مستندی درباره آکی کوریسماکی

«سینما لایکا» مستندی درباره آکی کوریسماکی است که وی را در حال ساخت یک سینما در یک کارخانه متروکه نشان می دهد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از ورایتی، مستند «سینما لایکا» فیلمی است که نشان می‌دهد چطور آکی کوریسماکی در شهر کوچک کارکیلا در فنلاند یک کارخانه متروکه را به سالن سینما بدل کرد.

ولیکو ویداک که کارگردانی این فیلم را برعهده داشت آن را در هماهنگی با سبک سینمایی کوریسماکی فیلم‌رداری کرد.

این مستند فرصتی را برای مخاطب فراهم می‌کند تا در قلمرو استاد فنلاندی غوطه‌ور شود، با همتایانش از جمله جیم جارموش تعامل کند و کاملا خود را در دنیای سینمای کوریسماکی غوطه‌ور سازد.

کارکیلا روستای کوچکی در فنلاند است که در قرن گذشته صرفا بر فعالیت‌های متالورژی متکی بود و حالا کوریسماکی با دوست شاعر و نویسنده اش میکا لاتی، یک ریخته‌گری قدیمی را به یک سالن سینما به نام «کینو لایکا» بدل می‌کنند. در این مسیر کوریسماکی و ساکنان روستا با استفاده از چوب و فلز بازیافت شده و مبلمانی که متعلق به خودشان بوده این سینما را شکل می‌دهند.

این مکان با کادیلاک‌های قدیمی، موتورسیکلت‌ها، ستون‌های سنگی و زیبایی الهام بخش طبیعت احاطه شده تا ماهیت جادوی سینما را به عنوان مکانی که جادو در ظرفیت عمیق خود برای ایجاد تغییر بروز می‌کند، ارایه کند.

تانیا دیمیتراکوپولو رئیس کمپانی سازنده فیلم «مچ فکتوری» گفت: در دورانی که تعطیلی سالن‌های سینما از شاخصه‌های آن شد، تلاش‌های آکی کوریسماکی در کارکیلا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این مستند کارگردان به طرز ماهرانه‌ای تأثیر عمیق سینما بر جامعه را به تصویر می‌کشد.

ویداک هنرمند و فیلمساز اهل کرواسی است. او به صورت مرتب در فرانسه نمایشگاه می‌گذارد و آثارش در سراسر جهان به نمایش درآمده است. «سینما لایکا» اولین مستند اوست.

این فیلم اولین بار ۲۴ ژوئن در سی و هفتمین دوره جشنواره«سینما روتریتواتو» نمایش داده شد.

«مچ فکتوری» ارایه کننده همه فیلم‌های کوریسماکی است.

دیدگاه تان را بنویسید