منصور ستوده روز یکشنبه در نخستین گردهمایی زیستی پدافند غیرعامل با محوریت آب که با حضور پروفسور کردوانی پدر علم کویر شناسی برگزار شد بیان کرد: مهمترین خسارت و تهدیدها ناشی از افت سطح آب های زیر زمینی تشدید بحران های اجتماعی است.
وی افزود: به طور متوسط یک متر تا 90 سانت هر ساله سطح آب های زیر زمینی کاهش می یافت که بیشترین میزان کاهش با 40 متر متعلق به کبودراهنگ است.
وی اضافه کرد: افت شدید منابع آبی در دشت کبودراهنگ موجب ایجاد 24 فروچاله در دشت های کبودراهنگ ، رزن و قهاوند شده است.
سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان اظهارکرد: سرانه آب تجدید پذیر تابعی از جمعیت است و با افزایش جمعیت این سرانه کاهش می یابد.
ستوده با ذکر اینکه همدان با کمبود منابع تجدید پذیر مواجه است افزود: طبق آمارها در جهان منابع آب تجدید پذیر هفت هزار متر مکعب برای هر نفر است در حالیکه این آمار در همدان برای هر نفر یک هزار و 672 متر مکعب است.
وی تاکید کرد: طبق شاخص های پیش بینی شده برای سرانه آب، اگر منطقه ای منابع آب تجدید پذیر آن به یک هزار و 700 متر مکعب برسد با تنش آبی مواجه می شود که هم اینک می توان عنوان کرد همدان از مناطقی که با بحران آبی مواجه است.
سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان گفت: در کشور و استان بیش از 60 درصد منابع آبی تجدید شونده مصرف می شود و این به معنای قرار گرفتن در بحران کم آبی شدید است.
ستوده اظهار کرد: در ایران برخلاف کشورهای خارجی وابستگی محصولات کشاورزی به آب بسیار زیاد است و سهم دیم در بخش کشاورزی اندک است.
وی بیان کرد: همدان با وجود بهره گیری از سه حوزه آبریز ولی منابع آبی تجدید پذیر آن به 2 هزار و 907 میلیون متر مکعب می رسد و این به معنای کسری سالانه 203 میلیون مترمکعب آب در این استان است.
سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان افزود: همدان دارای سه سد با حجم آبی و ظرفیت مخازن مناسب است و شهرهای کبودراهنگ و قهاوند بیشترین منابع آب زیرزمینی را دارند.
ستوده گفت: تصویب طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی در کشور یک کار بزرگی بود که زمینه اجرای چنیدن طرح از جمله انسداد چاه های غیرمجاز، جلوگیری از برداشت اضافی و هوشمند کردن چاه ها با نصب کنتورها را فراهم کرد.
وی اضافه کرد: یکی از اولویت ها و هدفگذاری های آب منطقه ای با همکاری جهاد کشاورزی ثابت نگهداشتن روند افت آب های زیرزمینی بود.
وی ادامه داد: در این صورت باید سالانه پنج میلیون متر مکعب را در طول 20 سال حفظ کرد تا کسری آب به وجود آمده رفع شود.
سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان ادامه داد: 110 میلیون مکعب از محل انسداد چاه های غیر مجاز و جلوگیری از اضافه برداشت که بیشترین نقش را در کسری آب دارند صرفه جویی شد.
ستوده افزود: سازمان جهاد کشاورزی نیز در راستای استفاده بهینه از آب اصلاح الگوی کشت، توجه به کشت گلخانه ای و کاشت محصولات کم آب را در دستور کار دارد.
وی بیان کرد: از سال 92 تاکنون، 2 هزار و 437 حلقه چاه غیرمجاز به طول 84 کیلومتر مسدود شده که نتیجه آن صرفه جویی 204 میلیون متر مکعب آب شده است.
سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان اضافه کرد: همچنین در این مدت زمان سه هزار و 434 کنتور هوشمند آب و برق نصب شده است.
از ابتدای سال تاکنون 207 حلقه چاه غیر مجاز در استان مسدود شده که با این کار ، حجم آب صرفه جویی شده استان به هشت میلیون و 900هزار متر مکعب رسیده است.
7526/2087
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشار: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.