رکوردشکنی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه

در نشت رسانه‌ای چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران مهدی آذر پندار، به ارائه گزارش درباره عملکرد جشنواره برای پذیرش آثار ملی و بین‌المللی پرداخت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، نشست رسانه‌ای چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امروز دوشنبه ۳۰ مرداد با حضور مهدی آذر پندار، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر این رویداد و اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای نشست مهدی آذرپندار ضمن خوشامدگویی به اهالی رسانه بیان کرد: این اولین نشست خبری چهلمین دوره از جشنواره است. به شیوه گذشته گزارشی از آنچه را تاکنون گذشته است، خدمتتان می‌گویم. اینکه یک رویداد چهل سال بدون وقفه برگزار می‌شود و برای من باعث افتخار است و این باعث افتخار من است که دبیری آن را برعهده دارم. در این دوره فراخوان بخش بین‌الملل را پیش از آغاز سال ۱۴۰۲ منتشر کردیم. فراخوان بخش سینمای ملی نیز در اردیبهشت امسال منتشر شد.

آذر پندار درباره ثابت بودن برگزاری جشنواره ادامه داد: زمان بندی جشنواره همانند دوره ۳۸ و ۳۹ بوده است؛ از روزی که جشنواره به عنوان رویداد مورد تایید آکادمی اسکار شناخته شد زمان بندی آن ثابت مانده است، یکی از مولفه‌های بین‌المللی این رویداد همین ثبات زمانی‌اش است.

او درباره تمدید ثبت‌نام برای این دوره از جشنواره توضیح داد: به دلایلی و علی رغم میل ما ثبت نام جشنواره ۱۰ روز تمدید شد.

او درباره علت تمدید مهلت دریافت آثار در بخش ملی بیان کرد: سال گذشته اتفاقاتی باعث شد در چند ماه پایانی سال روند تولید فیلم‌های کوتاه کمتر شود و با آغاز بهمن و اسفند و ثباتی که در کشور به لحاظ فرهنگی ایجاد شد ماه‌های ابتدایی امسال شاهد ترافیکی در تولید بودیم و شاهد درخواست زیادی از سوی فیلمسازان برای اضافه کردن زمان رساندن آثار به جشنواره بودیم. به همین دلیل زمان بندی کمی فشرده شد و به نظرمان آمد که با توجه به تعداد درخواست و ازدیاد آن ها این زمان تمدید شود و مهلت ۱۰ روزه‌ای به فیلمسازان داده شد تا فیلم‌هایشان را به جشنواره برسانند.

او درباره تعداد آثار رسیده به دبیرخانه در بخش سینمای ملی بیان کرد: ما شاهد حضور هزار و ۷۸۷ اثر در بخش ملی بودیم. در بخش بین‌الملل نیز شاهد رکوردشکنی بی سابقه‌ای بودیم چون ۷ هزار و ۲۱۶ اثر از ۱۳۱ کشور به دبیرخانه در بخش بین‌الملل رسیده است. این عدد حدود ۸۰۰ فیلم نسبت به دوره سی و هشتم که بیشترین اثر را قبل از این به ثبت رسانده بود افزایش داشته است. این افزایش قابل ملاحظه اتفاق مهمی است.

او در دسته‌بندی آثار ملی توضیح داد: هزار و ۱۸۵ اثر در بخش داستانی، ۲۶۷ مستند، ۲۲۲ تجربی و ۱۱۳ اثر پویانمایی این هزار و ۷۸۷ اثر را شامل می‌شود.

آذرپندار در ادامه بیان کرد: در بخش بین‌الملل برای شما پنهان نیست که سال گذشته با فشارهای خارجی هم برای عدم برگزاری جشنواره در زمان مقرر مواجه بودیم این موضوع در فضای رسانه‌ای ده برابر شد. از چند جا هم ابلاغیه برای ما آمده بود در فضای داخلی در این مورد اغراق شد و حتی برخی گفتند آکادمی اسکار امتیاز ما را لغو کرده که این اخبار کذب بود. این رکوردشکنی نشان می‌دهد در این بخش اغراق شده بود و به عنوان بین‌المللی ترین رویداد شناخته شده و برای اولین بار این تعداد آثار به دبیرخانه ما رسیده است. حتی در میان جشنواره‌های بین‌المللی مشهور هم این تعداد، دستاورد مهم و قابل توجهی است. بخش بین‌الملل جشنواره شامل فیلم‌های بین‌المللی است و فیلم‌های داخلی را پذیرش نمی‌کنیم. پس این عدد در سطح جهانی عدد مهمی است.

او درباره جوایز بخش بین‌الملل هم توضیح داد: دو جایزه «حقیقت جویان» و «راه ابریشم» را به جشنواره چهلم اضافه کرده‌ایم. زیرا دنبال منعکس کردن حقیقت‌ها هستیم. راه ابریشم هم به این دلیل اضافه شده است که از فضای همجواری استفاده کنیم، این جایزه یادآور آن فضای مبادلاتی است که پیشتر میان کشورهای زیادی وجود داشته و امروز که توجه ویژه‌ای به کشورهای همسایه و همجوار داریم، در اینجا هم یک اتحادیه کوچک در حد یک جایزه داشته باشیم. بیشترین کشورهایی که برای ما آثار فرستاده‌اند به ترتیب، اسپانیا با ۹۱۳ اثر ، هند با ۵۵۳ اثر، فرانسه با ۴۴۸ اثر و چین با ۳۶۷ اثر هستند. اتفاق مهمی که امسال رخ داد این است که سایت ما به ۱۲ زبان فراخوان را منتشر کرد که این اقدامی در راستای این بود تا مرزهای بین‌المللی جشنواره را گسترش بدهیم.

او ادامه داد: جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران اعتبار زیادی دارد. امروز کشور ما صاحب سرمایه‌ای در حوزه جشنواره‌هاست. در بخش بین‌الملل سعی کردیم پلتفرم‌های بین‌المللی را گسترش بدهیم. اتفاق مهم دیگر این بود که جشنواره‌های اسکارکوالیفاید اکثرا با دریافت پول اثر می‌پذیرند با توجه به اینکه ما در دریافت پول مشکلاتی داریم این موضوع در سال‌های گذشته رخ نداده بود اما امسال موفق شدیم از بازه زمانی میانی دریافت آثار، فیلم‌ها را با دریافت پول و ورودی پذیرش کنیم امیدواریم از سال آینده بتوانیم این مسیر را بهتر پیش برویم و برای جشنواره درآمد زایی داشته باشیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید