جی پلاس

پرسپولیس- استقلال اپیزود 102؛ دربی‌بازهای دربی‌نباز!

تیم های استقلال و پرسپولیس عصر امروز صد و دومین تقابل خود را برگزار می کنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ فوتبال ایران یک بار دیگر به دو رنگ تقسیم شده است. دو رنگ هویت بخش که هر کس حتی اگر فوتبالی هم نباشد، بالاخره به طریقی خود را متصل به یکی از این دو طیف می داند. طیفی که یک سرش آبی و سر دیگرش قرمز است و حالا قرار است عصر پنج شنبه فوتبال دوستان را در اختیار خود بگیرد. عصر پنج شنبه ای که احتمالا در سردترین روزهای پاییز، شاهد داغ ترین دقایق خود در مستطیل سبز، روی سکوهای آزادی و در منازل میلیون ها ایرانی خواهد بود.

جدولی با غیرمنتظره ترین ترکیب ممکن

هیچکس فکر نمی کرد چند ماه پس از آغاز لیگ برتر، این استقلال باشد که صدر جدول را در اختیار دارد؛ تیمی که فصل را با انواع بحران های مختلف آغاز کرده بود حتی مدیرعاملش خطاب به سرمربی تیم گفته بود رتبه چهاردهم برای ما کافی است! روحیه جواد نکونام در کنار تلاش تیمی که به نسبت فصل قبلش چندان تقویت نشد، کاری کرد که آبی پوشان پس از گذشت 11 بازی، با 24 امتیاز در صدر جدول باشند و حالا فرصت دارند تا با برتری مقابل رقیب دیرینه در تقابلی معوقه، فاصله را با سایر مدعیان بیشتر کنند. در سوی دیگر، پرسپولیس که این فصل به نظر می آید هنوز موتورش روشن نشده، در شرایطی پا به شهرآورد می گذارد که این تیم هم مثل رقیب، به چیزی جز برد در این بازی فکر نمی کند. قرمزها حالا با 10 بازی و 20 امتیاز در جدول چهارم هستند و هیچ چیز جز پیروزی مقابل استقلال، نمی تواند جبران کننده نتایج نه چندان خوب آن ها در بازی های اخیر لیگ و البته حذف از لیگ قهرمانان آسیا باشد.

دربی 101 علیرضا بیرانوند

دربی با طعم VAR

غیرمنتظره ترین اتفاق بازی عصر پنجشنبه، وجود VAR در بازی دربی است. احتمالا هیچکس تصورش را نمی کرد که فدراسیون فوتبال بتواند در دقیقه 90 مجوز استفاده از سیستم موجود کمک داور ویدیویی در ایران را برای تک بازی بگیرد اما درنهایت این اتفاق افتاد تا فارغ از استدلال های موافق و مخالف این مسئله، وجود VAR در دربی، این بازی را به یک دیدار خاص تبدیل کند. بازی ای که برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران قرار است به کمک این سیستم مورد قضاوت قرار بگیرد و باید دید موعود بنیادی فر به همراه همکاران ایرانی و عراقی اش چگونه از پس این آزمون حساس و البته جذاب برخواهد آمد.

VAR

پرسپولیس و این برگ برنده تاریخی

سال ها استقلال دست بالاتر را در آمار بردهای دربی داشت. اختلاف هم در این آمار به حدی بود که خیال استقلالی ها را از این مسئله راحت می کرد اما نتایج ضعیف آبی ها طی سالیان اخیر در دربی پایخت، باعث شد تا پرسپولیس آمار منفی و ضعیف خود را به مرور جبران کند و به لطف دو برد پیاپی در دو مصاف اخیر، حالا این پرسپولیس است که با 27 برد، بالاتر از استقلال با 26 برد، بیشترین پیروزی در تاریخ دربی ها را از آن خود کرده و احتمالا همین آمار، اعتماد به نفس شاگردان یحیی گل محمدی را افزایش خواهد داد.

دربی 101 امید عالیشاه

دربی بازهای دربی نباز

جواد نکونام اولین بار است که طعم حضور در دربی را در قامت سرمربی می چشد و از این جهت این یک بازی خاص برای او محسوب می شود. با این حال نکونام در دوران بازی برای استقلال، سه بار دربی را تجربه کرده که از قضا هر سه بازی با نتیجه تساوی 0-0 خاتمه یافته تا نکو به عنوان بازیکنی «دربی‌نباز» شناخته شود. استقلال این فصل هم تاکنون فقط در یک بازی و آن هم مقابل سپاهان نتیجه را واگذار کرده تا همین مسئله نشان دهد که استقلالی ها رابطه خوبی با باختن در این فصل ندارند. از طرفی دیگر، یحیی گل محمدی هم مربی ای بوده که طی سالیان اخیر، نتایج بسیار خوبی در دربی پایتخت در قامت سرمربی قرمزها گرفته. گل محمدی سابقه نشستن روی نیمکت پرسپولیس برابر استقلال را در ۱۱ دربی دارد که در طول ۹۰ دقیقه تاکنون شکستی را برابر این تیم تجربه نکرده و آمار ۳ پیروزی و ۸ تساوی را به دست آورده است. این آمارها نشان می دهد که دربی امروز، دربی کسانی است که خیلی خوب قواعد این بازی را بلدند و به این راحتی ها قرار نیست به حریف باج بدهند و بازی را واگذار کنند.

نکونام گل محمدی نکونام

چهره خاص دربی؛ مهدی هاشمی نسب

سال ها بود که دربی تهران از چهره های خاص  و جنجالی که همه مشتاق دیدارشان در چنین بازی باشند، خالی شده بود. با حضور مهدی هاشمی نسب اما حالا داستان قرار است به گونه دیگری رقم بخورد. مردی که روزگاری چهره محبوب سکوهای سرخ بود و 4 گل برای پرسپولیسی ها در دربی به ثمر رسانده بود، به ناگهان راهی اردوگاه رقیب شد تا عشق قرمزها به نفرت بدل شود و در عوض، برای استقلالی ها به چهره ای دوست داشتنی و محبوب تبدیل شود. طی این سال ها رابطه هاشمی نسب با هواداران پرسپولیس اصلا رابطه دوستانه ای نبوده و احتمالا حضور او در دربی فردا در کنار جواد نکونام روی نیمکت استقلال، می تواند چشم ها و حواس های زیادی را به خود مشغول کند. تشویق شدن ها از سوی هواداران استقلال، واکنش های احتمالا منفی از سوی هواداران پرسپولیس و از همه آن ها مهم تر، واکنش مرد جنجالی فوتبال ایران در قبال اتفاقات درون زمین و نحوه تعامل با نیمکت طرف مقابل که روزی با اعضای آن در یک تیم بازی می کرده و سایر حواشی داستان ها، احتمالا می تواند مهدی هاشمی نسب را فارغ از اتفاقات درون زمین، به مرد شماره یک دربی شماره 102 تبدیل کند.

مهدی هاشمی نسب 1

دیدگاه تان را بنویسید