جی پلاس

محمد طاهری: بچه‌های ایران اسیر تجربه ژاپن شدند/ من بودم با شیب ملایم جوانگرایی می کردم

کاپیتان اسبق تیم ملی فوتسال عملکرد تیم ایران در جام ملت های آسیا را مورد ارزیابی قرار داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ تیم ملی فوتسال ایران در جام ملت های آسیا با قبول شکست مقابل ژاپن، به نایب قهرمانی رسید. این عنوان در حالی به دست آمد که وحید شمسایی پس از قبول هدایت تیم ایران، دست به پوست اندازی در ترکیب زد و ستاره های نامدار زیادی را کنار گذاشت تا جوانان تازه نفسی مانند آقاپور، بازیار و ... را به تیم اضافه کند. به همین بهانه و پس از نایب قهرمانی ایران، محمد طاهری ستاره اسبق تیم ملی فوتسال ایران به بررسی عملکرد تیم ملی پرداخت.

کاپیتان اسبق تیم ملی فوتسال، در گفت و گو با جی پلاس، درباره عملکرد تیم ملی فوتسال گفت: وقتی وحید شمسایی تیم را تحویل گرفت دو راه داشت که یا با تیم قبل که متشکل از بازیکنان بزرگ، با تجربه و با کیفیت بالا بود که تقریبا به انتهای دوران حرفه ای خود نزدیک می شدند به مسابقات برود و کار راحت تری داشته باشد و یا دیدگاه بلندی داشته باشد که نگاهش صرفا به این مسابقات نباشد بلکه برای آینده برنامه بریزد و نیروی جوانی را به تیم تزریق کند، که او راه دوم را انتخاب کرد و با اضافه کردن جوانان خواست آن تغییر نسلی که ما کم کم به آن نیاز داشتیم را انجام دهد.

او ادامه داد: بچه ها هم زحمت کشیدند، خیلی خوب ظاهر شدند و تا فینال خیلی خوب بالا آمدند و در فینال هم به نظرم ژاپن کمی با تجربه تر و زرنگ تر عمل کرد. آن ها می دانستند زورشان به بچه های ما نمی رسد چون بچه های ما در بازی های قبل خیلی پرانرژی و با انگیزه بودند اما در فینال بچه های ایران نتوانستند از موقعیت ها استفاده کنند در حالی که ژاپنی ها از تک موقعیت های خود بهره بردند. گلر آن ها هم استثنایی بود و واقعا فوق ستاره این بازی بود. بچه های ما هم در زدن ضربات آخر بی تجربه بودند اما ژاپن هم بهتر دفاع کرد و هم از تک موقعیت ها به خوبی استفاده کرد.

طاهری درباره عملکرد شمسایی در تغییر نسل تیم ملی و اضافه کردن جوانان به ترکیب، گفت: این یک عقیده شخصی است و شاید اگر من مربی بودم با شیب ملایم تری این کار را انجام می دادم اما این نظر سرمربی است و باید دید دیدگاه شمسایی کجاست، که در صحبت هایش گفته اولویت او برای جام جهانی بعدی است، پس لازم بود این کار از الان انجام شود تا بچه ها با تجربه و میدان دیده شوند. تعدادی از این بازیکنان اصلا بازی بین المللی ندیده بودند و به تجربه نیاز دارند.

او ادامه داد: اما من حس می کنم دیدگاه وحید شمسایی برای جام های جهانی بعدی و جام ملت های بعدی است پس لازم است تا از تک موقعیت هایی مثل همین جام ملت ها استفاده می کرد. چون تا دو سال آینده چنین موقعیتی برای او پیش نمی آید که جوان ها را ببرد و آن ها بتوانند تجربه کسب کنند. پس نیاز است از الان این روند انجام شود تا بازیکنان میدان ببینند و تجربه کسب کنند. به نظرم وقت وحید شمسایی هم کم بود و از طرفی به دلیل شرایط خاصی که فدراسیون داشت به نسبت رقبا کارمان سخت تر بود.

طاهری گفت: همین ژاپن دو بازی با برزیل داشت و تدارکات خیلی بهتری داشت اما شرایط فدراسیون ما خاص بود و از نظر تدارکات به نسبت رقبای دیرینه مقداری کندتر عمل کردیم. وحید شمسایی اگر می خواهد این کار را انجام دهد باید بازیکنانش تجربه بیشتری کسب کنند و این زمانی است که با تیم های بزرگ دنیا بازی کنند. در دوره قبل که تغییر نسل رخ داد، ما در سال چندین بار با تیم های بزرگی مانند برزیل و اسپانیا و ایتالیا بازی می کردیم. پس نیاز است که بازیکنان با تیم های بزرگ بازی کنند و تجربه بین المللی شان بیشتر شود. باید این اشتباهاتی که در فینال رخ داد برطرف شود. ما اگر بخواهیم به سکوی جهانی فکر کنیم باید خیلی از این اشتباهات را کنار بگذاریم و این تجربه هم در بازی با تیم های بزرگ به دست می آید و ان شالله فدراسیون این شرایط را فراهم کند.

بهترین بازیکن فوتسال آسیا در سال 2010، درباره چشم انداز پیش روی این نسل جدید فوتسال گفت: کشور ما سرشار از استعداد فوتسالی است و این رشته در خون و ریشه آن هاست. بازیکنان ما در این مسابقات هم خیلی با انگیزه و شجاع بودند و تکنیک و تاکتیک هم دارند. قطعا اگر این بچه ها حمایت شوند حرف های زیادی برای گفتن خواهند داشت. رفتن به میدانی مانند آسیایی سخت است، شاید ما از تلویزیون ببینیم و حرف بزنیم اما بازی در آن شرایط برای جوانی که اولین میدان خود را تجربه می کند خیلی سخت است. این تجربه زمانی کسب می شود که تدارکات خیلی خوبی داشته باشیم. ما باز هم می توانیم از دل لیگ بازیکنان جدیدی کشف کنیم. اگر لیگ پویا باشد و تیم ها همچنان در رده های پایه استعدادیابی کنند، می توانیم بازیکنان جوانی مانند آقاپور و جعفری و... داشته باشیم.  ما بازیکنانی از این دست زیاد داریم که در آینده می توانند به تیم ملی خدمت کنند به شرطی که بازی بین المللی ببینند و تدارکات خوبی داشته باشند.

او گفت: زمانی که در سال 2005 من به تیم ملی آمده بودم، می گفتند ژاپن چند بازیکنش را به اسپانیا فرستاده بود یا مربی اسپانیایی آورده بود و الان همان ها قهرمان آسیا می شوند. الان تیم چند ماهی است که تحت هدایت شمسایی است و از او تغییر نسل می خواهند اما این کار سختی است. من از کسی حمایت نمی کنم اما اگر وحید شمسایی زمان داشته باشد، با پشتکاری که از او سراغ دارم می تواند موفق باشد. او شناسنامه فوتسال ایران و جزو نوابغ فوتسال دنیاست و اگر وقت داشته باشد، می تواند با فرمان خودش جلو برود و موفق شود.

دیدگاه تان را بنویسید