یادداشت جی پلاس

پپ و فرصتی برای جاودانه شدن

گواردیولا این شانس را دارد که با فتح لیگ قهرمانان اروپا همراه با منچسترسیتی علاوه براینکه آبی ها را به یک افتخار بزرگ برساند، نام خودش را هم در تاریخ فوتبال اروپا جاودانه کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ عرفان حاج بابایی؛ پپ گواردیولا حالا در آستانه دروازه تاریخ ایستاده است. او صاحب فرصتی استثنایی است که خودش برای خودش فراهم کرده و نه هیچکس دیگر و حالا خودش هم این شانس را دارد تا از این فرصت بهره ببرد؛ فرصت جاودانه شدن.

پپ قبلا طعم قهرمان شدن در اروپا را چشیده. آن هم دوبار در 2009 و 2011 با بارسلونا. اما حالا 12 سال است که خبری از جام قهرمانی در اروپا نبوده. در این سال ها، او بارها به فتح لیگ قهرمانان نزدیک شد اما هیچ وقت به اندازه فینال امشب در استانبول مقابل اینتر، به آن نزدیک نبوده. گواردیولا حالا بیش از همه و بیش از همیشه به فتح این جام می اندیشد و برایش عطش دارد. چرا؟ به چند دلیل ساده. خودش بارها گفته که نزد افکار عمومی، تا وقتی تیمت قهرمان لیگ قهرمانان اروپا نشود، انگار برای بهترین بودن یک چیزی کم داری. پپ می داند که حتی اگر با سیتی، سال های سال به طور متوالی قهرمان لیگ برتر انگلیس شود، بازهم برای بهترین شدن، به ایستادن بر بام اروپا نیاز دارد پس امشب تمام تلاشش را می کند تا به بهترین بودن برسد.

تیم های مختلفی در تاریخ فوتبال اروپا موفق به فتح سه گانه شده اند اما حالا پپ گواردیولا این فرصت را دارد تا با منچسترسیتی، به دومین سه گانه خود برسد. او یک بار در سال 2009 بارسا را به چنین دستاورد بزرگی رساند. بارسایی که بعدها با لوییس انریکه هم در سال 2015 توانست هر سه جام لیگ، حذفی و اروپا را فتح کند. حالا پپ می تواند به اولین مربی ای تبدیل شود که دو بار به چنین افتخاری دست یافته و چه چیزی از این بالاتر؟ دیگر نکته ای که احتمالا انگیزه سرمربی اسپانیایی سیتیزن ها را برای جدال شنبه شب در فینال لیگ قهرمانان به اوج خود می رساند، تقابلی سنتی با منچستریونایتد است. منچستریونایتدی که احتمالا هوادارانش امشب بیش از خود اینتری ها، برای پیروزی نراتزوری دعا می کنند چرا که نمی خواهند افتخار سه گانه بردن در انگلیس را با کسی شریک شوند. منچستریونایتد تنها باشگاه انگلیسی است که موفق به فتح چنین افتخاری شده؛ در سال 1999 با هدایت سر الکس فرگوسن و در پس همان فینال تاریخی مقابل بایرن مونیخ در استادیوم نیوکمپ. حالا پپ می تواند منچسترسیتی را که سال های سال زیر سلطه شیاطین سرخ بود را به چنین افتخاری برساند تا دیگر کسی نتواند آن ها را همسایه پر سر و صدا خطاب کند. فتح لیگ قهرمانان اروپا شاید آخرین دستاویز یونایتدی ها برای برتر دانستن خود نسبت به سیتی است و حالا پپ این فرصت را دارد تا همین را هم از بخش قرمز شهر منچستر سلب کند.

همه این ها نشان می دهد که در بین تمام نقش آفرینان فینال استانبول، احتمالا پپ گواردیولا خاص ترین نقش را برعهده دارد چرا که باید با تمام توانش، تلاش کند تا فصل درخشان و رویایی اش با منچسترسیتی، با یک پایان خوش به سرانجام برسد.

دیدگاه تان را بنویسید