فدراسیون های بدون رئیس حق حضور در انتخابات کمیته المپیک را ندارند

صالحی امیری: به رفتار سیاسی آمریکایی ها اعتراض می کنیم/ در مهاجرت ورزشکاران بزرگنمایی نشود

رییس کمیته ملی المپیک گفت: از روز اول این استراتژی را داشتیم که دیپلماسی ورزشی را توسعه دهیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، نشست خبری رضا صالحی امیری با رسانه ها در آکادمی ملی المپیک برگزار شد. صالحی امیری گفت: انگیزه دیدار ما با اصحاب رسانه دو نکته است؛ اول گزارشی از تعاملات و دیپلماسی ورزشی در سفری که به سوییس داشتیم بیان کنم و دوم سرپرست کاروان گزارشی از روند آماده سازی کاروان برای حضور در بازی های کشورهای اسلامی ارائه می کند. کادر سرپرستی کار فشرده ای را انجام داد.

او در مورد سفر به سوییس گفت: استراتژی ما از روز اول توسعه دیپلماسی ورزشی بود. در دیپلماسی ورزشی در چهار سال گذشته هیچ‌موقع دچار انقطاع نشدیم و نزدیک به ۲۰۰ دیدار داشتیم. در سفر به سوییس که با وزیر رفتیم، روابط دوجانبه و انتظارات دوجانبه در جلسات تخصصی با مسئولان کمیته بین مللی المپیک مطرح شد. دیداری با توماس باخ داشتیم که جلسه سازنده‌ای بود و باخ حمایت خود را از ورزش قهرمانی ایران اعلام کرد و از روند رشد و توسعه ورزش قهرمانی در ایران ابراز خوشحالی کرد. وزیر ورزش گزارشی از رشد ورزش ایران در المپیک توکیو و بعد از آن ارائه کرد. ما حمایت از جودوی ایران و کاهش فشار ها را خواستار شدیم. نشست با مسئولان فدراسیون های جهانی ژیمناستیک و دوچرخه سواری به نتیجه روشن منجر شد و با برگزاری انتخابات در دو فدراسیون در اولین فرصت موافقت شد و قرار شد وضعیت از سرپرستی به ریاست تغییر کند. من باور دارم باید روابط خود را با فدراسیون های جهانی تقویت کنیم. مفهوم دیپلماسی یعنی گسترش روابط، افزایش تعاملات و گرفتن امتیازها و کاهش تهدید ها است.

چالش‌های ما با فدراسیون‌های جهانی به حداقل رسیده است

صالحی امیری در مورد کاهش تهدید ها گفت: امروز در بهترین شرایط روابط همکاری با شورای المپیک آسیا و کمیته بین‌المللی المپیک هستیم، مناقشات به صفر و حداقل رسیده و با عبور از چالش جودو می‌توانیم ادعا کنیم چالش‌های ما با فدراسیون‌های جهانی صفر شده است تا شاهد جودو در بازی‌های آسیایی و کسب سهمیه المپیک باشیم.

به فدراسیون ها کمک می کنیم

او در مورد حمایت از فدراسیون ها برای بازی های کشورهای اسلامی گفت: در خصوص حمایت از فدراسیون‌ها برای حضور در رویدادهای مختلف تاکنون در ۳ ماهه اول سال ۵۰ درصد بودجه را داده‌ایم، تلاش ما این است روزهای آتی کمک‌های جدی به فدراسیون‌ها داشته باشیم. در خصوص بازی‌های آسیایی هانگژو باید بگویم این بازی‌ها در سال ۲۰۲۳ حتما برگزار می‌شود. تلاش ما این است در روزهای آتی کمک های جدی تری را به فدراسیون ها داشته باشیم که برای بازیهای کشورهای اسلامی و سپس بازیهای آسیایی آماده شوند. بازیهای آسیایی حتما برگزار می شود و بعد از بازگشت کاروان از قونیه، اردوهای آماده سازی برای بازی های آسیایی آغاز می شود.

در مهاجرت ورزشکاران بزرگنمایی نشود

صالحی امیری در مورد اینکه ویزا ندادن ها ورزش ایران را اذیت می کند و مانند مهاجرت به یک معضل تبدیل شده است، گفت: این مسئله نباید بزرگنمایی شود. در بحث مهاجرت، پایین‌ترین آمار برای ورزشکاران است. ما با اصل مهاجرت مخالفت نداشتیم و نداریم. آنچه ما حساسیت داریم پناهندگی و رفتارهای سیاسی خارج از چهارچوب از ورزش است. همه قهرمانان و ورزشکاران به ایران، اسلام و انقلاب دلبسته هستند و باور داریم جامعه ورزش سالم ترین و و فادار ترین است و نباید با بزرگنمایی به گونه‌ای جلوه بدهیم که این جامعه دچار تزلزل شود. در جامعه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری ورزش، آمار مهاجرت بسیار پایین است.

او در مورد صادر نشدن ویزا از سوی آمریکا برای رشته های مختلف گفت: این نشان از رفتار سیاسی آمریکا ها در بحث صدور ویزا است و در چند روز آینده اعتراض خودمان را به صورت کتبی به کمیته بین المللی اعلام می کنیم. البته بخشی دیگر از دلیل صادر نشدن ویزا، بر اساس اطلاعاتی که داریم، در اثر ناهماهنگی ها است.

در مورد فوتبال مذاکره‌ای نداشتیم

وی در خصوص اینکه در دیدار با توماس باخ آیا در مورد درآمدهای ورزش از جمله فوتبال صحبت شد، گفت: در مورد فوتبال مذاکره نداشتیم. فیفا سازمان مستقل است و پول فوتبال باید مستقیما از فیفا پیگیری شود. در مورد کمک به کمیته ملی المپیک گفتگوهای سازنده ای انجام شد و آنچه برای تهیه بلیط و اعزام‌ انجام می‌شد بخشی از آن با کمک مالی IOC در حساب ایران انجام می شود و از آن محل برای اعزام ها استفاده می شود ولی محدود و مدیریت شده است.

 وزارت ورزش کتبی و شفاهی چیزی در مورد لغو انتخابات سوارکاری اعلام نکرد

صالحی ‌امیری در خصوص شرایط انتخابات سوارکاری گفت: در روند تشکیل و برگزاری و اعلام  نتیجه و تنظیم صورت جلسه انتخابات مداخله نداشته و نداریم به عنوان کمیته المپیک، نظارت بر انتخابات فدراسیون ها را داریم و موظف به ارائه گزارش به کمیته بین‌المللی المپیک هستیم و به طور طبیعی دبیر کل یا نواب رییس کمیته در انتخابات فدراسیون ها هستند. چون لغو رویداد مربوط به سوارکاری کتبا و شفاها به کمیته ملی المپیک اعلام نشده بود طاهریان در انتخابات سوارکاری شرکت کرد. در فرایند قبل، حین و بعد از انتخابات سوارکاری ورود نداشتیم. این موضوع باید از وزارت و معاونت قهرمانی پرسیده شود.

حتما ۶ شهریور انتخابات برگزار می شود

او در مورد بلاتکلیفی فدراسیون های المپیکی برای انتخابات کمیته ملی المپیک گفت: چهارشنبه هفته جاری بیانیه آغاز فرایند انتخابات را منتشر می کنیم. ۱۵ روز بعد ثبت نام آغاز می‌شود و فرایند بررسی صلاحیت ها را انجام می دهیم و سایر اقدامات و براساس آیین نامه انتخابات انجام می شود. حتما ۶ شهریور در این سالن انتخابات را برگزار می کنیم. انتظار ما از وزارت ورزش این است در برگزاری انتخابات فدراسیون های بلاتکلیف سرعت عمل بیشتری به خرج دهد.

صالحی امیری در مورد جلسه با وزارت امورخارجه و مسئولان فدراسیون فوتبال گفت: این جلسه پیرو دستور آقای مخبر معاون اول رییس جمهوری بود. همه ارگان های مسئول و مربوط دعوت شدند و قرار شد برای حضور عزتمندانه در جام جهانی، حمایت حداکثری از تیم ملی فوتبال داشته باشیم.

فدراسیونهای بدون رئیس حق حضور در انتخابات کمیته المپیک را ندارند

او در پاسخ به این پرسش که جودو می تواند در مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک رای بدهد یا خیر و همچنین هیات رییسه فدراسیون های بدون رییس می توانند، نماینده ای داشته باشند؟ تاکید کرد: از نظر ما جودو در همه مجامع با حق رای می‌تواند شرکت کند چون در حکم دادگاه CAS هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده است. رییس یا عضو منتخب هیات رییسه نیز می‌تواند در انتخابات کمیته ملی المپیک شرکت کند اما فدراسیون های دارای سرپرست امکان حضور و حق رای ندارند. براساس اساسنامه و استعلامی که از کمیته بین المللی المپیک گرفتیم، فدراسیون های بدون رییس نمی‌توانند شرکت کنند.

صالحی امیری در مورد  اینکه در اساسنامه ذکر نشده منظور از غیبت رییس فدراسیون استعفا است یا کناره گیری، گفت: منبع ما اساسنامه است و مرجع تفسیر اساسنامه نیز کمیته بین‌المللی المپیک است. هر کجا ابهام باشد استعلام می‌گیریم. اساسنامه روشن است و در آن رییس فدراسیون ذکر شده است و در لوزان هم سوال کردم، گفتند فقط فدراسیون های رییس دار می توانند در مجمع شرکت کنند. غیبت هم یعنی اگر رییس براثر اتفاقی ناخواسته مثلا حادثه یا سفر نتواند در مجمع شرکت کند، نماینده هیات رییسه آن فدراسیون می تواند در مجمع حضور داشته باشد.

در مورد برگزار نشدن انتخابات فدراسیون های المپیکی از وزارت ورزش سوال کنید

در مورد برگزار نشدن انتخابات فدراسیون های المپیکی نیز  این سوال را از وزارت ورزش بپرسید. من مسئول برگزاری مجامع نیستم. در جلسات کارشناسی و هم اندیشی فدراسیون ها، دائم به این مسئله متذکر می شوم انتخابات فدراسیون های المپیکی ضرورت دارد که برگزار شود.

رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص انتخاب خبرگان ورزشی گفت: خبرگان ورزشی دو نفر از میان بانوان، یک نفر آموزش و پرورش و دو نفر خبره المپیکی خواهند بود.
طبق اساسنامه جدید تصریح شده برای انتخاب خبره باید آیین نامه‌ای که به تصویب هیات برسد تدوین و تصویب شود. پیش نویس آیین نامه تهیه و در چند جلسه بحث و تصویب شد.
تعریف کارشناسان خبره در اساسنامه و آیین نامه مشخص است. مسیر ورود هیچکس برای ورود به کمیته المپیک بسته نشده اما تعداد محدود و تنها ۵ نفر است که در سه بخش توزیع شده است.

او ادامه داد: نکته سوم اینکه رییس باید افراد را در هیات اجرایی معرفی کند و به تصویب برسد. حتما افرادی را معرفی می کنم که صاحب صلاحیت باشند شما هم حتما معرفی ما را تایید خواهید کرد. منش مدیریتی من در مدت گذشته نشان می دهد که تحت تاثیر مداخله خارجی قرار نمی گیریم. هیچ کس برای کمیته تصمیم نمی گیرد و فقط رئیس کمیته و هیات اجرایی در چارچوب تصمیم می‌گیرند. طی روزهای آینده جلسه هیات اجرایی را برگزار کرده و پس از آن اسامی خبرگان را اعلام می‌کنم. تاکید می‌کنم در مورد خبرگان ورزشی دچار گمانه‌زنی نشوید.

محور ورزش ایران، وزیر ورزش است

صالحی‌امیری درخصوص ارتباطش با وزیر ورزش گفت: سیاست امروز ما در مورد تعامل با وزارت ورزش همان سیاست روز اول ماست. من همواره تعامل و همدلی با وزارت ورزش خواهم داشت و باور دارم که محور ورزش ایران وزیر ورزش است و همه باید کمک کنند که ورزش ایران بدرخشد. هر نوع شکاف و اختلاف و تفرقه میان ارکان ورزش را خلاف منطق ورزش و مصلحت ملی می دانم. اگر به فکر توسعه و درخشش ورزش قهرمانی هستیم راه آن همدلی و انسجام بین همه ارکان ورزش یعنی وزارت، کمیته، فدراسیون‌ها و رسانه است.باور دارم که ورزش ما با وفاق می تواند پرچم ایران را به اهتزاز در آورد.

دیدگاه تان را بنویسید