات پنالتی ایران 3 بر 1 پیروز شد. در دومین گام آرژانتین قربانی شد و ایران 6 بر 3 پیروز شد. در بازی پایانی صدرنشینی تاهیتی مقابل ایران قرار گرفت و در نهایت سومین پیروزی با نتیجه 5 بر 2 نصیب ایران شد. 

در یک چهارم نهایی امارات حریف ایران بود که با شکست 2 بر 1 مقابل ملی پوشان، میزبان از جام کنار رفت. در نیمه نهایی در حالی که ایران یک بازی شجاعانه و برتر مقابل برزیل ارائه داد اما در نهایت 3 بر 2 به پرافتخارترین تیم جهان یعنی برزیل باخت و از رسیدن به فینال بازماند.

در بازی رده بندی هم ایران با نتیجه 6 بر 1 بلاروس را از پیش رو برداشت و برای دومین بار رده سوم دنیا را کسب کرد. 

سومی فوتبال ساحلی ایران را می توان تنها موفقیت و افتخار بزرگ این فدراسیون در سال 1402 دانست.

حذف استقلال؛ ناکامی پرسپولیس، نساجی و سپاهان

در رده باشگاهی ایران به معنای واقعی هیچ توفیقی نداشت و فقط ناکامی بود و شکست. در اولین اتفاق سال استقلال از لیگ قهرمانان آسیا حذف شد و توانست مجوز حرفه ای را بگیرد. حذف استقلال که با قهرمانی بدون شکست سهمیه آسیا را گرفته بود شوک بزرگی به این تیم داد و تقریبا می توان گفت تمام فعالیت های این تیم حتی در نقل و انتقالات و لیگ برتر بیست و سوم را تحت تاثیر قرار داد. در نهایت هم مشخص نشد مقصر این اتفاق که بوده و هیچ کسی حاضر به پاسخگویی نشد!

در ادامه سپاهان، نساجی و پرسپولیس رقابت خود را در لیگ قهرمانان آسیا آغاز کردند اما به جز سپاهان هیچ تیمی موفق به صعود از گروه نشد تا دومین ناکامی فوتبال ایران در این دوره از رقابت ها ثبت شود. سپاهان نیز که به دور حذفی رسید به الهلال قدرتمند رسید و هردو بازی در اصفهان و ریاض با نتیجه 3 بر 1 باخت و حذف شد.

دوگانه پرسپولیس

شاگردان یحیی گل محمدی در تیم پرسپولیس یک دوگانه دیگر را به نام خود ثبت کردند. آن ها جام حذفی و لیگ برتر را با شکست استقلال رقیب دیرینه خود به دست آوردند. در فینال جام حذفی با گلی که امید عالیشاه در وقت های اضافه زد 2 بر 1 شاگردان ساپینتو را شکست داد و قهرمان شد. 

رفتارهای ریکاردو ساپینتو در آخرین لحظات این بازی یکی از عجیب ترین صحنه های ممکن در فوتبال ایران بود.

درگیری نکونام و استقلال

حجت کریمی توانست مجوز فعالیت جواد نکونام را کسب کند و او به عنوان سرمربی به استقلال برگشت. هواداران این تیم امید زیادی داشتند تا با حضور نکونام بتوانند بازهم طعم قهرمانی را بچشند. با این حال قبل از آغاز لیگ مشکلات استقلال شروع شد چرا که با تغییر در جایگاه مدیریت و آمدن علی خطیر به جای کریمی اختلاف نظرهای بین او و نکونام شروع شد. در نقل و انتقالات خطیر، مهره های موردنظر نکونام را به استقلال نیاورد چرا که در نظر داشت سقف قرارداد را رعایت کند. با گذشت یک سوم فصل اما هنوز خطیر و نکونام به توافق نظر نرسیدند و همچنان با یکدیگر مشکل دارند. نکونام همچنان از نیش و کنایه به مدیریت دست برنمی دارد و باشگاه نیز به طرق مختلف به خصوص بیانیه ها سعی می کند به سرمربی تیمش کنایه بزند.

بیرانوند؛ سناریوی طنز نقل و انتقالات!

یکی از حواشی مهم نقل و انتقالات لیگ بیست و سوم پیشنهاد استقلال به علیرضا بیرانوند بود. بسیاری این پیشنهاد را دلیلی برای بازارگرمی می دانستند و معتقد بودند این انتقال هیچ گاه رخ نخواهد داد. هرچه بود بسیاری از پیشکسوتان و هواداران و حتی نکونام درگیری باشگاه برای پیشنهاد به بیرانوند را عامل مهمی برای جاماندن استقلال از نقل و انتقالات دانستند.

استادیوم آزادی

سال 1402 نیز به پایان رسید اما پروژه بازسازی چند سکوی ورزشگاه آزادی به پایان نرسید! مسئولان هنوز هیچ زمانی برای پایان این روند اعلام نکردند. هنوز نمای زشت خرابه ها و صندلی های تکمیل نشده این ورزشگاه چنان توی ذوق می زند که کم تر کسی می تواند به راحتی از آن چشم پوشی کند. بلکه همه منتظرند تا ببینند بالاخره چه زمانی قرار است این ورزشگاه که میزبان اکثر بازی های مهم باشگاهی و ملی فوتبال ایران است، مطابق با استانداردهای روز دنیا نوسازی شود؛ اتفاقی که بعید است خیلی زود رخ دهد و باید از حالا منتظر بود تا مانند سایر پروژه های عمرانی ورزش ایران، پس از سالیان سال به سرانجام برسد!

دیدگاه تان را بنویسید