به گزارش روز سه شنبه ایرنا هزاران هنرمند خوش ذوق ملایری که خلاقیت و ذوق هنری آنها بسیار خلاقانه بر روی چوب نقش می بندد، حالا در تدارک جشنی هستند که به یمن ملی شدن هنرشان می خواهند آن را به رخ جهانیان بکشند و به قدر و قیمت هنر خود ببالند.
به واسطه توانمندی دستان هنرمند ملایری بود که اردیبهشت ماه امسال ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت ایران زمین به ثبت رسید و حالا با برپایی جشنواره ای بسیار فاخر، مردمان با فرهنگ و هنردوستش می خواهند این هنر اصیل و ارزشمند ایران زمین را به همه هموطنان خود معرفی کنند و بگویند ملایر تنها قطب تولید مبل و منبت با کیفیت و با قیمت مناسب است.
شهری که سالانه بیش از 60 تا 70 هزار سرویس مبلمان منبت را تولید و به اقصی نقاط کشور و سایر نقاط دنیا صادر می کند، صاحب سبک و برند است و به خود می بالد که بزرگترین مبل منبت خاورمیانه و نخستین مبل منبتی سه بعدی جهان را با هنرنمایی 15 هنرمند خلاق طی چهار سال تولید کرده است.
به گفته مسئولان شهر ملی مبل و منبت، حدود 85 هزار دست مبلمان در کشور تولید می شود که 60 درصد آن متعلق به ملایر است و گردش مالی این صنعت در کشور حدود 600 هزار میلیارد ریال است، گردش مالی بسیار خوب که می تواند پویایی روز افزون اقتصاد را به دنبال داشته باشد.
ملایر پایتخت مبل و منبت ایران زمین که 20 تا 25 هزار تن از هنرمندان خوش فکر آن در حال هنرنمایی در صنعت مبل و منبت هستند، نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال و تولید دارند و در رشد و پویای و پیشرفت کشور اثرگذار است.
مبل و منبت ملایر حالا با پخش تیزرهای تبلیغاتی از شبکه های مختلف رسانه ملی بر کنج هر خانه ایرانی نشسته و هر ایرانی با سلیقه و خوش ذوق را به نخستین جشنواره ملایر، شهر ملی مبل و منبت فرا می خواند، شهری که مهد فرهنگ و هنر است و فرش قرمز خود را زیر پای خریداران و علاقه مندان به این هنر فاخر پهن کرده است.
معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر که بسیار دغدغه معرفی و شناساندن صنعت مبل و منبت این شهر را با برگزاری مطلوب جشنواره مبل و منبت دارد، آن را فرصتی بسیار مغتنم برای معرفی و عرضه این هنر و مقدمه ای برای ثبت جهانی آن می داند.
عبدالعظیم رضایی معرفی مبل و منبت ملایر را زمینه ای مساعد برای جذب گردشگر و توریسم عنوان می کند و می گوید: محورهای فعالیت اقتصادی، تولید و اشتغال در کشور را باید معطوف به تولید مبل و منبت کنیم، چراکه گردش مالی بسیار خوبی دارد.
وی با بیان اینکه پس از ثبت ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت، در صدد برگزاری نخستین جشنواره مبل و منبت از 15 تا 24 شهریور ماه هستیم افزود: در این راستا تمامی دستگاه های اجرایی و فعالان این صنعت در شهرستان پای کار هستند و آمادگی لازم را برای پذیرایی از مسافران و گردشگران برای حضور در این جشنواره دارند.
رضایی ادامه داد: در حال حاضر پویایی و شور و نشاط بسیار خوبی در سطح شهرستان برپا است و هر فردی به اندازه توان خود تلاش می کند تا با برگزاری مطلوب جشنواره، مبل و منبت ملایر را به خوبی به همگان معرفی کند.
وی با بیان اینکه طی چند روز گذشته تیزرهای تبلیغاتی جشنواره مبل و منبت ملایر به مدت زمان 9 هزار ثانیه از شبکه های سراسری رسانه ملی آغاز شده است اظهار کرد: این تبلیغات همچنین در سطح شهرستان و استان، فضای مجازی و رسانه ها به خوبی در حال انجام است.
فرماندار ویژه ملایر برگزاری این جشنواره را بنایی محکم برای برگزاری مستمر آن در سال های آتی برشمرد و افزود: با محوریت مبل و منبت ملایر، می توانیم این شهرستان را در حوزه های مختلف صنعت گردشگری نیز فعال کرده و همزمان با برگزاری جشنواره سایر ظرفیت ها و پتانسیل های شهرستان را معرفی کنیم.
رضایی در خصوص برگزاری جشنواره مبل و منبت ملایر ادامه داد: جشن ملایر، شهر ملی مبل و منبت روز 15 شهریور ماه با حضور مسئولان کشوری و استانی و مردمی برگزار می شود که بخش مردمی جشنواره از ساعت 17 عصر از مسیر میدان نبوت به سمت خیابان 32 متری(بازار مبل ملایر) اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینکه تمامی هماهنگی های لازم برای برگزاری مطلوب با کمترین نقص در جشن مردمی مبل و منبت انجام شده، بیان کرد: با توجه به اینکه یک روز به زمان برگزاری جشنواره باقی مانده، تبلیغات و آذین بندی شهر آغاز شده و فعالان حوزه مبل و منبت و سایر مدیران همکاری خوبی در این زمینه دارند.
***تخفیفات 50 درصدی فروش مبلمان منبت در ملایر
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز برگزاری این جشنواره را یکی از آرزوهای مهم شهروندان ملایری عنوان می کند و می گوید: از ظرفیت هنرمندان شهرستان برای برگزاری مطلوب جشنواره در مدت 10 استفاده شده تا این جشنواره برای مردم در هر نقطه از شهرستان ملموس باشد.
به گزارش ایرنا ابراهیم جلیلی ادامه می دهد: طبق تصمیم های اخذ شده رستوران ها، هتل ها، مکان های اقامتی و همچنین نمایشگاه داران مبل و منبت، تخفیف های 50 درصدی و بیشتر را برای مسافران و گردشگران حاضر در این جشنواره در نظر گرفته اند.
وی با بیان اینکه محدودیت های ترافیکی در مدت زمان برگزاری جشنواره اعمال می شود، پرواز پاراگلایدرها، پرواز بادبادک ها و آتش بازی در بام ملایر، هنرنمایی هواپیمای تک موتوره، حرکت کارناوال مبل و منبت همراه با رژه موتورسواران، خودروهای کلاسیک و اسب های اصیل، اجرای نمایش های خیابانی و خوشامدگویی با لباس های محلی را از جمله برنامه های فاخر و جذاب در جشن مردمی این جشنواره برشمرد.
جلیلی بیان کرد: تمام سعی خود را به کار بسته ایم تا جشنی در خور شان و جایگاه مردم و صنعت مبل و منبت شهرستان برگزار کنیم و از طریق این رویداد بسیار مهم بتوانیم تمامی ظرفیت ها، توانمندی ها و پتانسیل های ملایر را در زمینه های مختلف به کشور و جهان معرفی کنیم.
عضو هیات مدیره انجمن بازار مبل ملایر نیز رسیدن به این مرحله در صنعت مبل و منبت ملایر را گامی بسیار مهم در راستای رونق اقتصادی و تولید آن دانست و گفت: هم اکنون شاهد ایجاد انقلابی عظیم در تبلیغات صنعت مبل و منبت ملایر در سطح کشوری هستیم.
مهدی محمودی با تقدیر از همراهی و همکاری فعالان این صنعت، اعضای هیات مدیره بازار مبل ملایر، مسئولان و نمایندگان این شهرستان بیان می کند: برای برندسازی مبل و منبت ملایر و معرفی آن به کل کشور و حتی جهان، این جشنواره هر ساله به صورت مستمر برگزار می شود.
وی با بیان اینکه برگزاری این جشنواره گامی مهم در راستای برند سازی صنعت مبل و منبت ملایر است گفت: اگر هر زمانی فردی در هر نقطه ای از کشور مبلی را خریداری کرد و نام ملایر در ذهنش تداعی شد، آنگاه در زمینه برندسازی این صنعت موفق عمل کرده ایم.
به گزارش ایرنا محمودی با اشاره به اینکه هم اکنون شاهد اتحاد و همدلی خاصی بین فعالان این هنر در ملایر هستیم، آن را زمینه های مساعد برای برگزاری مطلوب جشنواره دانست و گفت: هم اکنون بزرگترین سایت اینترنتی و اپلیکیشن فروش بازار مبل ملایر برای معرفی و تبلیغات این صنعت راه اندازی شده است.
وی ابراز امیدواری می کند: نخستین جشنواره ملایر، شهر ملی مبل و منبت بسیار مطلوب و با کمترین کمی و کاستی برگزار شود و با معرفی ملایر به عنوان پایتخت مبل و منبت ایران، بازار مبل ایران و جهان، برند منبت را به نام ملایر بشناسد.
اردیبهشت ماه امسال با دستور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت در فهرست شهرهای ملی صنایع دستی ایران به ثبت رسید.
به همین منظور 15 شهریور ماه امسال نخستین جشنواره مبل و منبت ملایر برگزار می شود که تا 24 شهریور ماه ادامه دارد.
در حال حاضر حدود هشت هزار کارگاه تولید مبل و منبت شناسنامه دار در شهرستان ملایر فعال است و بیش از چهار هزار و 300 تن به صورت مستقیم و بین 20 تا 25 هزار تن به صورت غیر مستقیم در این صنعت فعالیت می کنند.
ملایر قطب تولید مبل و منبت کشور است و با وجود بیش از 100 نمایشگاه در بازار مبل این شهر، سالیانه بین 70 تا 80 هزار دست مبلمان در این شهرستان ملایر تولید و به داخل و خارج از کشور صادر می شود.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
1181/7528
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده:الهام تدین
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.