جی پلاس

از رویای انتقام ژاپن تا جست و جوی قهرمانی پنجم برای ایران؛ هر آنچه باید درباره فینال والیبال آسیا بدانید!

فینال والیبال قهرمانی آسیا 2023 در حالی برگزار می شود که نبرد ایران و ژاپن نکات جذابی را در دل خود داشته باشد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ دیدار فینال رقابت های والیبال قهرمانی آسیا ۲۰۲۳، از ساعت 18 در سالن 6 هزار نفری ارومیه آغاز می شود که تیم های ایران و ژاپن برای کسب قهرمانی به مصاف هم می روند.

تیم ایران روز گذشته در مرحله نیمه نهایی موفق شد با برتری 3 بر 0 مقابل چین به فینال برسد و ژاپن هم با برد 3 بر 1 مقابل قطر به دیدار پایانی راه یافت.

نکته جالب درباره تقابل دو رقیب سنتی در فینال قاره، جدال های همیشگی آن ها در عرصه والیبال است که همیشه پر از فراز و نشیب و حساسیت بوده؛ تیم های ملی والیبال ایران و ژاپن از بازی های آسیایی 1958 تا لیگ ملت های 2023، در مجموع 47 بار در رویدادهای رسمی رقابت کرده اند که سهم سامورایی ها 25 و سهم ایران 22 برد بوده است.

در پنج بازی اخیر دو تیم در رقابت های رسمی، 4 برد سهم ژاپن و 1 برد سهم ایران بوده که برد ایران به دیدار دو تیم در رقابت های لیگ ملت های 2021 بر می گردد.

نکته دیگر درباره فینال، حضور پر تعداد دو تیم در دیدار پایانی است؛ ژاپنی ها امروز برای چهاردهمین بار در فینال آسیا به میدان می روند و ایران برای هفتمین بار به دیدار پایانی قهرمانی قاره رسیده است.

ایران به ترتیب در سال های 2009 و 2015 به نایب قهرمانی رسیده و در سال های 2011، 2013، 2019 و 2021 قهرمان شده است.

در مقابل ژاپن در 13 باری که پیش از این به فینال رسیده، 9 بار بر بام آسیا ایستاده و به این ترتیب پر افتخارترین تیم قاره به شمار می رود و پس از آن ایران و کره جنوبی با 4 قهرمانی رکورددار هستند؛ حالا امروز دو تیم در شرایطی به مصاف هم می روند که ژاپن به دنبال ارتقای رکورد خود است و ایران در جست و جوی کسب قهرمانی در خانه و عبور از رکورد کره جنوبی.

ایران در سال های 2009، 2015، و 2021 در فینال به مصاف ژاپن رفته که دو بار طعم شکست را چشیده و در سال 2021 که مسابقات به میزبانی خود ژاپن برگزار شد، تیم ایران موفق شد در فینال مقابل چشمان تماشاگران این کشور به قهرمانی برسد.

حالا باید دید امروز شاگردان عطایی می توانند بار دیگر به قهرمانی آسیا برسند یا ژاپنی ها انتقام دوره قبلی را خواهند گرفت.

 

دیدگاه تان را بنویسید