گفت و گوی تفصیلی جماران مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان درباره فولاد خوزستان و استقلال ملاثانی

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان با توضیح در خصوص برخی از مسایل مهم ورزش استان به جماران گفت: وضعیت نامناسب فولاد ناشی از تصمیمات نادرست است. باشگاه فولاد باید هیات مدیره درستی انتخاب کند تا تصمیمات فنی درستی گرفته شود؛ نگاه ما به استقلال آبی‌پوشان ملاثانی حمایتی است اما باید مسایل مالی سامان‌دهی شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ حمید بنی‌تمیم در گفت‌وگو با خبرنگار جماران در خصوص وضعیت نامناسب باشگاه فولاد خوزستان در لیگ‌برتر اظهار کرد: ما به عنوان متولی ورزش استان نمی‌توانیم‌ در مسایل فنی باشگاه‌ها دخالت کنیم. مشکلات اخیر باشگاه فولاد کاملا فنی است، وضعیت فولاد ناشی از تصمیمات فنی است که خارج از عهده مدیریت ورزش استان است. با این حال بارها تلاش کردیم و از متولیان باشگاه فولاد درخواست داشتیم تصمیمات فنی درستی اتخاذ شود که موجب رضایت‌مندی هوادار شود. لازمه این مساله این است که در باشگاه فولاد هیات مدیره درستی انتخاب شود و به دنبال آن این هیات مدیره تصمیم درستی در خصوص کادر فنی اتخاذ کند.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان گفت: اکنون هم طبق آنچه پیگیری کرده‌ایم، ظاهرا باشگاه فولاد در حال تلاش است که یک سرمربی خارجی به کادر فنی اضافه کند و امیدواریم زودتر این نابه‌سامانی و عدم نتیجه‌گیری تیم تمام شود و وضعیت بهبود پیدا کند. ما از دو طریق مکاتبه و تشکیل جلسات متعدد با حضور استاندار و معاون استاندار، موضوع باشگاه فولاد را پیگیری کرده‌ایم. تاکید ما این بود که چه کمکی از ما بر می‌آید اعلام کنید و تاکید بعدی ما این‌ بود که تصمیمات فنی درستی گرفته شود. تمام این‌ پیگیری‌ها بدون دخالت در تصمیمات و امور باشگاه است، چرا که قانون چنین اجازه‌ای به ما نداده است.

استقلال ملاثانی با نام جدید آ‌بی‌پوشان

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان با اشاره به حضور باشگاه استقلال ملاثانی با نام جدید در لیگ یک گفت: در شدیدترین بحران استقلال ملاثانی، اداره کل ورزش و جوانان استان و هیات فوتبال ورود کرد؛ این بحران را مدیریت کردیم و علی‌رغم آن‌که چالش‌های حقوقی بسیار زیادی وجود داشت اما استقلال ملاثانی، استقلال ملاثانی ماند. الان هم اداره کل ورزش و هیات فوتبال استان کوتاهی نکرده‌اند و مشکل حقوقی  در حال حاضر به  صورت موقت حل شده است و اجازه بازی به آبی‌پوشان داده شده است.

بنی‌تمیم ادامه داد: مساله‌ حقوقی که اکنون وجود دارد، این است که امتیاز باشگاه استقلال ملاثانی به باشگاه آبی‌پوشان ملاثانی واگذار شده است و عملا نام باشگاه آبی‌پوشان خواهد بود. اما برای آن‌که طبق قانون واگذاری به صورت کامل انجام شود، حتما باید تمام مسایل مالی حل و فصل شود و باشگاه باید تمام مطالبات را پرداخت یا تعیین تکلیف کند.

وی تصریح کرد: در گذشته در خصوص مالکیت باشگاه مشکلاتی وجود داشت که با توافق مدعی مالکیت که رای دادگاه را هم داشت و مالکین، این مشکل حل شد و مالکیت باشگاه به ثبات رسید. اما اکنون طلبکارانی از باشگاه وجود دارند که تعیین تکلیف نشده‌اند، این طلبکاران بخش خصوصی هستند، نمونه آن‌ آژانس‌های مسافرتی است که بلیط پرواز تیم را صادر می‌کردند یا هتل‌های که اعضای تیم در آن مستقر می‌شدند.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان عنوان کرد: نامه‌ای که از اداره کل ورزش به فدراسیون ارسال کردیم، مبنی بر این بود که حق الناس توسط باشگاه باید تعیین تکلیف شود. خوشبختانه اکنون امتیاز این باشگاه از یک تا دو میلیارد تومان به بالای ۳۰ میلیارد تومان رسیده است.

بنی‌تمیم گفت: این امتیاز و این ارزش افزوده سال به سال بیشتر می‌شود، در این شرایط باید باشگاه را مجاب کنیم که در ریل قرار گیرد، اعضای آن و اعضای هیات مدیره آن مشخص شود، مسایل مالی سامان‌دهی شود و از بلاتکلیفی در برخی امور اداری و مالی باید خارج شود.به عنوان متولی ورزش استان بر نظم‌دهی به باشگاه تاکید داریم.

وی با تاکید بر حمایت از باشگاه آبی‌پوشان ملاثانی اظهار کرد: در حال تلاش هستیم که زیرساخت‌ها در ملاثانی ایجاد شود تا باشگاه دچار چالش نشود. برای ورزشگاه ملاثانی ۴ میلیارد تومان اعتبارات اختصاص داده‌ایم. سال گذشته بالای یک میلیارد تومان مساعدت مالی به باشگاه انجام شده است. تمام این‌ها ثابت می‌کند که نگاه ما حمایتی است اما باز تاکید داریم که مسایل مالی شفاف‌سازی شود.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان تصریح کرد: اخیرا آقای نعیم حمیدی به عنوان مدیرعامل به جمع مدیران باشگاه اضافه شده است که خود یک چهره فرهنگی است و در روزهای گذشته جلسه مشترک خوبی جهت رفع مشکلات باشگاه برگزار شد.

آبی‌پوشان ملاثانی مشکلی برای حضور مسابقات ندارند

بنی‌تمیم با بیان این‌که آبی‌پوشان ملاثانی مشکلی جهت انجام بازی‌های خود ندارند، گفت: اکنون با فعالیت باشگاه استقلال ملاثانی با نام جدید آبی‌پوشان ملاثانی به صورت مشروط موافقت شده است و می‌توانند در مسابقات شرکت کنند و مشکلی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: طی نامه رسمی مهلت دو ماهه داده شد تا مسایل مالی در باشگاه سامان‌دهی شود و مشکلی برای بازی هم نخواهند داشت، مشروط بر این‌که مطالبات بخش خصوصی از باشگاه تعیین تکلیف شود.

عملکرد صنایع در حوزه ورزش رضایت‌بخش نیست

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان در خصوص عملکرد صنایع استان در راستای مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه ورزش عنوان کرد:  برخی از صنایع همچون نفت، نیشکر، گروه ملی فولاد و شرکت ملی حفاری تا حدودی در حوزه ورزش فعالیت می‌کنند  اما حلقه مفقوده این کمک‌ها، ستاد سامان‌دهی است.

وی‌ ادامه داد: تلاش می‌کنیم ستاد سامان‌دهی مشارکت صنایع در حوزه ورزش از طریق مسئولیت‌های اجتماعی ایجاد شود تا با نظم‌دهی این مشارکت ‌ها و کمک‌ها تاثیرگذارتر شود.

بنی‌تمیم بیان کرد: هنوز در خصوص عمل کردن صنایع استان به مسئولیت اجتماعی در حوزه ورزش با وضعیت مطلوب فاصله داریم و رضایت کامل محقق نشده است. اکنون به دلیل آن‌که جزیره‌ای عمل می‌شود،رضایت‌مندی وجود ندارد.

وی در خصوص انتظارات جامعه از صنایع بیان کرد: ما از صنایع مطالبه می‌کنیم که در ورزش استان ورود جدی کنند، در سال ۱۴۰۱ نفت  ۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه ورزش استان ابلاغ اعتبارات داشته است و این رقم قابل توجه‌ است، با این وجود از دیگر صنایع توقع بیشتری وجود دارد.

حفاظت از زمین‌های ورزش محلات

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان در پاسخ به سوالی در خصوص حفاظت از زمین‌های ورزش محلات گفت: در شورای ورزش استان حفاظت از زمین‌های ورزش محلات را مطرح کرده‌ایم و تاکنون ابعاد زمین‌ها مشخص شده است. اغلب این زمین‌ها توسط خود ورزشکاران محلات حمایت و حفاظت می‌شود.

وی افزود: مساله مهم این‌که سند اغلب زمین‌های فوتبال محلات در اهواز به نام ورزش و جوانان نیست و به همین جهت در بحث‌های حقوقی، به شکل قانونی امکان ورود پیدا نمی‌کنیم اما در این خصوص تاکنون دوبار با دادستان جلسه برگزار کردیم، در شورای ورزش استان این مساله را مطرح کردیم و با فرماندار اهواز چندین بازدید از زمین‌های ورزش محلات انجام داده‌ایم.

بنی‌تمیم تصریح کرد: طبق مکاتبه‌ای که با فرماندار اهواز به عنوان متولی شهرستان، درخواست کردیم که در اولین گام سند این زمین‌ها به اداره کل ورزش و جوانان منتقل شود تا بتوان اقدامات بعدی از جمله حصار کشی و ایجاد تاسیسات ورزشی را انجام داد، به این دلیل که در محلی که مالکیت آن به ما واگذار نشده است، نمی‌توان سرمایه‌گذاری کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان عنوان کرد: مالکیت زمین‌های ورزش محلات متفاوت است، برخی زمین‌ها در مالکیت‌ نفت هستند و برخی دیگر در مالکیت مسکن و شهرسازی یا شهرداری هستند، در این بین مالک خصوصی هم وجود دارد.

مدال‌آوران کشتی یک‌جا استخدام شدند

بنی‌تمیم در خصوص توجه ویژه به رشته کشتی اظهار کرد: تقریبا بالای ۹۰ درصد مدال‌های استان ما در سطح ملی، بین‌المللی،جهانی و المپیک از کشتی است، به همین جهت باید از کشتی حمایت شود. اگر اولویت‌بندی شود، نه من که کشتی‌گیر بوده‌ام هر مدیر دیگری با این سطح از مدال‌ها باید به کشتی اولویت دهد.

وی افزود: از ۱۰ وزن اعزامی کشور به مسابقات جهانی کشتی، ۶ نفر از کشتی‌‌گیران خوزستان هستند، به عبارتی دیگر ۶۰ درصد تیم ملی کشتی را خوزستان تشکیل می‌دهد.

دبیر سابق فدراسیون کشتی ایران در مورد استخدام کشتی‌گیران خوزستان در گروه ملی فولاد اهواز گفت: از دیگر ورزشکاران هم حمایت شده و حمایت خواهد شد. پیش از کشتی، مدال‌آوران ورزش جانبازان و معلولان در صنایع استخدام شده‌اند، چرا استخدام کشتی‌گیران به چشم آمد؟ به دلیل آن بوده که هیچ مدیری یک‌جا چنین تعدادی را استخدام نکرده است،گروه ملی فولاد پذیرفت که مدال‌آوران کشتی را یک‌جا استخدام کند.

سرنوشت تیم مناطق نفت‌خیز در کمیسیون ماده ۵

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان در خصوص واگذاری تیم فوتبال مناطق نفت خیز از خوزستان به کُهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:

در حدود یک سال و نیم گذشته، مسئولان نفت درخواست کردند که تیم مناطق نفت‌خیز به شهرستان گچساران منتقل شود و ما در استان به صورت موقت پذیرفتیم. امتیاز تیم متعلق به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است و گچساران از حوزه‌های زیر نظر این شرکت است.

وی افزود: تصمیم‌ نهایی در خصوص این تیم را کمیسیون ماده ۵ هیات فوتبال خوزستان اتخاذ خواهد کرد و‌ ما به نظر تخصصی این کمیسیون احترام خواهیم گذاشت و به طور طبیعی از حق استان خوزستان هم دفاع خواهیم کرد.

از نقد استقبال می‌شود اما فضای پاسخگوی هم فراهم شود!

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان در بخش پایانی صحبت‌های خود عنوان کرد: سطح توقع از ورزش و جوانان با ظرفیت موجود همخوانی ندارد. ورزش و‌ جوانان یک دستگاه خدماتی است و انتظارات به حقی از آن در سطح استان وجود دارد؛ با وضعیت اعتبارات فعلی، نمی‌توان پاسخگوی تمام انتظارات بود، به همین جهت لازم است دستگاه‌های اجرایی دیگر  به ورزش و جوانان کمک کنند تا بتوان به این توقعات عمل کرد.

بنی‌تمیم‌ با اشاره به عملکرد اداره کل ورزش و جوانان خوزستان گفت: بررسی شود که چه میزان پروژه در یک سال و نیم اخیر انجام شده است؟ چه اقداماتی در حوزه ورزش استان در حال انجام است؟ تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۰ پروژه به بهر‌ه‌برداری خواهیم رساند، این رقم شاید در سایر دستگاه‌های اجرایی دیگر کم‌نظیر است. در زیرساخت‌های ورزش استان فعالیت و اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: از تمام رسانه‌ها که در این مدت کمک کردند، تشکر می‌کنم. از نقد استقبال می‌شود، اگر نقدی وجود دارد، فضای پاسخگویی هم فراهم شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید