گزارش جی پلاس

چه کسی برای اولین بار در فوتبال چیپ زد؟ / با ناکام های پانِنکا از اروپا تا ایران! +فیلم و عکس

در سال 1976 برای اولین بار پنالتی پانِنکا (چیپ) زده شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ از ضربه پیرلو به هارت در یورو، زیدان به  بوفون در فینال جام جهانی، مسی به ویارئال و ایبار و ختافه در لالیگا و پیرلو مقابل پینتو، نیمار برابر فلامینگو گرفته تا ناکامی گل محمدی، اسماعیلی و البته علیپور یک نقطه مشترک بیشتر وجود ندارد و آن شیوه ضربه زدن ها بود؛ پاننکا یا چیپ.

با پاننکا یا مثل پیرلو پاسخ محکمی به رفتار جو هارت می دهید و یا  بعد از 15 سال هنوز می گویند چه وقت چیپ زدن بود آقای گل محمدی؟

ضربه چیپ حدود 43 سال پیش برای اولین بار توسط" آنتونین پاننکا" بازیکن تیم ملی جمهوری چک در فینال جام ملت های اروپا 1976 زده شد؛ یک ضربه نرم و لمس آرام توپ و ناکامی سپ مایر دروازه بان آلمان ! پاننکا بازیکنی که نه به خاطر قهرمانی های تیمش بلکه به خاطر ابداع همین نوع ضربه در جهان فوتبال ماندگار شد.

پنالتی چیپ

پنالتی چیپ

زدن ضربه پنالتی چیپ به سبک پاننکا ریسک بالایی دارد؛ اگر موفق باشید یک روحیه مضاعف می گیرید اما اگر ناکام باشید بیش از هر بازیکنی که پنالتی از دست داده است، سرزنش می شوید.

در فوتبال ایران یحیی گل محمدی، فرشید اسماعیلی و حالا علی علیپور بزرگترین ناکامان در زدن ضربه پنالتی هستند. بازیکنانی که اگر پنالتی هایشان تبدیل به گل می شد ورق کاملا بر می گشت و امروز به عنوان به یادماندنی ترین پنالتی های چیپ ایران از ضربه آن ها نام برده می شد. می توان از علی کریمی به عنوان یکی از بهترین زنندگان ضربه چیپ در فوتبال ایران نام برد.

در جهان فوتبال بازیکنانی چون نیمار، کریستیانو رونالدو، فان پرسی،پاتو، پیرلو و حتی توتی هم سابقه از دست دادن پنالتی با ضربه چیپ را دارند. البته پیرلو در جام ملت های اروپا در واکنش به رفتارهای عجیب جوهارت دروازه بان انگلیس پنالتی خود را چیپ زد و بسیاری روحیه ای که بابت این پنالتی نصیب ایتالیا شد را عامل پیروزی آن ها دانستند. پیرلو در یک بازی دوستانه برابر بارسلونا پنالتی چیپ خود را از دست داد.

البته بازیکنان در اکثر موارد وقتی پنالتی در لحظات حساسی رقم می خورد سعی می کنند کمتر ریسک کنند اما گاهی به مانند زیدان در فینال جام جهانی یا حتی علی کریمی به نتیجه می رسند و گاهی هم چون علیپور و اسماعیلی و البته گل محمدی ناکام می مانند.

پنالتی و ضربه چیپ هرچه که هست ریسک بالایی را می خواهد و شاید برخی به اشتباه به جای اینکه به فکر نتیجه و روحیه گرفتن تیم خود باشند در اندیشه تحقیر حریف و دروازه بان هستند!

توتی در نیمه نهایی یورو 2000، زیدان در فینال جام جهانی 2006، سباستین آبرو در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی 2010، آندره پیرلو در مرحله یک چهارم نهایی یورو یورو 2012، لیونل مسی در بازی لالیگا 2015  و الکسیس سانچز در فینال کوپا آمریکا 2015 و لیگ جزیره، گونزالو پیندا در جام کنفدراسیون های فیفا 2005، یونس محمود [17] و عمر عبدالرحمن در جام ملت های آسیا 2015 از جمله بازیکنانی هستند که پنالتی های چیپ شان با موفقیت همراه بوده است.

 

 

پنالتی چیپ

پنالتی چیپ

پنالتی چیپ

پنالتی چیپ

پنالتی چیپ

پنالتی چیپ

پنالتی چیپ

پنالتی چیپ

پنالتی چیپ

دیدگاه تان را بنویسید