بررسی علل ناکامی تیم ملی نوجوانان در گفت و گو با جی پلاس؛

اکبر محمدی: با نگاه فعلی، شاید به المپیک هم نرویم/ باشگاه ها باید مولد بازیکن باشند نه تیم ملی

یکی از کارشناسان با تجربه فوتبال پایه درباره مشکلاتی که در رده های پایه وجود دارد گفت: متاسفانه تمام منابع، انرژی و پول فدراسیون به تیم بزرگسالان معطوف شد و ما در تیم نوجوانان تدارک خوبی نداشتیم.

لینک کوتاه کپی شد

تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران با حذف در دور مقدماتی رقابت های قهرمانی آسیا از صعود مراحل بالاتر و طبیعتا کسب سهمیه جام جهانی در این رده بازماند. نتیجه نگرفتن در میان تیم هایی به مانند هند، ویتنام و اندونزی در دور گروهی رقابت ها انتقادهایی را به همراه داشت.

اکبر محمدی یکی از پرافتخارترین مربیان فوتبال پایه که سابقه هدایت تیم ملی نوجوانان و جوانان را در این رقابت ها داشته و در مقطعی بزرگترین برنامه استعدادیابی فوتبال پایه کشور را اجرا کرد، در گفت وگو با خبرنگار جی پلاس، درباره نتایج تیم ملی نوجوانان و مشکلاتی که فوتبال پایه ایران با آن دست به گریبان است، اظهار کرد: خیلی ها می گویند در این رده ها نتیجه مهم نیست اما متاسفانه در فوتبال ما یک مرجع فکری وجود ندارد که به ما بگوید بالاخره نتیجه مهم هست یا نیست. اگر مهم هست در کدام رده باید به دنبالش باشیم. تیم های ملی هدفشان حضور در جام جهانی است و تیم زیر 23 سال نیز به دنبال حضور در المپیک است. حضور در جام جهانی مهم هست چرا که بازیکنان و کادر در بالاترین سطح شرکت می کنند و دستاوردهای جدیدی برایشان به همراه دارد. دستاوری که به فوتبال تزریق می شود و می توان با آن راه را پیدا کرد.

** هنوز نمی دانیم نتیجه گیری در فوتبال پایه مهم است یا خیر!

وی افزود: بنابراین باید بگویم حضور در جام جهانی اهمیت دارد اما فوتبال ما در یک دوره در جام جهانی حاضر است و یک دوره نیست. دلیلش چه می تواند باشد؟ علت این موضوع این است که ما هنوز نمی دانیم نتیجه گیری برای ما مهم هست یا نه. موضوع دوم هم این است که هر از گاهی یک نسل خوب دور هم جمع می شوند و به نتیجه خوب هم می رسند. در واقع قدرت بازیکنان و کادر باعث می شود تیم به موفقیت برسد.

** هند و اندونزی را دست کم گرفتیم

این کارشناس فوتبال پایه درباره اینکه مهمترین علت نتیجه نگرفتن تیم نوجوانان در قهرمانی آسیا چه بوده است، به جی پلاس گفت: ما با یک کادر فنی با تجربه وارد رقابت ها شدیم؛ کادر فنی ای که امتحان خود را پس داده است. اما فکر می کنم مقداری نگاه سهل انگارانه وجود داشت که باعث شد تیم هایی به مانند اندونزی و هند را دست کم بگیریم. این موضوع باعث شد بچه ها آن گونه که باید از ظرفیت خود استفاده نکنند.

** ناکامی فقط برای تیم ملی نوجوانان نبود

محمدی با بیان اینکه تدارکات تیم هم خیلی مناسب نبود، تصریح کرد: در دوره های گذشته ما اردوهای بلندمدت و سالیانه داشتیم اما با توجه به شرایط اقتصادی  و با نگاه اینکه رقابت در نوجوانان خیلی سخت نیست، تیم آماده ای را راهی رقابت ها نکردیم و از طرفی هم بازی تدارکاتی خوبی نداشتیم. همه انرژی فدراسیون، منابع، پول و نیروی انسانی همه به سمت بزرگسالان رفت. این ناکامی مخصوص نوجوانان نیست و تیم های جوانان و المپیک هم به مشکل برخوردند و این باید آسیب شناسی شود.

** باشگاه ها باید مولد بازیکن باشند نه تیم ملی

او با بیان اینکه باشگاه ها سرمایه گذاری لازم را در  رده های پایه انجام نمی دهند، به جی پلاس گفت: بیشتر پروسه تربیت بازیکنان در رده های پایه باید در باشگاه ها صورت بگیرد و آن ها مولد باشند؛ نه تیم ملی. اگر روند تیم ملی نوجوانان از زمان شکل گیری تا زمانی که تیم ها به جوانان می روند درست شکل بگیرد ما شاهد حضور بازیکنانی چون سردار آزمون و جهانبخش خواهیم بود. کی روش همیشه دغدغه این را دارد که بازیکنان جوانش تجربه بین المللی ندارند و این کاملا درست است. بازیکنان ما در سال های اخیر هیچ کدام المپیک را ندیده اند و فقط چندین بار در جام جهانی حاضر بودند. در کل به نظر من باید برنامه درستی برای تیم های پایه در نظر گرفته شود که باشگاه ها هم در این راستا وظایفی دارند.

** بهتر است چمنیان همچنان سرمربی نوجوانان بماند

محمدی همچنین در پاسخ به اینکه آیا فکر می کنید باید تغییری در کادر تیم ملی نوجوانان صورت بگیرد یا خیر، اظهار کرد: هم بازیکنان و هم کادر فنی امتحان خود را پس داده اند و به نظرم اگر تغییری صورت نگیرد بهتر است. همان طور که گفتم باید این شکست آسیب شناسی شود. انتخاب این کادر توسط فدراسیون صورت گرفته است و آن ها باید بررسی کنند که چه مشکل و معضلی در این راه وجود داشته است. به نظرم عباس چمنیان و برنامه ریزی هایی که او انجام داده نشان داده که این کادر تیم ملی نوجوانان شایستگی ماندن دارد. ما باید روی برنامه ها تمرکز کنیم، نه افراد. همان طور که گفتم چمنیان بهتر است حفظ شود. سال گذشته همه عباس چمنیان را حلوا حلوا می کردند و از دستاوردهای او می گفتند و امروز او را قیمه قیمه می کنیم که هیچ کدام از نگاه ها و برخوردها درست نیست.

** با نگاه فعلی شاید به المپیک 2020 هم نرویم!

او در پایان درباره اینکه ایا فدراسیون به خوبی به رده های پایه توجه می کند یا نه، به چی پلاس گفت: از طرف فدراسیون توجه صورت گرفته و همان طور که سال گذشته دیدیم، ایران فدراسیون پنج ستاره شد و کشوری بود که همه تیم هایش راهی جام جهانی شدند اما این اتفاق امسال رخ نداد. با این حال بهتر است در برنامه ها یک بازنگری صورت بگیرد و فدراسیون توجه بیشتری به رده های پایه خود داشته باشد. من نگران تیم ملی امید هم هستم و فکر می کنم اگر برخی از طرز فکر ها تغییر نکند ما برای رفتن به المپیک هم دچار مشکلی می شویم. اگر ما می خواهیم فوتبالمان پیشرفت کند باید به سازماندهی توجه بیشتری داشته باشیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید