در جریان عملیات رمضان در تیرماه سال 1361 به دستور سردار شهید حاج حسین همدانی سه گردان برای حضور در این عملیات اعزام شده بودند تا زیر نظر سردار سلیمانی در تیپ 41 ثارالله با دشمن بعثی مقابله کنند.
150 رزمنده از استان همدان که در عملیات رمضان حضور داشتند شهد شهادت نوشیدند که بیشترین آمار شهدای این عملیات از شهرستان های همدان، تویسرکان و ملایر بوده که پیکر مطهر بیش از 60 شهید بزرگوار این عملیات نیز تا به امروز شناسایی نشده است.
شهیدان 'علیرضا حاجی‌بابایی'، 'حبیب‌الله مظاهری'، 'محمد دلاوری'، 'پرویز اسلامیان'، 'عبدالمحمد مومنی' و نیز شهید 'محمود نیکومنظری' از جمله شهدای استان همدان هستند که در عملیات رمضان به درجه رفیع شهادت نائل آمده‌اند.
در آستانه سالگرد این عملیات شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان روز یکشنبه با حضور استاندار همدان و جمعی از مسئولان برگزار شد.
استاندار همدان در این نشست با بیان اینکه سردار حاج قاسم سلیمانی روز پنجشنبه هفته جاری برای بزرگداشت شهدای عملیات رمضان به همدان سفر خواهد کرد از مدیران خواست به صورت شایسته با پرسنل خود در این آیین شرکت کرده و یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس ، به ویژه شهدای عملیات رمضان را گرامی بدارند.
محمد ناصر نیکبخت با بیان اینکه باغ موزه دفاع مقدس بخش کوچکی از رشادت های رزمندگان اسلام را به تصویر کشیده است افزود: این موزه در ایران کم نظیر است و باید به خوبی تبلیغ و برنامه ریزی شود تا در اجلاس های بین المللی 2018 مورد بازدید مهمانان قرار گیرد.
استاندار همدان اظهار داشت: پیشنهاد می شود، فیلم فاخری در ارتباط با عملکرد استان همدان در دفاع مقدس قابل ارایه به سینماها و تلویزیون تهیه شود.
نیکبخت ادامه داد: باید کار فاخر، ارزشمند، جذاب و هنرمندانه برای روایت دفاع مقدس انجام شود و صدا و سیما همیشه باید مطالب نو از دفاع مقدس داشته باشد.
وی اظهار داشت: موزه دفاع مقدس یک کلاس است و در حالی که گردشگرانی که از دنیا به همدان می آیند را باید با یک برنامه ریزی مدون برای بازدید به موزه ببرند تا سفیران ما در دنیا شوند.
استاندار همدان افزود: امروز ما بیشتر مورد هجمه استکبار هستیم و باید وحدتی که در جبهه و در دوران دفاع مقدس داشتیم را حفظ کنیم.
نیکبخت با بیان اینکه تفرقه سم مهلکی است اظهار داشت: باید نهایت همبستگی و انسجام را در برابر دشمن خارجی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: زمانی آمریکا با تمام دنیا روبروی ما بود و با مقاومت مردم ایران مواجه شد و امروز مثلث شوم آمریکا، آل سعود و رژیم صهیونیستی روبروی ما هستند که با حمایت مردم ، تدابیر رهبر معظم انقلاب و دولت از این مرحله عبور خواهیم کرد.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس نیز گفت: دفاع مقدس یک میراث ملی مذهبی و یک افتخار ملی است و ما میراث این افتخار غیر قابل تکرار هستیم و باید ابعاد این حماسه به نسل جدید جامعه منتقل شود.
سردار مهدی ظفری افزود: حوادث هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس تندیس زنده از فداکاری ملت ایران است و بسیاری از ابعاد دفاع مقدس با وجود بیش از2 دهه از پایان جنگ تحمیلی ناشناخته مانده و با گذر زمان نمایان می شود.
وی ادامه داد: یکی از شاهکارها و آثار مثبت دفاع مقدس نقش بازدارندگی آن است به گونه ای که ایران را به یک جزیره امن و ثبات تبدیل کرده و در هدایت آینده تاریخ موثر است.
استان همدان در دوران هشت سال دفاع مقدس حدود هشت هزار شهید، 17 هزار جانباز و یک هزار آزاده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
7523/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.