«طوبای زرین» جایگزین «سیمرغ مردمی» شد/مسعود نجابتی داور ۲ بخش فجر

در هفته‌ای که گذشت با توجه به این‌که جشنواره‌ فیلم فجر در حال برگزاری بود، شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی با برد رسانه‌ای کمتری ادامه پیدا کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، هنرهای تجسمی یکی از عرصه‌های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق‌ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می‌شود. در گزارش پیش‌رو درصدد هستیم تا گوشه‌ای از این مهجور بودن را جبران کنیم. هرچند جمعه‌ها روز تعطیل محسوب می‌شود اما در این روز، نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی آغاز به کار می‌کنند و هنرمندان تجسمی اعم از نقاشان، مجسمه‌‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست‌ها، خوشنویسان و … تلاش‌ها و فعالیت‌های اخیر خود را در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می‌گذارند.

«آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه‌های هنری است و البته که به دلیل تعطیل بودن اکثر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می‌کند. بر این اساس، در سلسله گزارش‌های «هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همچنین برخی نمایشگاه‌ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.

هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم تحت تاثیر برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر بود و ۲ نمایشگاه «مفاخر هنرهای تجسمی» در موزه هنرهای معاصر تهران و نمایشگاه بخش «رقابتی یا طوبای زرین» در موسسه فرهنگی صبا دایر است. نمایشگاه بخش‌های رقابتی «طوبای زرین» و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز در هفته‌ای که گذشت شاهد حضور مخاطبان بسیاری از دانشگاه‌ها، دانش‌آموزان و هنرمندان جوان علاقه‌مند بوده است.

در استان‌ها نیز بخش «تجسمی هنر» در حال برگزاری است و گاهاً در برخی از استان‌ها به پایان رسیده است، برای مثال اختتامیه شانزدهمین جشنواره استانی هنرهای تجسمی فجر در شیراز روز ۱۸ بهمن ماه برگزار شد.

اهدای «طوبای زرین» نگاه مردمی همچون «سیمرغ مردمی» در فیلم فجر

بر اساس اعلام دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، امسال برای نخستین بار در جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بهترین اثر هنری از نگاه مخاطبان نمایشگاه، انتخاب و به هنرمند اثر، «طوبای زرین» اهدا خواهد شد. این تصمیم در راستای اهمیت رأی و نظر مخاطبان و بازدیدکنندگان جشنواره شانزدهم که سرمایه‌های ارزشمند هنر تجسمی ایران هستند، اتخاد و اجرایی می‌شود. برای این منظور، فرم‌های ارزیابی آثار هنری از سوی دبیرخانه فجر شانزدهم طراحی و میان بازدیدکنندگان توزیع می‌شود. هر مخاطب پس از اتمام بازدید از نمایشگاه می‌تواند نام ۵ اثر و هنرمندان منتخب خود را در این فرم بنویسد. فرایند جمع‌آوری آرای مخاطبان تا ۳۰ بهمن جاری ادامه خواهد داشت و در پایان، یک اثر به عنوان بهترین اثر هنری از نگاه بازدیدکنندگان، انتخاب و معرفی می‌شود. به هنرمند بهترین اثر از نگاه مخاطبان در آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، تندیس طوبای زرین و جایزه نقدی اهدا خواهد شد.

مسعود نجابتی و حضور در هیات داوران ۲ بخش «تجسمی فجر»

در روز پایانی هفته نیز آخرین گروه داوران شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر معرفی شدند. با احکام مجزای امیر عبدالحسینی دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، محمدحسین نیرومند، سیدعباس میرهاشمی، مسعود نجابتی و علی حیاتی به عنوان داوران بخش «قله‌ها» معرفی شدند.

نکته جالب پس از معرفی داوران بخش «قله‌ها» این بود که مسعود نجابتی هنرمند باسابقه طراح گرافیک که در شورای سیاست‌گذاری جشنواره شانزدهم نیز حضور دارد، به عنوان داور در ۲ بخش «قله‌ها» و بخش «طراحی فرهنگ‌محور» معرفی شده است.

پوسترهای ادوار گذشته فیلم، تئاتر، موسیقی و تجسمی فجر روی دیوار رفتند

یکی از رویدادهایی که از سوی ستاد خبری جشنواره تجسمی فجر شانزدهم در هفته‌ای که گذشت برگزار شد، برگزاری نمایشگاه پوسترهای ادوار جشنواره‌های فیلم، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی فجر در کوشک باغ هنر بود که روز ۱۷ بهمن ماه افتتاح شد.

جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گام شانزدهم خود، مجموعه پوسترهای دوره‌های گوناگون جشنواره‌های فیلم، موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی فجر را که برخی از آنها توسط طراحان نامدار معاصر طراحی شده‌اند و از ارزش تاریخی به‌سزایی برخوردار هستند در یک نمایشگاه مجزا به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه هنری که از ۱۷ تا ۲۴ بهمن دایر خواهد بود، مشتمل بر ۱۲۷ پوستر است. علاقه‌مندان جهت بازدید از نمایشگاه محیطی پوسترهای فجر می‌توانند همه‌روزه از ساعت ۱۰ الی ۲۰ به کوشک هنر واقع در منطقه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد تهران مراجعه کنند.

آغاز نمایشگاه‌های هنری در آدینه

نمایشگاه آنلاین نقاشی فاطمه سنقری در گالری گستان، نمایشگاه آثار علی صادقی و نمایشگاه انفرادی آذین ذوالفقاری با عنوان «ناسور» به ترتیب در طبقه اول و دوم گالری اُ، نمایشگاه گروهی «ویتامین s» در گالری سیحون، نمایشگاه آثار امیرعلی گلریز با عنوان نمیراث/۲» در گالری ثالث، نمایشگاه آثار فرشته همتی با عنوان «دد خیال» در گالری والی و نمایشگاه آثار زنده یاد محمدعلی ترقی جاه از پیشگامان هنر نوگرای ایران با عنوان «قصه‌های خیال انگیز» در گالری سهراب، از جمله نمایشگاه‌هایی است که جمعه ۲۰ بهمن ماه افتتاح خواهند شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید