جی پلاس

جنجال‌های جهان ورزش| اخراجی‌های رقابت‌های اروپایی

برخی تیم ها به دلیل تخلف و تبانی از شرکت در رقابت های اروپایی برای چند سال محروم شدند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: یوفا مانند تمام سازمان های دیگر ورزشی قوانینی دارد که هر باشگاهی از آن تبعیت نکند و تخلف کند با جریمه و محرومیت روبرو می شود. تیم های بزرگی به دلیل برملا شدن تبانی و تقلب هایشان از رقابت های اروپایی اخراج شدند. فرجام خواهی برخی از تیم ها توسط دادگاه عالی ورزش پذیرفته شد و محرومیتشان کاهش یافت اما جریمه اغلب باشگاه ها بدون تغییر ماند. 

اسکندربو کورچه 

یوفا تیم اسکندربو کورچه، قهرمان هشت دوره لیگ آلبانی را برای  ۱۰ سال از شرکت در رقابت های اروپایی محروم کرد. این باشگاه به دلیل تبانی در بیش از ۵۰ بازی (لیگ، رقابت های اروپایی و بازی های دوستانه) با چنین محرومیت سنگینی روبرو شد. کمیته انضباطی یوفا اعلام کرد که تاکنون هیچ تیمی در دنیای فوتبال به این شکل تبانی نکرده بود. اسکندربو کورچه  همچنین یک میلیون یورو جریمه شد. 

مارسی

در سال ۱۹۹۳ یوفا به مارسی اجازه حضور در لیگ قهرمانان ۹۵-۱۹۹۴ را نداد چون تیم فرانسوی در بازی برابر والنسین در لیگ تبانی کرده بود. این باشگاه به دو بازیکن والنسین پول داده بود تا تیمشان پیروز نشود. فدراسیون فوتبال فرانسه پس از آشکار شدن این تبانی جام قهرمانی را از مارسی که فاتح لیگ یک شده بود گرفت. مارسی در آن سال قهرمان لیگ قهرمانان هم شده بود. یوفا تنها به محرومیت یک ساله بسنده کرد و جام را از تیم فرانسوی نگرفت. 

تیم های ایتالیایی

یکی از جنجالی ترین رسوایی های تاریخ فوتبال کالچوپولی بود که در سال ۲۰۰۶ اتفاق افتاد. فیورنتینا، لاتزیو، میلان و یوونتوس  چهار تیمی بودند که متهم به تقلب در بازی ها با انتخاب داور دلخواهشان شدند. عناوین یوونتوس در فصل های ۰۶-۲۰۰۵ و ۰۵-۲۰۰۴ در سری آ گرفته شد. همچنین بانوی پیر به دسته دو فرستاده شد و به همین خاطر نتوانست در لیگ قهرمانان فصل بعد شرکت کند. فیورنتینا و لاتزیو با وجود اینکه توانستند در سری آ باقی بمانند اما یوفا حق شرکت در فصل پیش‌ رو رقابت های اروپایی را به آن ها نداد. میلان فصل ۰۷-۲۰۰۶ را با هشت امتیاز کمتر شروع کرد. پس از درخواست فرجام خواهی توانست در لیگ قهرمانان حضور یابد. میلان در آن فصل قهرمان شد. 

فنرباغچه و بشیکتاش

یوفا دو تیم ترکیه ای را به دلیل تبانی در بازی هایشان در سال ۲۰۱۱ از رقابت های اروپایی اخراج کرد. فنرباغچه سه فصل محروم شد و بشکیتاش یک فصل. یوفا در سال ۲۰۱۲ یک سال دیگر به جریمه بشیکتاش افزود و این تیم را به خاطر عمل نکردن به بند ۶۵ و ۶۶ قوانین (مربوط به بدهی) ۲۰۰ هزار یورو جریمه کرد. دادگاه عالی ورزش اجازه داد دو تیم ترک در قرعه کشی رقابت های اروپایی فصل ۱۴-۲۰۱۳ حضور داشته باشند. 

استوا بخارست 

تیم استوا بخارست به خاطر یک تخلف در تبانی بازی های لیگ رومانی با محرومیت روبرو شد. در صورت صعود استوا بخارست به رقابت های اروپایی ۱۳-۲۰۱۲ این تیم اجازه شرکت در این بازی ها را نداشت. قهرمان اروپا نتوانست به هیچ یک از رقابت های اروپایی صعود کند با این حال یوفا اعلام کرد اگر تیم رومانیایی نمی خواهد این جریمه بازبینی شود باید در پنج سال آینده مشکوک به چنین تخلف هایی نشود. 

پوبدا

پوبدا مقدونیه در سال ۲۰۰۹ برای هشت سال از شرکت در رقابت های اروپایی محروم شد. این تیم در سال ۲۰۰۴ در یکی از بازی های پلی اف لیگ قهرمانان تبانی کرده بود. همچنین رییس باشگاه و یکی از بازیکنان پوبدا از هرگونه فعالیت های مرتبط به فوتبال محروم شدند. 

ونتسپیلس

یوفا در سال ۲۰۲۱ باشگاه ونتسپیلس را به خاطر کلاهبرداری، تبانی و تخلف برای هفت سال از شرکت در رقابت های اروپایی محروم کرد. ونتسپیلس در فصل ۱۰-۲۰۰۹ نخستین تیم لتونی لقب گرفت که توانست راهی رقابت های اروپایی شود. پرافتخارترین تیم این کشور تا فصل ۲۸-۲۰۲۷ نمی تواند در تورنمنت های اروپایی بازی کند. 

دیدگاه تان را بنویسید