سندروم سقوط برای آقای گل‌های لیگ ایران

اغلب آقای گل‌های ادوار مختلف لیگ برتر ایران نتوانسته‌اند روند گل‌زنی‌هایشان را در فصول مختلف ادامه دهند تا شاهد وقوع سندرومی جدید در فوتبال ایران باشیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فوتبال ایران در تاریخ برگزاری لیگ برتر آقای گل‌های زیادی دیده است اما مهاجمان کمی بودند که بتوانند چندین فصل در کورس آقای گلی باشند. شاید نام آن‌ها بین غلامرضا عنایتی، مهدی طارمی و علی علیپور محدود شود و جز این‌ها، همه یک فصل آقای گل شده‌اند و فصل بعد افت کرده‌اند.

فوتبال 360 درباره این سندروم جدید در لیگ برتر ایران نوشت: چیزی تا آغاز هفته‌ ماقبل پایانی نیم‌فصل اول رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران باقی نمانده است و 16 تیم حاضر باید طی روزهای جمعه و شنبه مسابقات خود را برگزار کنند و به استقبال هفته‌ پایانی نیمه‌ نخست لیگ بیست‌ودوم بروند. یکی از مشخصه‌های این فصل فقر گلزنی است. مشکلی که هر فصل پررنگ‌تر از دوره‌ قبل خودش را نشان می‌دهد و در هفته‌ای که گذشت به واضح‌ترین شکل ممکن آن را تماشا کردیم؛ فقط 9 بار توپ از خط دروازه‌ها عبور کرد. جدول گلزنان لیگ را هم اگر نگاه کنید به این قضیه پی خواهید برد. محمد عباس‌زاده و یورگن لوکادیا با 6 گل صدرنشین جدول گلزنان هستند و خیلی از بازیکنان گلزن لیگ‌های قبلی در جمع بهترین‌ها از این حیث، جایی ندارند. 

یکی از بازیکنان مذکور «گادوین منشا» است. آقای گل لیگ بیست‌ویکم تا پایان هفته‌ سیزدهم لیگ قبلی، زننده‌ 7 گل مس رفسنجان بود و حالا در لیگ بیست‌ودوم گلی به‌ثمر نرسانده تا شاگردان محمد ربیعی در مجموع تا به اینجا 7 گل زده باشند. مهاجم نیجریه‌ای و 33 ساله‌ مس در این فصل می‌توانست 2 بار از روی نقطه‌ی پنالتی هم برای تیمش گلزنی کند اما در انجام دادن کاری که تبحر فوق‌العاده‌ای در آن داشت هم عاجز ماند تا رسما به سندروم چند سال اخیری که آقای گل‌های لیگ برتر به آن مبتلا می‌شوند؛ دچار شود.

سجاد شهباززاده

مهاجم کنونی استقلال در بیستمین دوره‌ی لیگ برتر فصل باشکوهی را با لباس سپاهان پشت سر گذاشت و توانست با 20 گل زده عنوان آقای گلی را به‌دست بیاورد و بیشترین تعداد گل در 6 دوره‌ اخیر مسابقات را به‌ثبت برساند. سجاد اما در دوره‌ی بعدی نتوانست فروغ سابق را داشته باشد؛ او تا پایان هفته‌ سیزدهم لیگ بیست‌ویکم تنها 2 گل زد که هر 2 گل هم در هفته‌ دوم به نفت مسجدسلیمان بود. شرایط تا پایان فصل تغییر خاصی نکرد و شهباززاده 3 گل دیگر در لیگ به‌ثمر رساند تا با 15 گل کمتر نسبت به فصل قبل کارش را به اتمام برساند!

شیخ دیاباته

با 2 گلی که در هفته‌ پایانی لیگ نوزدهم مقابل شاهین بوشهر به‌ثمر رساند، 15 گله شد تا بالاتر از شهریار مغانلو، علی علیپور و عیسی آل‌کثیر عنوان آقای گلی را در اولین فصل حضورش در فوتبال ایران به خود اختصاص دهد. از شیخ دیاباته، مهاجم بلندبالای اسبق استقلال و کنونی پرسپولیس صحبت می‌کنیم. این مهاجم مالیایی در لیگ بعدی یا مصدوم بود، یا اصلا نبود و یا تبدیل به مهره‌ای ناکارآمد شده بود. او تا پایان هفته‌ی سیزدهم، فقط 2 گل زد که آن 2 گل هم در ورزشگاه محبوبش یادگار امام تبریز به تراکتور زده شد. نکته‌ کنایه‌آمیز این است که او در ادامه‌ی لیگ دیگر گلی به‌ثمر نرساند!

لوسیانو پریرا

در هجدهمین دوره‌ رقابت‌های لیگ برتر لوسیانو پریرا که در فولاد توپ می‌زد و کی‌روش استنلی به اتفاق هم با 16 گل عنوان آقای گلی را به‌دست آوردند. هر 2 بازیکن تا پایان لیگ نوزدهم آمار ضعیفی را از خود بر جای گذاشتند اما شیمبا از این منظر گوی سبقت را از مهاجم سپاهان ربود. او با یک گل تا پایان هفته‌ سیزدهم که به پدیده زده شد، کاملا در افت به‌سر می‌برد. کی‌روش استنلی تا این زمان 3 گل وارد دروازه‌ رقبا کرده بود. البته که شیمبا به بدبیاری‌های خود پایان داد و فصل را با 7 گل زده به اتمام رساند. جالب است که کی‌روش هم 3 گل به گل‌های قبلی افزود تا دوباره همانند شیمبا در یک فصل گل زده باشد.

کریم انصاری‌فرد

به جز چهار فصل اخیر که آقای گل‌های لیگ برتر در فصل بعدی دچار افت می‌شوند و حداقل تا پایان هفته‌ سیزدهم آمار 2، یک و یا صفر گل را به منضه‌ی ظهور می‌گذارند، در لیگ دوازدهم هم چنین ماجرایی را شاهد بودیم. کریم انصاری‌فرد در یازدهمین دوره‌ی مسابقات با 21 گل در لباس تیم سایپا عنوان آقای گلی لیگ را مال خود کرد. او فصل بعد با قراردادی سه ساله به پرسپولیس پیوست اما نمایشی ناامیدکننده را بر جای گذاشت و تا پایان هفته‌ سیزدهم فقط یک گل زد که آن هم در هفته‌ سوم به گهر دورود بود. کریم البته در ادامه و خصوصا با روی کار آمدن یحیی گل‌محمدی توانست آمار خود را بهبود ببخشد و تا پایان آن فصل 8 گله شود اما پرسپولیس را ترک کرد و راهی تراکتور شد. شماره 10 تیم ملی فوتبال ایران در جمع پرشورها برای دومین بار جشن آقای گلی برپا کرد. 

اولروم، نوروزی و رافخایی

در پایان می‌توانیم به چند نام دیگر هم اشاره داشته باشیم. آقای گل‌هایی که در فصلِ پس از آقای گلی، نتوانستند حداقل تا پایان هفته‌ سیزدهم و حوالی نیم‌فصل اول بدرخشند. عرفان اولروم در لیگ ششم آقای گل شد و فصل بعد تا برهه‌ی مدنظر 3 گل زد. رضا نوروزی در دهمین دوره جام خلیج فارس با فولاد 24 گل زد و آقای گل شد اما در دوره‌ بعدی 3 گل زده بود. جلال رافخایی هم در قامت آقای گل لیگ دوازدهم، در سیزدهمین دوره تا پایان هفته‌ سیزدهم، 3 گل وارد دروازه‌ی رقبا کرد.

حالا باید دید سرنوشت گادوین منشا چه خواهد شد. آیا او قرار است به همین شکل فصل کابوس‌وار خود را تمام کند یا شاهد کامبک این مهاجم زهردار و رهایی‌اش از فقر گلزنی پس از آقای گلی خواهیم بود. او در اولین آزمون باید مقابل استقلال در ورزشگاه آزادی به میدان برود. 

 

دیدگاه تان را بنویسید