در گفت و گو با جی پلاس مطرح شد

ماجرای دوپینگ پرحرف و حدیث اسکی باز ایرانی؛ می خواهند افکار عمومی را منحرف کنند!

سرمربی سابق تیم ملی اسکی ایران درباره فرضیه دشمنی با ورزشکار ایرانی در پرونده دوپینگ گفت: اصلا قابل قبول نیست و به نظرم گاهی اوقات این حرف‌ها را سرزبان‌ها می‌گذارند که افکار عمومی را از اصل ماجرا منحرف کنند.

لینک کوتاه کپی شد

رستم کلهر سرمربی اسبق تیم ملی اسکی ایران در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، در خصوص اتفاقات اخیر این رشته و مثبت شدن تست دوپینگ حسین ساوه شمشکی در المپیک زمستانی گفت: در اسکی آلپاین 7-8 کشور  مثل اتریش، فرانسه، ایتالیا، سوییس، نروژ و کانادا و ... هستند که شانس کسب مدال دارند و بقیه کشورها در رنکینگ جهانی فقط حضور پیدا می‌کنند. این رشته مانند تنیس است و اکثر کشورها می‌دانند برای اینکه ورزشکاری راجر فدرر را کنار بگذارند پروسه چند ساله نیاز است. اسکی هم همین طور است بنابراین ضرورتی دیده نمی‌شود ورزشکار ایرانی دوپینگ کند که مثلا از جایگاه 50 به 45 برسد!

او افزود: اگر بخواهیم واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم کشورهایی مثل ایران، ازبکستان، کره، قزاقستان، بلژیک و ... شانسی برای کسب مدال المپیک ندارند که بخواهند دوپینگ کنند. وقتی که دوپینگ یک نفر مثبت می‌شود دو احتمال وجود دارد: یک اینکه چون ورزشکار لیست مواد ممنوعه را ندارد، به گمان اینکه مصرف بعضی از مکمل‌ها در طول دوران قهرمانی ضروری است از آن استفاده می کند. در این جا جهل به قانون موجب مثبت شدن تست دوپینگ می‌شود اما چه کسی باید ورزشکار را نسبت به این موضوع آگاه کند؟ وظیفه فدراسیون است.

کلهر با انتقاد از عملکرد فدراسیون اسکی گفت: فدراسیون اسکی در حوزه کاری دبیر فدراسیون، کمیته آلپاین و به خصوص رئیس فدراسیون استراتژی ندارند و اصلا نمی‌دانند استراتژی چیست؛ اگر می‌دانستند 10 ماه پیش برای المپیک ستادی را تشکیل می‌دادند و همه انتظاراتی که برای بالا رفتن پرچم ایران برای حضور در مسابقات ضروری است رعایت می‌کردند. احتمال دوم در مثبت شدن تست دوپینگ این است که ورزشکار می خواهد آگاهانه دوپینگ کند و فدراسیون هرچه قدر ورزشکار را تحت کنترل خود قرار دهد باز هم کار خود را می‌کند.با توجه به اینکه ما در المپیک زمستانی جایگاهی نداریم بعید به نظر می‌رسد که عمدی در کار باشد.

سرمربی سابق تیم ملی اسکی با اشاره به اینکه گفته می‌شود برخی به خاطر اختلاف با حسین ساوه شمشکی این اتفاقات برای او ایجاد کردند گفت: احتمال سومی در ماجرای ساوه شمشکی به وجود آمده که سر زبان برخی از اهالی افتاده. برای اثبات این باید اجازه بدهیم زمان بگذرد؛ به نظر می رسد این احتمال می گوید بخشی از سیستم با حسین ساوه شمشکی مشکل داشته و به بهانه‌های مختلف مواد نیروزا را وارد خون او کرده و ورزشکار نادانسته در این جریان گرفتار شده است! اگر ما این احتمال دشمنان فرضی را درست در نظر بگیریم باز هم همه چیز متوجه ناکارآمدی فدراسیون و البته سهل انگاری ورزشکار است چون کاروان ایران فقط سه ورزشکار داشت. فدراسیون نسبت به وضع موجود بسیار ناتوان است و از آدم‌های کاربلد استفاده نمی‌کند و آبروی کشورمان را برد.

رستم کلهر در پایان درباره فرضیه دشمنی با اسکی باز ایرانی گفت: فرض می‌گیریم این دشمنی درست باشد بنابراین مدیر این تشکیلات باید خیلی بی وجدان باشد که به خاطر اینکه یک نفر را حذف کند آبروی ایران را ببرد. اگر با این دیدگاه این اتفاق افتاده باشد آن فرد باید دادگاهی شود چون خیلی ناجوانمردانه است. اگر با کسی مشکل داریم باید مسائل ملی و حاکمیتی خودمان را به تاراج بدهیم؟ اصلا قابل قبول نیست. بعضی اوقات این حرف‌ها را سرزبان‌ها می‌گذارند که افکار عمومی را از اصل ماجرا منحرف کنند.

دیدگاه تان را بنویسید