جی پلاس؛

استقلال-تراکتور؛ داغ و حساس مثل دربی

تیم های استقلال و تراکتور همیشه بازی هایی داغ و مهیج را در ورزشگاه آزادی برگزار کرده اند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ در این سال های اخیر، پرسپولیس تنها تیم قرمزپوش دردسرساز برای آبی های پایتخت نبوده. در کنار جدال سنتی استقلال و پرسپولیس در دربی تهران، استقلال با یک تیم قرمزپوش دیگر هم همیشه رقابتی حساس و سرنوشت ساز داشته. قرمزی که تراکتور نام دارد و اهل تبریز است اما دیدارهایش با استقلال از لحاظ حساسیت و جذابیت، دست کمی از دربی ندارد.

از سالی که تراکتور مجددا به لیگ برتر برگشت، بازی های آن ها مقابل استقلال همیشه به نبردی مهیج و تماشایی بدل شده و شاید اصلی ترین دلیل آن در کنار قدرت همیشگی دو تیم، استقبال گرم و پرشور هواداران از این بازی بوده. همیشه تقابل استقلال و تراکتور در ورزشگاه آزادی کاری می کرده تا سکوها به تصرف هواداران دربیاید و از دل چنین حضوری همیشه رقابتی گرم شکل می گرفته. روز شنبه هم قرار است یک بار دیگر این رقابت در ورزشگاه آزادی تکرار شود.

حالا و به بهانه رقابت عصر شنبه دو تیم در چارچوب هفته دهم رقابت های لیگ و در شرایطی که روز و ساعت برگزاری بازی احتمالا این اجازه را به تماشاگران نخواهد داد تا مثل همیشه حضوری پررنگ در استادیوم داشته باشند، مروری داشته ایم بر پنج جدال داغ و به یاد ماندنی دو تیم در ورزشگاه آزادی که همیشه در ذهن هواداران دو تیم پررنگ خواهد بود.

1) استقلال 2-2 تراکتور؛ 25 دی 1388

تراکتور بعد از سال ها، بازگشت به لیگ را تجربه کرده بود و برای هواداران این تیم، هیچ چیزی هیجان انگیز تر از تقابل با استقلال در ورزشگاه آزادی وجود نداشت. آن ها در بازی رفت در تبریز، تمام ورزشگاه یادگار امام را به رنگ قرمز درآورده بودند و در بازی برگشت در زمستان 88 مقابل استقلال در ورزشگاه آزادی هم با حضور پرشور خود، کاری کردند تا استقلالی ها در خانه اصلا روی سکوها برتری نداشته باشند گویی که همانند روز دربی، ورزشگاه آزادی میان تماشاگران آبی و قرمز تقسیم شده است. در این روز خاص و جذاب ورزشگاه آزادی و در شرایطی که همه از چنین حضور طرفداران تراکتور متعجب شده بودند، دو تیم به تساوی 2-2 دست یافتند. فرهاد مجیدی و حنیف عمران زاده برای تیم صمد مرفاوی گل زدند و مهرداد پولادی و مصطفی اکرامی هم دو گل قرمزها را وارد دروازه وحید طالب لو در آن دیدار کردند. 

استقلال تراکتور 1388

2) استقلال 2-3 تراکتور؛ 18 شهریور 1390

این بازی بی شک یکی از خاص ترین تقابل های تاریخ استقلال و تراکتور است. چند ماه پس از درگذشت تلخ ناصر حجازی، استقلالی هایی که داغدار مرگ اسطوره شان بودند، پشت چهره هایی نظیر پرویز مظلومی و فرهاد مجیدی صف کشیده بودند و آن ها را به عنوان یاران نزدیک حجازی می شناختند و از طرفی دیگر، در خصمانه ترین حالت ممکن نسبت به امیر قلعه نویی به سر می بردند. جو ضد قلعه نویی در آن زمان به شدت در بین استقلالی ها داغ بود و همین باعث شد تا ژنرال پر ستاره آبی ها پس از سپاهان اصفهان، راه تبریز را در پیش بگیرد و هدایت تراکتور را عهده دار شود. تیم کهکشانی پرویز مظلومی هم که هدفی جز قهرمانی در لیگ برتر نداشت، لیگ آن سال را چنان خوب شروع کرده بود که هیچ تیمی نتوانسته بود آن ها را شکست دهد. قرعه این کار سخت و بزرگ اما به نام امیر قلعه نویی خورد. در یکی از ملتهب ترین و البته پرتماشاگرترین بازی های تاریخ استقلال و تراکتور، در روزی که استقلالی های سابق نظیر امیرحسین صادقی و سیاوش اکبرپور به همراه قلعه نویی با لباس قرمز به ورزشگاه آزادی برگشته بودند و مورد عتاب شدید هواداران استقلال قرار گرفتند، تراکتور روی سه سانتر، توانست سه گل به استقلال پر ستاره مظلومی بزند تا گل های مجیدی و جباری نتواند آبی ها را از این شکست حیثیتی در خانه نجات دهد. 

استقلال تراکتور 1390

3) استقلال 1-0 تراکتور؛ 18 اسفند 1391

حدود یک سال پس از آن برد تاریخی تراکتور مقابل استقلال در ورزشگاه آزادی، شرایط به گونه ای رقم خورد که امیر قلعه نویی به استقلال برگردد و تیمی در قامت قهرمانی آسیا برای آبی ها بسازد. تیمی پر ستاره و پر از بازیکنان بزرگ که به لطف همان ها توانست در فصل 91-92 عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد. یکی از آن بازیکنان بزرگ در ترکیب آن فصل استقلال جواد نکونام بود. بازیکنی که امروز سرمربی آبی هاست و به شدت هم در بین هواداران این تیم محبوب است. نکونام که امروز روی نیمکت استقلال برای شکست تراکتور تلاش خواهد کرد، 11 سال پیش توانست تک گل برتری استقلال مقابل قرمزهای تبریز را در دیداری حساس و سرنوشت ساز به ثمر برساند. این گل نکونام نقش به سزایی در قهرمانی استقلال در پایان فصل داشت.

استقلال تراکتور جواد نکونام 1391

4) استقلال 2-3 تراکتور؛ 19 اردیبهشت 1395

تاریخ در این بازی یک بار دیگر مو به مو برای استقلال و تراکتور تکرار شد. دوباره پرویز مظلومی و امیر قلعه نویی روی نیمکت دو تیم و دوباره همان تنش ها و جدل های همیشگی. فرهاد مجیدی این بار روی سکوها به عنوان تماشاگر نظاره گر بازی بود و رهبری استقلالی ها در زمین بر عهده سیدمهدی رحمتی بود. کسی که در آن مقطع و به دلیل جدایی اش از استقلال در زمان حضور قلعه نویی روی نیمکت آبی ها، بیشترین زاویه ممکن را با او داشت و همین مسئله باعث شد تا آن بازی به جنگ شخصی رحمتی و قلعه نویی بدل شود آن هم در شرایطی که استقلال در هفته ماقبل آخری لیگ رو در روی تراکتور قرار گرفته بود و برای قهرمانی به سه امتیاز آن بازی حساس احتیاج داشت. آزادی طبق معمول پر بود اما باز هم استقلال مقابل تراکتور ناکام بود. در روزی که استقلال باید می برد تا در کورس قهرمانی می ماند، تراکتور با گل های نورافکن(گل به خودی)، سروش رفیعی و نانگ در مقابل دو گل امین حاج محمدی و سجاد شهباززاده استقلال را شکست داد تا مظلومی یک بار دیگر مقابل قلعه نویی ناکام بماند.

استقلال تراکتور 1395

5) استقلال 7-1 تراکتور؛ 28 اردیبهشت 1402

احتمالا هیچکس فکرش را نمی کرد که یکی از کم اهمیت ترین بازی های دو تیم، به یکی از ماندگارترین بازی های آنان تبدیل شود. در آخرین روز فصل قبل لیگ برتر و در شرایطی که استقلال و تراکتور هیچ شانسی برای هیچ صعود و ارتقایی در جدول نداشتند و تماشاگران دو تیم هم طبعا انگیزه زیادی برای حضور در ورزشگاه نداشتند، استقلال توانست نتیجه ای عجیب را رقم بزند. تیم ریکاردو ساپینتو که یکی از هجومی ترین تیم های تاریخ استقلال بود، توانست با زدن 7 گل به دروازه تراکتور یخ ورزشگاه آزادی را آب کند و پایانی تلخ را برای تیم پاکو خمس در لیگ رقم بزند. خمسی که امروز یک بار دیگر و احتمالا به قصد جبران این شکست به ورزشگاه آزادی بر می گردد و طبعا دوست ندارد باختی دیگر مقابل استقلال در تهران به نامش ثبت شود.

استقلال تراکتور مهدی قایدی

دیدگاه تان را بنویسید