جی پلاس

فوتبالیست هایی که در فصل جاری رباط صلیبی پاره کردند

بازیکنان برجسته ای در فصل ۲۴-۲۰۲۳ از رباط صلیبی آسیب دیدند و ماه ها از میادین دور خواهند ماند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: آسیب دیدگی رباط صلیبی به یک معضل بزرگ برای جهان فوتبال تبدیل شده است. از شروع فصل جدید هر ماه چند بازیکن برجسته به دلیل پارگی رباط ادامه فصل را از دست دادند. نبود آن ها ضربه سختی به تیم ها وارد کرده است. برخی از باشگاه ها مجبور شدند با بازیکن جدیدی قرارداد امضا کنند تا جای خالی بازیکن آسیب دیده پر شود. البته برخی از بازیکنان با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که دارند قابل جایگزین نیستند. 

دروازه‌بان ها بیش از دیگر بازیکنان آسیب پذیر تر هستند. در شروع فصل این اتفاق برای تیبو کورتوا، یکی از بهترین دروازه‌بان های دنیا رخ داد. او در تمرینات رئال مادرید دچار آسیب دیدگی شد و با چشمان گریان تمرین را ترک کرد. دروازه‌بان بلژیکی برای شش ماه از میادین دور می ماند و به همین خاطر سفیدپوشان با کپا آریسابالاگا قرارداد امضا کردند. کورتوا احتمالا در بهار بتواند رئال مادرید را در بازی های حذفی لیگ قهرمانان اروپا همراهی کند. 

سه روز بعد از مصدومیت کورتوا، ادر میلیتائو دیگر بازیکن رئال مادرید رباطش آسیب دید. مدافع برزیلی در هفته نخست لالیگا برابر اتلتیک بیلبائو مصدوم شد. انتظار می رود او در اولین ماه های سال ۲۰۲۴ به میادین برگردد. یوئل روکا، بازیکن ۱۸ ساله جیرونا هم در این زمان رباط صلیبی پاره کرد. داوید سیلوا دیگر بازیکن لالیگا بود که رباط صلیبی اش آسیب دید. هافبک ۳۷ ساله با وجود اینکه یک سال از قراردادش با رئال سوسیداد باقی مانده بود ترجیح داد به خاطر این آسیب دیدگی که در پیش فصل ایجاد شده بود از فوتبال خداحافظی کند. 

مصدومیت بازیکنان

مائورو آرامباری، بازیکن ختافه در ماه اکتبر رباط صلیبی پاره کرد. او که تقریبا تمام فصل گذشته را به دلیل آسیب دیدگی زانو از دست داده بود در این فصل هم بدشانسی آورد و هشت ماه از میادین دور خواهد بود. الکساندر سدلار (مدافع صرب) پس از گلزنی برای آلاوس که منجر به پیروزی تیمش شد رباط صلیبی اش پاره شد و تا پایان فصل بازی نخواهد کرد. چند روز بعد یرمی پینو از این آسیب دیدگی رنج برد. بازیکن آینده دار اسپانیایی در تمرینات ویارئال رباط پای چپش پاره شد. او به احتمال فراوان یورو ۲۰۲۴ را نیز از دست خواهد داد. 

در لیگ برتر انگلیس در کمتر از یک ماه چهار بازیکن رباط صلیبی پاره کردند. تایرون مینگز و امیلیانو بوئندیا دو بازیکن استون ویلا در همان شروع فصل آسیب دیدند. بوئندیا در آخرین تمرین تیمش پیش از آغاز لیگ مصدوم شد و زیر تیغ جراحی رفت. مهاجم آرژانتینی ممکن است حضور در کوپا آمه‌ریکا ۲۰۲۴ را از دست بدهد. بدبیاری های اونای امری ادامه پیدا کرد و این بار رباط صلیبی مینگز پاره شد. این اتفاق در اولین بازی فصل استون ویلا تنها پس از گذشت ۳۱ دقیقه افتاد. دوران نقاهت مدافع انگلیسی تا پایان فصل طول خواهد کشید. 

یورین تیمبر یک هفته پس از بازی خوبش برابر منچسترسیتی در جام خیریه و کسب عنوان قهرمانی به بدترین شکل ممکن لیگ برتر را شروع کرد و رباط صلیبی اش پاره شد. مدافع هلندی احتمالا یورو ۲۰۲۴ را از دست بدهد. وسلی فوفانا که تقریبا تمام فصل ۲۲-۲۰۲۱ را به دلیل شکستگی نازک نی از دست داده بود در پیش فصل ۲۴-۲۰۲۳ رباط پاره کرد تا بدشانسی هایش ادامه داشته باشد. چلسی تا پایان فصل نمی تواند از مدافع فرانسوی اش بهره ببرد. ایوان پریسیچ در ماه سپتامبر در تمرینات تاتنهام رباط صلیبی پاره کرد و برای ماه ها از میادین دور خواهد ماند.

مصدومیت بازیکنان در لیگ فرانسه بریل امبولو رباط صلیبی اش آسیب دید. مهاجم سوییسی موناکو هم مانند اغلب بازیکنانی که رباط پاره کردند در تمرینات مصدوم شد و این اتفاق قبل از شروع فصل رخ داد. موناکو یکی از مهره های کلیدی خود را از دست داد. او در فصل گذشته ۱۴ گل برای تیمش به ثمر رسانده بود و اکنون هشت ماه از میادین دور خواهد ماند. فشار بی اندازه روی بازیکنان موجب شده است این نوع مصدومیت بیش از قبل دیده شود. سازمان لیگ ها، یوفا و فیفا مدام در حال اضافه کردن تورنمنت های جدید هستند که باعث افزایش تعداد بازی ها شده است. 

بازی های ملی سال هاست به یکی از مشکلات بزرگ برای باشگاه ها تبدیل شده است. بازیکنان پس از انجام بازی های باشگاهی بلافاصله به اردوی تیم ملی می پیوندند و در کمتر از یک هفته در دو بازی به میدان می روند. در دو فیفا دی گذشته سه بازیکن رباط صلیبی پاره کردند. نیمار، ستاره برزیلی الهلال در دیدار برابر اروگوئه در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ در دقایق پایانی نیمه اول آسیب دید و زیر تیغ جراحی رفت. او احتمالا در کوپا آمه ریکا ۲۰۲۴ حضور نخواهد داشت. مرتضی پور علی گنجی نیز در دیدار ایران و قطر در تورنمنت چهارجانبه مصدوم شد و جام ملت های آسیا را از دست داد. 

گاوی آخرین بازیکنی بود که در فیفا دی رباط صلیبی پاره کرد. هافبک جوان اسپانیایی در نیمه نخست دیدار برابر گرجستان در انتخابی یورو ۲۰۲۴ ناگهان از زانو آسیب دید و ساعاتی بعد باشگاه بارسلونا اعلام کرد تا پایان فصل نمی تواند از حضور ستاره جوانش بهره ببرد. گاوی شانس حضور در یورو ۲۰۲۴ و بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس را از دست داد. چند بازیکن دیگر نیز در فیفا دی نوامبر آسیب دیدند. درست است که فیفا به باشگاه ها غرامت می دهد اما آن پول هرگز نمی تواند جای خالی بازیکن آسیب دیده را پر کند. 

مصدومیت بازیکنان

بازیکنان در برهه های مختلف از تقویم فشرده و تعدد بازی ها گله کردند. رافائل واران در شروع فصل از فدراسیون های ملی و بین المللی فوتبال انتقاد و اعلام کرد این تعداد بازی برای سلامت جسمانی و روحی بازیکنان خطرناک است. ژول کونده، مدافع بارسلونا هفته گذشته گفت: "تعدد بازی ها به تعداد بازیکنان آسیب دیده اضافه خواهد کرد. هر بار فشردگی بازی ها بیشتر می شود مصدومیت بیشتر می شود." یوفا و فیفا نسبت به این انتقادات بی توجه هستند و درآمدزایی برای آنان اولویت دارد تا سلامتی بازیکنان. 

آخرین آسیب دیدگی برای فلیکس بریش اتفاق افتاد. پارگی رباط صلیبی به دنیای داوری نیز وارد شد. داور آلمانی که قضاوت دیدار فرانکفورت و اشتوتگارت را بر عهده داشت در دقیقه ۳۲ دچار مصدومیت شد اما تا پایان نیمه نخست به قضاوتش ادامه داد. در بین دو نیمه به توصیه پزشکان دیگر ادامه نداد. سیصد چهل و چهارمین حضور بریش در بوندسلیگا که با رکورد ولفگانگ اشتارک برابر می کرد پایان خوبی نداشت و او مدت ها از دنیای داوری دور خواهد ماند. 

دیدگاه تان را بنویسید