جی پلاس؛

هکتور کوپر و رویای جبران آن شکست ها این بار در آسیا

تیم ملی فوتبال سوریه مربی بزرگی را روی نیمکت خود دارد که در دوران مربی گری خود همواره نتایج قابل توجهی با تیم های نه چندان مدعی کسب کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ عرفان حاج بابایی؛ سوریه در حالی پا به هجدهمین دوره جام ملت های آسیا گذاشته که یک مربی بزرگ به نام هکتور کوپر، نیمکت سرمربیگری این تیم را در اختیار دارد. مردی که با کوله باری از تجربه و کارنامه ای جذاب و هیجان انگیز که انگار عادت دارد تیم های نه چندان مطرح را به قدرت هایی قابل اعتنا و قابل احترام تبدیل کند.

همه هکتور کوپر را در فوتبال اروپا با دو تیم به خاطر می آورند؛ والنسیا و اینتر. در روزگاری که والنسیا هنوز افت نکرده بود و یکی از تیم های مطرح فوتبال اسپانیا به شمار می آمد، کوپر دست به کار بزرگی زد و برای دو سال پیاپی(2000 و 2001) بالاتر از بسیاری از مدعیان نام آشنای آن زمان فوتبال اروپا، تیمش را راهی فینال لیگ قهرمانان کرد اما در هر دو سال، مغلوب غول هایی به نام رئال مادرید و بایرن مونیخ شد. 

او که انگار راه بالا آمدن در لیگ قهرمانان را یاد گرفته بود، با اینترمیلان هم مسیری مشابه والنسیا را طی کرد با این تفاوت که این بار در نیمه نهایی فصل 2002-2003 بخاطر قانون گل زده در خانه حریف مقابل میلان افسانه ای آن سال ناکام ماند و به فینال تمام ایتالیایی در اولدترافورد مقابل یوونتوس نرسید.

کوپر هر چند که این فرصت های تاریخی برای قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را از دست داد، اما همیشه نامش به عنوان مربی ای سازنده در خاطره ها ماند. او بعدها چنین تجربیاتی را با مصر و ازبکستان هم پشت سر گذاشت. به عنوان مثال، مصر را پس از این که از 1990 رنگ جام جهانی را ندیده بود، در 2018 راهی این رقابت ها کرد و با ازبکستان هم در جام ملت های 2019 صرفا به حکم ضربات پنالتی مغلوب استرالیای قدرتمند شد. 

کوپر حالا یک بار دیگر و در یک تورنمنت دیگر حضور دارد. او همچنان در آسیاست اما این بار از آسیای مرکزی، راهی خاورمیانه شده و با سوریه توانسته در جمع 16 تیم برتر قاره قرار گیرد. او که استاد تیم ساختن است، حالا سوریه را هم به سبک خود ساخته. تیمی جسور و جنگنده که عملکرد منظمش در خط دفاع در دور گروهی، تحسین همه را برانگیخت.

آن ها در سه بازی خود در دور گروهی، فقط یک گل آن هم از استرالیا خوردند و حالا در یک هشتم نهایی باید به مصاف یکی از برترین تیم های آسیا از حیث خط حمله یعنی ایران بروند. این بازی، یک آزمون بزرگ برای هکتور کوپر هم به شمار می رود. بی شک ساختاری که او در سوریه به لطف بازیکنان دونده و پرتلاشش درست کرده، مقابل ایران محکی جدی خواهد خورد و او اگر از این میدان، سربلند بیرون بیاید، نشان خواهد داد که این هکتور کوپر دیگر برای شکست خوردن مقابل بزرگان نیامده بلکه آمده تا همه آن ناکامی های پیشین را احتمالا در یکی از آخرین تورنمنت هایی که در آن حاضر است، تسویه کند.

دیدگاه تان را بنویسید