یک کارگردان عنوان کرد؛

با روایت‌های صداوسیما انگار همیشه ۷ هیچ برنده‌ایم!

کارگردان مجموعه مستند «نوآوران» با اشاره به لزوم جریان‌سازی در روایت پیشرفت‌های علمی کشور، تاکید کرد که «محصولات رسانه‌ای که در این‌باره تولید می‌شود، به جای جنبه اقناعی، جنبه تبلیغاتی دارد».

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ مهدی فارسی سازنده مجموعه «نوآوران» که پیشرفت‌های کشورمان در صنایع خلاق و دانش‌بنیان را روایت می‌کرد، در این‌باره گفت: «نوآوران» چندمین مجموعه‌ای است که من ساختم و تلویزیون اصرار داشت که ادامه پیدا کند، اما من دیگر پیگیری نکردم، چون فکر می‌کنم نمی‌شود مسئله را به اندازه کافی واکاوی کرد.

ایسنا نوشت؛ او ادامه داد: ما مسائل را کامل نمی‌بینیم یا نمی‌خواهیم کامل منعکس کنیم. بخش‌های درخشان و امیدآفرین را می‌بینیم و سعی می‌کنیم تا جایی که می‌شود، بازتاب دهیم، اما کاملا جنبه تبلیغاتی دارد و جنبه اقناعی ندارد. مثلا صدا و سیما این بحث‌ها را طوری طرح می‌کند که انگار ما همیشه ۷ هیچ برنده‌ایم!

این مستندساز افزود: در این گونه کارها، مخاطب‌شناسی اتفاق نمی‌افتد. بخش‌هایی را که آسیب‌شناسی نیاز دارد و می‌تواند پاشنه آشیل شود، مطلقا نمی‌بینیم.

فارسی علت این پاشنه آشیل را بی‌سوادی بعضی فیلمسازان دانست و توضیح داد: این‌ها حوزه‌های جدیدی است و هنوز به گفتمان تبدیل نشده است. در جایی مثل تلویزیون، شاید اگر گروه تخصصی وجود داشت و می‌توانست همکارانش را توجیه کند، فضا عوض می‌شد.

 

سازنده مجموعه مستند «نوآوران» تاکید کرد: رسانه می‌تواند در حوزه‌هایی که امکان رشد بیشتری دارند، متمرکز شود. رسانه قدرت جریان‌سازی دارد، اما در رسانه، نگاه تخصصی که دانش‌بنیان‌ها را ببیند و خط بدهد، وجود ندارد.

او درباره تجربه خود از چالش‌های برنامه‌سازی در این باره توضیح داد: در بعضی حوزه‌ها، دانش‌بنیان‌ها شاهکار کرده بودند، اما خریدار محصولات‌شان شرکت‌های خصولتی بود. تصور کنید یک نقد کوچک در یکی از برنامه‌ها، باعث شد یکی از قراردادهای بزرگشان لغو شود، چون به مدیران شرکت خصولتی برخورده بود و گفته بودند ادبیات شما با ما خصمانه است!

فارسی اضافه کرد: ما نمی‌توانستیم بگوییم اصل گرفتاری این شرکت‌های دانش‌بنیان تحریم خارجی نیست، بلکه تحریم داخلی است!

این مستندساز اظهار کرد: در این حوزه، جریان‌سازی بسیار اهمیت دارد. یعنی مثلا بعد از پخش یک فیلم مستند در تلویزیون، یک مجموعه رسانه‌ای دیگر روی آن سوژه کار کند و تاک‌شو منتشر کند، پرونده موضوع در خبرگزاری‌ها کار شود و حرف‌هایی که نمی‌توان در تلویزیون زد، در دیگر رسانه‌ها منتشر شود.

مهدی فارسی در پایان با اشاره به اینکه هر مستند علمی و روایت پیشرفت، نیاز به پیوست‌های بعدی دارد، گفت: متاسفانه به علت روزمرگی رسانه‌ها، اتفاقی که باید پس از پخش یک مستند بیفتد، نمی‌افتد. آن‌قدر مسائل مختلف پشت سر هم مدیران فرهنگی را بمباران کرده که نمی‌توانند جایی بایستند و مستمر و متمرکز روی مسائل کار کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید